Sida 1 av 1
Vilket insug skall jag köpa?
Postat: lör okt 22, 2005 22:25
av gbak
Funderar på att byta ut mitt singelplans Torker I mot ett dualplane insug.
Jag tror inte att det passar min 327:a speciellt bra.
Problemet är ju att det finns en hel uppsjö med insug, och jag vet inte vilket jag skall välja.
Edelbrok RPM, Etec, Airgap..... eller kanske ett Weiand insug.
Vilka insug har ni monterat under era huvar?
74:ans huv och en 50mm sänkt luftrenare.
När det gäller toppar så vill man ju inte ha alltför stora volymer på insugs sidan vilket ju sänker strömningshastigheten.
Detsamma borde väl också då gälla för insugen.
Nån som vet om det skiljer mycket mellan de olika insugens tvärsnitt?
Postat: mån okt 24, 2005 11:02
av Nexxus
Ett performer/Performer RPM insug funkar alldeles utmärkt för din bil skulle jag tippa.
/Mike
Airgap
Postat: mån okt 24, 2005 11:05
av R0ffe
Lägg till AIRGAP på slutet av föregående inlägg så får du ett suveränt insug, och med ett sådant luftfilter som du har så ryms det underhuven!

Postat: mån okt 24, 2005 12:12
av gbak
Tror inte ett Airgap går in under min huv, det är 1" högre än mitt Torker och jag har 10-12 mm fritt nu.
Postat: mån okt 24, 2005 14:14
av M Nordin
finns mått angivna både hos Summit och Ädelbråck...
MVH
MN
Postat: mån okt 24, 2005 14:28
av gbak
För övrigt så är det visst ett Tarantula insug jag har.
Insuget är stämplat med TM1 och lär skall vara från 90 talet och vara föregångaren till Torker.
Postat: mån okt 24, 2005 14:40
av M Nordin
tarantula fanns på varje fräsig SB i Start & Speed under -70 talet, tiden då alla 327 med kromade ventilkåpor hade 500 hk...
MVH
MN
Postat: mån okt 24, 2005 14:59
av 2QIK4U
Gbak.
har Du motorn i bilen under vintern kan Du får låna ett rpm air gap och prova på din bil..Då VET Du!!.....behåller man det i plastpåsen blir det inte oljigt
mvh R
Postat: mån okt 24, 2005 16:41
av gbak
Tack för erbjudandet!
Jag får ta en funderare på vad jag behöver för insug.
Om man skall tro vad man läser på nätet och i div böcker så kan det vara svårare att hitta rätt inställningar med ett singelplans insug.
Och andra sidan så har jag ju redan mitt insug, och funkar det bra så finns ju ingen anledning att byta även om jag skulle kunna få 5-10 hk.
Är det någon på forumet som har testat bägge varianterna singel/dual plane (utan att byta en massa annat samtidigt) och märkt någon större skillnad ?
Postat: tis okt 25, 2005 12:30
av 2QIK4U
*s*...Den största skillnade n blir i din plånbok....*blink*
Postat: tis okt 25, 2005 23:20
av gbak
Är det någon som stoppat i ett Performer RPM och en Holley under en smallblock huv.
Det är lika högt som Air-Gap.
Performer RPM är 5.30" i bakkanten, mitt Tarantula är 4.30" så det skiljer precis 1".
Om ni andra lyckas klämma in ett RPM så måste väl jag också klara det....
Vad gäller min plånka så blir det ingen skillnad i den, för den kan inte bli mer än tom.
Vilket den varit sedan jag blev med Corvette

Postat: mån okt 31, 2005 9:35
av gbak
Den här kopian på Edelbrock Air-Gap är bara 4,65" hög så den går ganska säkert in under min huv.
Är det någon som testat Professional Products insug?
http://www.sdpc2000.com/catalog/2735/pr ... lished.htm
Högglans polerat för $190

Postat: mån okt 31, 2005 10:30
av Nexxus
gbak skrev:Är det någon som stoppat i ett Performer RPM och en Holley under en smallblock huv.
Det är lika högt som Air-Gap.
Performer RPM är 5.30" i bakkanten, mitt Tarantula är 4.30" så det skiljer precis 1".
Om ni andra lyckas klämma in ett RPM så måste väl jag också klara det....
Vad gäller min plånka så blir det ingen skillnad i den, för den kan inte bli mer än tom.
Vilket den varit sedan jag blev med Corvette

Jag kommer att ha ett RPM + Holley på min nya motor... men jag har löst problemet genom att köpa en bigblock huv...

Postat: mån okt 31, 2005 10:37
av gbak
Hur går det med din motor Nexxus?
När får du den?
Postat: mån okt 31, 2005 17:45
av Nexxus
gbak skrev:Hur går det med din motor Nexxus?
När får du den?
Vet inte exakt, men jag hoppas ju den anländer gaaanska snart.
Börjar bli lite otålig, men vad jag fattade det som så håller den på att bromsas i bänk som bäst just nu... men jag lär ju hojta till när jultomten varit här.
Tills dess har jag en massa att göra medans motorrummet ändå är tomt.
Du vet, ju mer man gräver desto mer hittar man att göra.
Det tar ju egentligen aldrig slut.
Fast det kanske är lite det som är tjusningen också, om min vore färdig, så skulle jag nog leta upp ett nytt vrak att pyssla med

Postat: sön dec 11, 2005 0:35
av Nexxus
kan väl uppdatera lite ang.
motorn (nej, den har inte kommit än...).
Det blir en ganska varvvillig
310ci med lagom bra ös. ca 365hp vid 6500 rpm.
Portmatchad, däckad mm... det mesta som bör göras är klart.
[Hellre liten och rapp än stor och slapp

]

Postat: tis dec 13, 2005 12:47
av Jake
Du DD2000, räknar ofta fel på cammarna.. Det kan inte ta hänsyn till ramptider, och ventilhastighet.. skaffa DD2003, PMa om du vill ha länken..
Postat: tis dec 13, 2005 13:35
av 2QIK4U
Nexxus skrev:
Det blir en ganska varvvillig 310ci med lagom bra ös. ca 365hp vid 6500 rpm.
Jag är lite förvånad....hmmm varför lägger man ner så mkt energi och låter bygga en motor enl. de värdena??
Kombination?
Vad ska den användas till?
Postat: ons dec 14, 2005 23:10
av Nexxus
2QIK4U skrev:Nexxus skrev:
Det blir en ganska varvvillig 310ci med lagom bra ös. ca 365hp vid 6500 rpm.
Jag är lite förvånad....hmmm varför lägger man ner så mkt energi och låter bygga en motor enl. de värdena??
Kombination?
Vad ska den användas till?
1. För att alla inte tycker likadant kanske? Våga vara annorlunda.
2. Köras...

Postat: ons dec 14, 2005 23:13
av Nexxus
Jake skrev:Du DD2000, räknar ofta fel på cammarna.. Det kan inte ta hänsyn till ramptider, och ventilhastighet.. skaffa DD2003, PMa om du vill ha länken..
Den ska ändå köras i en riktig bänk. DD2000 är ju bara en draft så att säga... men visst varför inte? jag PM:ar...
Postat: tor dec 15, 2005 2:02
av 2QIK4U
hmmm vad är det för borrning/slag?
mvh R
Postat: tor dec 15, 2005 8:30
av M Nordin
Robert: Det står ju högst upp på sidan. Jag har också lite svårt att se finessen med "uppstrokad 305" och få trångt runt ventilerna samt ge bort 40 cui om man ändå åker med 3,48 i slag men nu har ju Nexxus slagit in på den vägen så det bästa är väl om vi får se resultatet först!
MVH
MN
Postat: tor dec 15, 2005 10:09
av 2QIK4U
sorry! missade början,,,,som sagt är jag förvånad av i princip samma skäl....ovanlig kombination och i mina öron lite bakvänd,,,,speciellt om man lägger pengar på att låta en firma bygga den åt sig...
OK ställer mig i ledet av de nyfikna åskådarna för att ta del av resultaten.
mvh R
Postat: fre dec 16, 2005 2:46
av Nexxus
Personligen fattar jag inte all denna förvåning och oförståelse för en sån här motorkombination?
Har alla snöat in på "bigger is better"?
Är det svårt att förstå att det finns alternativ?
Det har JAG svårt att förstå...
Det som är tråkigt är väl om de flesta har i stort sett samma kombination under huven.
Det är inte någon speciellt oprövad kombination, om än kanske något udda i sammanhanget.
Det är en Banracing motor av samma slag som används i bla. SCCA Trans Am Pro Racing Series.
Postat: fre dec 16, 2005 7:19
av 2QIK4U
Inte alls.....
trans Am motorerna kördes oftast med en slaglängd av 3" vilket kan en "LITEN OCH RAPP som Du eftersträvar,,,,
3.48 ger en motor lita "slö" som en 350 men det mindre borret gör att Du får en sämre fyllnadsgrad i cylindrarna...
man söker i en "liten och rapp" motor eftersträva ett borr/slag förhållande av ca. 1.4
Dessutom för ett bra lamda värde vill man ha vevstakar som ger ett förhållande på 1.85 eller bättre och INGET av detta uppfyller Din kombination.... DÄRFÖR är i vart fall jag så oförstående och undrade ifall det var något nyttt och revolutionerade Du eller motorbyggaren hade kommit på ungefär som man för nåt tiotal år sedan lanserade teorin om långt slag korta stakar för att bättra på fyllnadsgraden i motorer som var så stora att inte ens de bästa toppar i världen fyller cyllarna.
Nu är det ifs allmänt kännt i motorbyggarkretsar att en lång slag/lagom vevstakslängd (så länge koolvhastigheten hölls inom rimliga gränser ) främjar acceleration från stillastående eller på en rundbana med många tighta kurvor, MEN det är ju inte det Du eftersträvar,,,,så jag var helt oförstående när jag såg vad Du skrev/bygger.....
Ska ändå bli intressant at se vad denna kombo ger,,,,grejen är bara den att Du hade troligen fått bättre resultat om Ni byggt en vanlig 350.
Frågan är vem av Er det var som propsade på denna kombo??? Du eller motorbygaren??
En uppborrad 305 kan aldrig bli rapp vad man än gör.....
beklagar men jag känner mig helt oförstående.....speciellt som Du verkar plöja ner en hel del pengar i det hela...men mne..Lycka till
*håller tummarna för Dig*
mvh R
Postat: fre dec 16, 2005 12:11
av Nexxus
Stirra dig inte helt blind på lappen jag postade i första inlägget... den är kanske inte helt rättvisande... exakt vad kombon blir kan jag inte avslöja.
Som sagt, det var bara en draft... Ett ungefär till Gbaks fråga.
Vi kan väl återkomma när det hela är färdigt, så får vi se vad det blev...
Postat: fre dec 16, 2005 12:47
av 2QIK4U
spännande!!