Sida 1 av 1

Köpa ny styrsnäcka eller renovera den befintliga?

Postat: tor sep 22, 2005 21:24
av gbak
Är det någon som provat att renovera en styrsnäcka?
Man blir ju avrådd i en del verkstadshandböcker, vad är det som är så svårt?
Det finns ju en del kit att köpa (på Ebay bl.a) och säkert hos div speedshoppar också.
Bild

Postat: tor sep 22, 2005 22:21
av StingrayRacing
Jag har gjort det och det var väl inget speciellt svårt.

Svårast var väl att få bort själva pitmanshaft (eller vad det nu heter :roll: ) från utgående axel. Med lite värme osv gick det bra.

För att få bort bussningarna som är längst upp på bilden (en på var sida) tar du en tjock bricka med samma ytterdiameter som bussningen och sen filar du en midja på den (som en mutter men bara två plana sidor istället för sex) Hoppas du förstår hur jag menar... Då kan du få igenom brickan genom översta bussingen och sedan lägga den tillrätta på den nedre och knacka ut med en lång stång.

Kulpåsen som är med på bilden fick jag inte med i mitt kit, men de borde väl inte vara något problem att byta.

Sen när du monterar ihop allt får du kolla av så du inte drar den jättestora muttern på igående axeln för hårt. Men det kan du inte missa. :wink:

Byt gummileden ovanför styrsnäckan när du ändå är i farten. De brukar inte se allt för roliga ut... :roll:

Postat: fre sep 23, 2005 7:25
av gbak
Vad var det som var slitet i din snäcka och som gjorde att du hade glapp?
Blev din styrning "glappfri" efter renoveringen?
Är det inte risk att det är någon kuggstång eller drev som är nerslitet och då åkar man ju ändå på att byta ut hela snäckan.
De delarna ingår ju inte i just den här renoverings satsen.

Postat: fre sep 23, 2005 12:27
av sh454
gbak skrev:Vad var det som var slitet i din snäcka och som gjorde att du hade glapp?
Blev din styrning "glappfri" efter renoveringen?
Är det inte risk att det är någon kuggstång eller drev som är nerslitet och då åkar man ju ändå på att byta ut hela snäckan.
De delarna ingår ju inte i just den här renoverings satsen.
Kolla hos Flaming River
Stefan

Postat: lör sep 24, 2005 9:54
av StingrayRacing
Bussningarna som jag pratade om var slitna och tyvärr även utgående axel också fast väldigt lite. Det blev stor skillnad efter renoveringen men det finns fortfarande ett visst glapp kvar. Det glappet vet jag inte om det finns i stysnäckan eller om det är någon annan komponent som gör det, som t.ex. styrboxen för servokolven. Många bäckar små... och det finns ju mycket leder i konstruktionen. :roll: Skulle vara skoj och veta om nån har lyckats eliminera alla glapp, så att det känns som kuggstång.

Det är inte mycket delar i styrsnäckan egentligen: ingående axel, snäckhus med de lösa kulorna och utgående axel samt justerskruven du har till denna + prylarna som du får i renoveringssatsen.

Jag tror att jag skulle prova att renovera den du har först, då en snäcka går på nära 5.000:- innan den har landat i Sverige. Alternativt kan man ju bygga om till kuggstång och få det riktigt tajt! :wink:

Postat: lör sep 24, 2005 9:56
av StingrayRacing
sh454 skrev:Kolla hos Flaming River
Stefan
Schysst site Stefan! 8)

Postat: lör sep 24, 2005 10:09
av Peter

Postat: lör sep 24, 2005 23:17
av gbak
Bra länk Peter!
Där ser man ju precis vad som behöver göras.

Är det någon som skickat tillbaka nåt till US för att slippa "core charge" någon gång?
Finns det något billigare alt än svenska posten?
Ett 2kg paket kostar 200-250kr, knappt så det lönar sig då "core charge" är $40-50 för en renoverad styrsnäcka som kostar $135.

Postat: mån okt 03, 2005 17:39
av Hagge
Hallå GBAK,

jag har idag hämtat ut en renoverad styrsnäcka som jag köpt via ebay.
Notan slutade på 2 300 kr inklusive frakt, tull och moms.
Grundpriset på ebay var just 135 USD dvs lite billigare än via Ecklers, Corvette Brake&Parts eller liknande.
Lite surt att moms och tull lades på, har handlat på ebay förut och sluppit detta.
Utan moms och tull skulle kalaset ha slutat på 1 850 kr.

Ska bli intressant att se vad byte av snäcka får för effekt på spelet i styrningen.
Har tänkt att renovera denna under vintern dvs byta slangar, styrleder, renovera ventil och cylinder. Men jag kanske monterar in snäckan först bara för att se hur mycket spel detta tar bort.
Bara man nu får bort Pitman-armen från den gamla snäckan utan att svära eller slå ihjäl sig !

//Hagge

Postat: mån okt 03, 2005 21:17
av Anders S.
Jag köpte en nyligen en renoverad av killen som skulle göra min framvagnsinställning. Tror att han i sin tur tog den via Hansen Racing, Slutnotan blev ca 2400:-.

/Anders