Sida 1 av 1

Expansions kärl

Postat: lör sep 24, 2005 18:57
av Hånta
Funderar själv på att göra ett nytt expansions kärl till bilen.Men jag vet ej hur expansions kärlet ser ut på insidan.Anslutningarna på kärlet,sticker de långt in i kärlet eller går de jämns med insidan.Så ni som har lust och tid skulle ni kunna titta in i era kärl och se hur det ser ut innuti.

Tack på förhand.

Lars

Postat: mån sep 26, 2005 6:41
av Jonathan
Varför ska man göra ett expansionskärl?
Har en polare som gjort det med..

Postat: mån sep 26, 2005 18:08
av Hånta
Jonathan

Nu är jag ej någon bil expert,men jag tror att expansions kärlet har till uppgift att sammla upp kylar vattnet då det värms upp och expanderar i kylaren.Själv har jag varit utan kärl i sommar eftersom det ej fanns något när jag köpte bilen.Och om man ej har kärl så blir det att när nu vattnet expanderar så trycks vattnet ut ur kylaren via den lilla slangen som sitter vid kylar locket och rinner ut på backen.Så när du nästa gång ska använda bilen har du ej fullt i kylaren etersom då har vattnet "krymt" då det har blivit kallt.Samt att du tar bort luft i systemet om du har det i värmepaketet efter som det är också kopplat till kärlet har jag för mig.

Lars

tryckkärl

Postat: mån sep 26, 2005 19:58
av Günter
Nu är det ju så att det är lite olika beroende på årsmodell om jag inte tar helt fel. På min 69:a är det övertryck i systemet när vattnet har blivit uppvärmt. eftersom vatten har en högre kokpunkt vid övertryck så kokar inte vattnet vid 100 grader utan vid upp till 120 grader eller högre beroende på trycket. Av någon anledning blir gamla V8:or mycket varma så övertrycket är en liten "säkerhetsventil" eftersom vattnet inte kokar bort vid 100 grader. Om man tillverkar ett nytt tryckkärl så skall det tåla övertryck med åtminstone fem bar vid 200 grader och så bör man tänka på att säkerhetsventilen skall lätta vid rätt tryck. Säkerhetsventilen sitter uppe vid påfyllningslocket och locket har en fjäder som lättar vid rätt tryck. Det finns ju senare modeller som är annorlunda konstruerade men är det varianten med plåtburk och övertryck i systemet skall man vara försiktig.
(lite senare redigerat)
Har just tittat på dina bilder och påfyllningslocket sitter ju på kylaren så expansionskärlet har inte samma funktion som på min 427:a. Här är det ju inte så viktigt att det tål övertryck. Det bör väl vara viktigast att kärlet tål kokande vatten och är stort nog för att ta emot ca 2 liter. Jag skulle sätta slangen som kommer från kylarlocket högt i burken och returen i botten. Sen så skall väl burken sitta så högt som möjligt.
Det ser inte ut som om det sitter en originalkylare på din 69:a. Enligt mina ritningar skall det vara ett trycksatt yttre expansionskärl på SB. Rätta mig om jag har fel!

MVH
Günter

Postat: tis sep 27, 2005 21:14
av Hånta
Günter

Det stämmer bra att det inte är en orginal kylare på bilen,ska tydligen vara en BB kylare har någon sagt till mig.Det du säger att Returen ska sitta i botten kan jag förstå men vart ska jag koppla in returen på kylaren,antar att den ska in på kylaren eller ska den in på något annat ställe?Sedan så antar jag att värme paketet ska in på kärlet,och det borde väl räcka med att de slangarna går in i botten på kärlet.

Lars

Postat: tis sep 27, 2005 21:38
av frisk
Min retur från expansionskärlet går in i överkant på kylarn. Men jag förstår fortfarande inte varför man ska bygga ett eget kärl? Det finns väl att köpa?

Postat: ons sep 28, 2005 13:37
av kuggen
på skroten finns det bra fungerande till volvo 240. kan det bli billigare. kör med ett sådant på en 350 motor, C3.

Postat: ons sep 28, 2005 13:53
av Jonathan
om det nu behövs, varför satt det inte något orginal på corvetterna?
säg att den sprutar ut ca 2 liter.. kan man inte leva med "nästan" fullt i systemet då!?

Postat: ons sep 28, 2005 20:44
av Günter
Lars!

Det är en massa slangar att hålla reda på . Jag var just ute och tittade på min 69:a 427.

Det kan inte vara en 69 BB kylare du har för enligt ritningarna så är övertryck- och påfyllningskärlet en burk på höger sida vid hjulhuset och kylaren är en stängd enhet med bara två slangar (till och från). Till värmepaketet går det från toppen av motorn vid sidan om termostatet. Returen från värmepaketet går via botten på expansionsburken till cirkulationspumpen (det kan ju kanske gå i andra riktningen??).

Nu är det så att även mitt system är delvis hemmabygge, troligen 350 delar, så jag vet inte om allt är riktigt. Det är skit när gamla ägare fixar till sina egna små lösningar utan att dokumentera förändringarna. Jag funderar på att byta kylare och en del andra grejjor på kylsystemet i vinter (om pengarna räcker). Hur som helst så skall man vara nogrann med att motorn får kylning med tillräckligt stort kylsystem och kupevärmen skall funka också så man kan släppa ut överskottsvärmen. inte ens en Corvettemotor tål överhettning. Kylningen var (och är) ett stort problem på C3:an.

Hur är det, har du haft problem med kylningen eller vill du bara få det att se riktigt ut?

Häsningar
Günter

Postat: ons sep 28, 2005 21:28
av Hånta
Günter

Jag har ej haft problem med kylningen under min tid med bilen,men det fanns ej någon termostat i bilen då jag köpte den så jag tror att det har varit problem med kylningen för den tidigare ägaren.Dock ska det till läggas att jag har haft en trasig topp i sommar så den har väl ej ut väcklat full värme då heller,så det kan ju vara därför som jag har sluppit ha problem med kylningen i sommar.Dels så vill jag att det ska se ganska så orginal ut i allafall.

Postat: tor sep 29, 2005 18:32
av Gide
På min 69a sitter det expkärl orginal ,jag har en smallblock manuell .
Jag tror att det är olika om man har AC automat big eller smallblock.
Garagepolarens 69a har AC,auto,smallblock och har inget expkärl men större kylare än min.
Ni skymtar expkärlet i bortre delen av bilden.


Bild

Postat: tor sep 29, 2005 18:37
av frisk
Va snäll och visa inte upp den motorn.... Vi andra (eller iaf jag!) blir avundsjuka! :D