Sida 1 av 1
Byta plats på 350 till 427.
Postat: tis aug 09, 2005 12:31
av Jonathan
Går i funderingar att byta bort min sb350 mot en bb427.
Har redan uppgraderat med fjädrar/dämpare bussningar som skall passa för bb.
Vad är det mer man bör tänka på?
Kylare? Drivaxlar? Motorfästen? mm mm mm? ? ??
tacksam för ideer och synpunkter!
Postat: tis aug 09, 2005 19:49
av KrilleN
Kylare beror ju på vad du har för någon....men det är ju bara att se om motorn går varm. Motorfästen är samma som SB.
MVH Krille
Postat: tor aug 11, 2005 14:21
av Jonathan
Någon mer som har några råd, ideér?
Postat: tor aug 11, 2005 15:11
av Björn Leidelöf
Ska du få ett helt korrekt svar så föreslår jag att du beställen en byggmanual till bilen. Det tar lite tid att gå igenom den, men den ger svar på vilka delar som skiljer mellan SB och BB.
Nu kan jag inte exakt en 69:a, men några saker som jag kommer på som skiljer är:
1. Kylare + kylarslangar
2. Fläktkåpa
3. Fjädrar
4. Krängningshämmare är oftast grövre på BB bilar.
5. Alla fästen på motorn som håller generator, servopump osv. Kan vara nog så svåra att hitta om det inte är en komplett 427 motor till en Covette som du "hittat".
6. På vissa modeller skiljer slangarna till servostyrningen
7. Oftast är det kraftigare "yoke" på BB bilarnas diffklump. Är väl dock inte direkt ett måste att byta för att få allt att fungera.
8. Grnerör
9. Avgasrören behöver bockas om för att passa mot BB grenrören. Oftast brukar även avgasrören vara grövre på BB (2.5" istället för 2")
Men som sagt var, jag kan inte en 69:a i detalj...
Mvh, Björn
Postat: fre aug 12, 2005 8:45
av Jake
Errr, personligen fattar jag inte vad du ska med BB till när du bara ska upp till 427.. Det finns ju 427 och 454 SB.. och gillar du inte att plocka i hop den så köp den ny i kartong,, det ger Fruktansvärt mycket i prestanda att slippa släpa omkring på 200 kg extravikt..
http://www.worldcastings.com/new/feature0307.shtml
Postat: fre aug 12, 2005 9:13
av pappi
Hoppsan! en smallblock på 454 cu inch och 600 pållar rakt över disk, ja det är bara att lätta på lädret, smakar det så kostar det!!!!
Jag vill ha en.....
Pappi
Postat: fre aug 12, 2005 9:21
av Jonathan
Det är sant..
Men om man inte har/kan lägga 100 000 på en motor, kanske en bigblock för en tredjedel av det är ett alternativ!
samt att en tex 427:a i bra skick inte förlorar sitt värde heller..
Postat: fre aug 12, 2005 10:23
av Jake
427an är $2000 billigare, 530 hk och 520 ft.-lbs..
givetvis får man ju 2 års och 3800 mil garanti... Jävligt fläskigt

:D
Postat: fre aug 12, 2005 12:09
av Peter
Jake skrev:427an är $2000 billigare, 530 hk och 520 ft.-lbs..
givetvis får man ju 2 års och 3800 mil garanti... Jävligt fläskigt

:D
Garantin brukar bara funka i USA,tror jag iaf..
Postat: fre aug 12, 2005 19:16
av Bosse
Går det att tråka ner en 454 SB utan att såga sönder huven?

Bosse
Postat: sön aug 14, 2005 14:39
av Terner
Bytte ju till 454 i vintras men min bil har ju haft Big block från början så chassit och kraftöverföringen är ju avsett för min nya motor.
Men mycket är det med hållare och stag i fronten på motorn, fläktkåpa som nämnts och är din kylare det minsta trött så måste du byta eller uppgradera elementet.
Rekommednderar motorfästen i polyuretan. Satte först dit nya originalfästen med det vänstra slets rakt av vid första fullgasaccelerationen.
2,5" AVGAS HELA VÄGEN ÄR OCKSÅ ATT REKOMMENDERA.
Så huven ja du behöver en high rise huv för att den ska få luft och plats.
Har en standradhuv du kan få köpa om du vill bygga ett scoop på den. Det är ju oxå en lösning.
Se sen till att din bakaxel är i ordning med det nya vridmomentet så krävs det att allt är tiptop.
/Terner
Postat: sön aug 14, 2005 22:07
av StingrayRacing
Peter skrev:Jake skrev:427an är $2000 billigare, 530 hk och 520 ft.-lbs..
givetvis får man ju 2 års och 3800 mil garanti... Jävligt fläskigt

:D
Garantin brukar bara funka i USA,tror jag iaf..
Jo, det stämmer. Bara att ta den i handbagaget och åka tillbaka med den.
Även bra att ha en schysst koppling som orkar att hålla i, om du kör manuellt.
Postat: ons aug 17, 2005 17:39
av Jonathan
Passar motorn (427) rakt på växellådan? en th400.
undrar också vda som behövs göras med lådan för den ska klara av 500hk.
Vill behålla automatfunktionen, dvs ej manuellt ventilhus.
passar startmotorn från min nuvarande 350 till en 427,
kan man använda generatorn?
skiljer det något på fördelare mellan motorerna?
tacksam för svar!