Sida 1 av 1

Växellåde kylar monterings hjälp!!

Postat: ons aug 17, 2005 23:02
av Mattias
Behöver lite tips inför min Växellåde kylar montering på söndag :?

Som jag har förstått det så är det inte så krångligt.
Fäster kylarn framför stora kylaren och tar bort slangarna som går in i stora kylaren för kylning i dag, och skarvar sedan dessa till den nya.
Eller :?: :?

Skall även byta oljan och filter själv något att tänka på???
Låg 350 låda!!

Orsak till detta är det att när man kollar växellåds oljan så blir pappret lite svart när man drar av stickan!!
Enligt min tro så är det lamell spån efter det att lådan har gått för varm...
Växlarna hugger i bra osv men när växellådan blir ruskigt varm så får den tendenser att slira på växlarna!?

Men vad vet jag :? Dock bäst att fixa något innan hela växellådan rasar :cry:

Postat: tor aug 18, 2005 20:43
av Mattias
Ingen :? :(

Postat: tor aug 18, 2005 20:47
av Peter
Låter som att du e på rätt spår... 8)

Postat: tor aug 18, 2005 22:54
av frisk
Min sitter i mitten framför kylarn. Har sett andra som också har den där och en som har den på sidan framför kylarn. :wink:

Postat: fre aug 19, 2005 7:52
av M Nordin
Hmm, jag kopplar nog hellre låda -> extrakyl -> ordinarie kyl - låda

MVH

MN

Postat: fre aug 19, 2005 9:02
av Corv1-Micke
Jag skulle inte rekomendera att lägga original kyl och det nya kylet i serie.
Originalkylet värms upp av vattenkylet, och har därmed rätt dålig kyleffekt.

Jag rekomenderar nya slangar fram till nya kylet hela vägen från lådan.
Ska du köra lite tävlingar bör du även har pressade kopplingar, då slangklämmor och dyligt ej är godkända...
Tänk på att placera kylet så att det får lite "direktluft" på sig när du kör, så får du kanon kylning.

Har tidigare själv testat detta och kört med högt stall speed på gatan utan några problem...!

/ Micke

Postat: fre aug 19, 2005 10:51
av M Nordin
pratar vi race eller gata?

Automater skall gå ganska varmt.

Finessen med mitt förslag är att kylet faktiskt värmer på oljan lite om extrakylen kylt för mkt.

Seriösa extrakylare är termostatreglerade.

Dra egna slutsatser av detta

MVH

MN

Postat: fre aug 19, 2005 16:03
av frisk
jo så som Micke säger så har jag det. Trodde inte man kunde göra på annat sätt. :roll:

Postat: sön aug 28, 2005 17:27
av Mattias
Nu är den ditsatt, efter mycket strul... Fick fel filter till växellådan osv,,,,,,
Men nu är den där, och vilken skilnad :D
Motor tempen minskade markant plus att det käns som växellådan växlar bätre!! :D :D 8)

Postat: sön aug 28, 2005 19:12
av KrilleN
Som Corv1-Micke säger: använd inte original kylet, då det värmer upp oljan.

Jag planerar att köra dubbla externa växellådskyl då jag kör med 10" turbin och kör mycket på gatan.

MVH Krille