Sida 1 av 1

Bultdimensionen?

Postat: fre okt 07, 2005 9:50
av R0ffe
Kan någon vänlig själ kolla vad ni har för bultdimension på bulten som håller trailing-armen mot ramen? På min bil är gummibussningen utbytt mot en delbar "rodend" (kommer inte på nåt bra svenskt ord :oops: ) för att få en stummare chassireaktion i starten, men den är bara 10mm i diameter och jag undrar hur hög effekt den håller för om man kör med slicks (Nu är jag less på att halka runt på banan! :lol: )
Annars måste jag på nåt sätt förstärka upphängningen för att slippa bultbrott nästa sommar........

Postat: fre okt 07, 2005 11:47
av Börje
Hej

Den är 7/16 (ca 11,1 mm).
Jag har byggt om till ledlager(tror det är samma som 'rodend')
men gick upp till 12 mm i stället för 7/16.
Hållbarhet vet ej .

mvh
Börje

Bult

Postat: fre okt 07, 2005 12:53
av R0ffe
Var köpte du dessa ledlager? Pressade du in dom i armen eller är det modellen man gängar in på kortändan (man måste kapa armen och svetsa dit en mutter/gängad platta)?
Har du nån bild på hur det ser ut på plats? Undrar eftersom jag undrar om nån före mig svetsat dit brickor på utsidan för att minska håldiametern i raminfästningen...... Borra upp dessa kan bli kul med tanke på hur trångt det är där nere..! :)

Postat: lör okt 08, 2005 11:28
av Börje
Hej

Jag har skickat ett pm till dej.
Har du fått det?

mvh
Börje

Postat: lör okt 08, 2005 12:48
av 2QIK4U
Du kan kalla den för Uniball.
Bultdimensionen håller för 14" slickas och 1.000 hk och bakhjulsåka.
Ett annat alt är att köra med en aluminiumbussning istället för Uniball. Nu skriker ifs de tekniskt kunniga puritanerna men efter monterat det i massor bilar sen -88 kan jag bara säga att det funkar både rakt fram och för väghållning i 280 km/h.
detta kanske pga fjädringsvägen oftast är tämligen kort och fjädringsradien gentemot inre strutrodfästet ej rör sig särskilt många greder.
mvh R

Postat: lör okt 08, 2005 14:41
av Börje
Hej på er

Har jag missförstått nåt?
Roffe verkar prata om Trailing arm (bärarm)
Robban verkar prata om strut rod(camberstag)

mvh
Börje

Trailing-arm eller Strutrod

Postat: lör okt 08, 2005 21:15
av R0ffe
Det stämmer att jag pratar om Trailing-armen och främre infästningen till Ramen, och tack för länken Börje, den var intressant och inspirerande, mer saker som kanske måste göras i vinter! :D

Men håller en 12mm bult för 1000hk och slicks så ska jag bara borra upp mina bussningar och byta ut min 10mm till en 12mm för säkerhets skull!Sen kan man kanske sova lugnt och inte drömma om lösa bakhjul som trasar sönder bakskärmarna! :shock:

Postat: sön okt 09, 2005 13:43
av 2QIK4U
Nej Börje Du har hajat det mesta rätt,,,vi talar om bakre bärarm. den är ledad inåt i camberstaget vilket gör att bakre bärarm går i en radie när det fjädrar precis som bärarmen också gör fast 90 grader mot den.
det gör att man i teorin BÖR har en uniboll i framkant på bärarmen....Praktiken och verkliga livet är en anna sak och det är det kjag beskrivit att man kan sätta en alubussning där istället, vilket jag gjort på ett 10-tal av mina egna vettar och nån kundbil på den tiden jag höll på med såna.....fast det är inte jag som kom på det,,,,,mest kända förespråkare av det är Gullstrand,,,antar nån gjorde det innan han,,,men sen vet Du ju hur oseriös jag (och Gullstrand) är,,,*s*
mvh R