Sida 1 av 1
Ventilfjäder problem!
Postat: lör aug 06, 2005 13:03
av R0ffe
Jag försöker lossa en ventilfjäder på CSB med tryckluftsvarianten och 'vinkeljärns'-verktyget, men i h-vete knastret vill släppa!
Jag har 8kg tryck i cylindern, lägger lite tryck på verktyget, men inte så att ventilen börja läcka ut luften, och knackar.... och knackar, men den vill inte släppa.
Har även provat värma lite med varmluftspistol på retainern men utan resultat....
Har även provat lite kraftigare knackningar men det enda som händer är att det smäller till i insuget när trycket går ut den vägen....
Det är Cranes dubbelfjäder 99838 med 7 graders knaster (112# seat)
Tips behövs akut!!!
Postat: lör aug 06, 2005 13:26
av frisk
5-56!??

5-56
Postat: lör aug 06, 2005 13:43
av R0ffe
Tror du? Men grejerna är ju så gott som nya, körda 50mil ungefär....
Om det skulle vara oljan som "suger fast" knastret så borde oljan bli tunnare när jag värmer med varmluftspistolen och släppa?
Men efter grabben sovit sin lunch så ska jag gå ut och prova 5-56!
Postat: lör aug 06, 2005 22:14
av frisk
lol hhyur gick det då??
Reptricket nästa...
Postat: sön aug 07, 2005 10:14
av R0ffe
Näe, det sket sig också, så nu blir det det klassiska Indiska reptricket, 5 meter rep in i cylindern....

Det vore f-n om inte det skulle hjälpa
Blev lite mekat igår kväll, var iväg med grabben till en camping där dom har en grävskopa i miniatyr, inte som dom mekaniska som vanligtvis finns i lekparker, utan en som är hydralisk med spakar och allt! 10 kr för några minuter, vips så var en hundring borta!
Gissa vad som måste byggas i vintermörkret?!??! Fast, det är lika kul för dom stora barnen som de små!

Postat: sön aug 07, 2005 14:28
av 2QIK4U
Utan erfarenhet är det bara att fråga....
Har Du en hammare?
tjonga till på retainern så den släpper från knastret,,,,är man alltid tvungen att göra,,,,sen behöver Du varken rep eller luft.
meddela gärna hur det går......
mvh R
Knack och tjong...
Postat: mån aug 08, 2005 12:06
av R0ffe
Jorå, jag har både knackat och tjongat med i H-vete den vill släppa, har även provat reptricket men med mina 11.5:1 kolvar så lägger sig repet på dome-toppen istället för där jag vill att den ska ligga. Båda tricken funkar jättebra på gammelmotorn där alla retainers sitter fast, men med tryckluft eller rep under (flatkolvar) så behövs bara en lätt knackning så släpper dom och man kan ta lös knastret.
Men i afton bör det iväg till den lokala speedshopen och köpa eller låna en riktig ventilfjäderspännare, så att fjädern spänns ihop och man kan koncentrera sig på att lossa retainern utan att behöva tänka på att spänna ihop fjädern samtidigt. Det vore väl själva den om inte det ska funka, annars skruvar jag ihop och kör resten av säsongen som det är!
Postat: mån aug 08, 2005 13:34
av 2QIK4U
Prata med CA på Autorep så hjälper han Dig
mvh R
Nae......
Postat: ons aug 10, 2005 9:08
av R0ffe
Jag köpte en jäkligt fin fjäderspännare (bättre än de som jag sett i kataloger) och den funkar perfekt, nu kan jag spänna ihop fjädern (bara den yttre eftersom jag har dubbelfjäder, men den inre dras upp en aning också så att jag får ett 4-5mm spel) och jag kan koncentrera mig på att knacka, bända, bryta och slå, men i h-vete den vill släppa!!!
Nu börjar jag bli lite förgrymmad, den SKA loss, kosta vad det kosta vill..!
Kan jag värma med en butanbrännare (eller varmluftspistol) på retainern och kyla skaftet med kylspray (så att jag inte förstör ventiltätningen och för att hålla den kallare och förhoppningsvis krympa den) för att få ett större spel och kanske kunna få eländet att släppa?
Fortfarande är det så att OM jag slår/knackar för hårt så släpper ventilen på trycklyften så att cylindertrycket smäller ut i insuget.......
Postat: ons aug 10, 2005 10:46
av frisk
Nu börjar jag bli lite förgrymmad, den SKA loss, kosta vad det kosta vill..!
Borra bort den då och köp en ny!

Postat: ons aug 10, 2005 15:17
av 2QIK4U
låter konstigt...kan Du knacka på retainern,,,så ventilen åker ner??? trots att du har 5 kg tryck i cylindern??....du måste vålda rätt bra för att få till det....??
Jopp....
Postat: ons aug 10, 2005 15:26
av R0ffe
Inte bara 5 kilo, 8 kilo....... åtminstone i början av slangen, vet inte exakt vad det blir inne i cylindern men över 6 kilo borde det vara i alla fall....
Jo, jag börjar bli rätt så irriterad på det här strulet just nu, det går ju så bra på gammelmotor och vi provade bara för skojs skull på kompisens 350 igår, och det gick efter några knackningar....... HJÄLP, jag blir vansinnig snart....!!!
äntligen.............!!!
Postat: tor aug 11, 2005 7:43
av R0ffe
Nu så, med lite värme(nåja, kylde rätt så mycket på skaftet för säkerhets skull!) och ett antal smällar så släppte eländet!
Men en fjäderspännaren jag köpte rekommenderar jag varmt, det är betydligt enklare att jobba med grejerna när fjädern är hopspänd!
Postat: tor aug 11, 2005 8:48
av frisk
grattis!
"Riktiga verktyg gör halva jobbet" Tänk på det pojkar
