Sida 1 av 1

Ställa tändning på C3 -71

Postat: fre aug 05, 2005 15:34
av Stugan
Har problem med min 71:a med 350
Någon som vet varför han misständer / spikar vid alla varvtal hur jag än vrider på fördelaren . Troligtvis någon tändkabel som spökar eller....
Backar jag tändningen blev den mer lättstartad och snällare på tomgång förstås.

Tacksam för svar då man är nybliven entusiast........

Postat: mån aug 08, 2005 11:02
av Björn Leidelöf
Det kan finnas flera orsaker:

1. Har du kollat brytarspetsarna? Senast jag hjälpte en person med hans Corvette visade det sig att dom var alldeles slut och därmed helt felinställda. Orsakar inte direkt spikningar, men väl misständning.

2. Mekaniska regleringen av förtändningen. Kontrollera att den inte fastnat i utställt läge, alternativt att dom små fjädrarna gått av. I så fall har du full förtändning hela tiden = motorn spikar gärna och går konstigt på låga varv.

3. En enstaka skadad tändkabel brukar mest orsaka att den bara går på 7 cylindrar, inte att den misständer hela tiden. Har man dock t.ex. ett MSD elektroniskt tändsystem kan man få en del lustiga "fenomen" om en tändkabel är skadad.

4. Är din motor original, eller har den t.ex. en vassare kam? Med en vassare kam och t.ex. en originalbestyckad Holleyförgasare kan man få problem i och med att förgasarens tillskottsventil ligger och "pytsar in" extra bränsle på låga varm/tomgång. Detta brukar resultera i att tändstiften slår igen och motor går hellustigt och misständer så fort man försöker belasta den. Här hjälper bara ett byte av alla tändstiften.

Mitt förslag är att du köper nya brytarspetsar, inklusive kondensatorn och nya tändstift. Byt dessa och ställ tändningen på ett riktigt sätt med en tändinställningslampa. Kontrollera samtidigt den mekaniska tändförställningen i fördelaren.

Mvh, Björn

Postat: mån aug 08, 2005 12:01
av Stugan
Hej Björn , tacksam för snabbt svar. Nya tändkablar skall jag beställa från min Hansen återförsäljare, har du några tips på dessa. Tändningen är MSD 6 Al vet ej något om detta.
Motorn går hyfsat på högre varv men när jag börjar släppa av lite och ligger i ca. 3000v / min samt håller jämn fart så beter han sig lite lustigt, typ misständer.

Jag har ej dokumentation på motorns innehåll men det sitter ej ett originalblock på den , aluminiumtoppar edelbrock Rpm, troligtvis holley 750 förg, har lite svårt att tyda siffrorna på gasaren jämfört med "holleyboken " . Fyra lika stora portar varav mekaniska sekundärportar. Tomgångskruvar bara på primärportarna.
Vid uppstart luktar han väl mycket bensin. Har bytt stift.

Tacksam för svar.

P.S Gillar dina tekniska artiklar

Micke

Postat: mån aug 08, 2005 14:39
av Björn Leidelöf
Det är alltid svårt att ge svar på "misständningsproblem" när man inte åkt i bilen eller hört hur den låter, men en fråga är om bilen alltid har varit så här, eller om det är något som plötsligt kommit.

Har den alltid varit så här, så skulle jag trots allt börja med att se över tändinställningen och fördelaren för att vara säker på att allting är som det ska. några exempel:

1. Kolla som sagt var brytarspetsar och tändninställningen (om du har en originalfördelare!).

2. Har du en brytarlös MSD fördelare så öppna den och koll att allting ser ok ut. För ett antal år sedan lanserade dom sin nya "billet distributor", som dock visade sig har allvarliga problem med ytbehandlingen på delarna i fördelaren = rostade som satan!! Jag hade det problemet...när jag lyfte bort fördelarlocket var ett bara ett enda stort "burr" av rostflagor. Konstigt nog gick bilen rätt bra trots det! Problemet åtgärdades helt kostnadsfritt av MSD.

3. Kolla tändkablarna. MSD system har den egenheten att en skadad tändkabel (överslag mellan kabel och t.ex. grenrör) kan gör att bilen går hellustigt, dvs. det blir inte som med en originalfördelare där endast en cylinder går konstigt. Dom tänkablar som funkat bäst för mig är vanliga standard AC-Delco (originalkablar) eller MSD's egna.

Om motorn nu fortfarande går "konstigt" så är en gissning från min sida att den nog går lite för fett. Just att den går hyffsat på högre varv, men misständer på lägre kan vara ett tecken på för fet bränsleblandning. Jag antar igen att du haft problemet mer eller mindre hela tiden, dvs. det är inte något som plötsligt gått sönder!

1. Kolla flottörnivån.

2. Är bestyckningen rätt beträffande huvudmunstyckena?

3. Har dom så kallade tillskottsventilerna rätt värden i förgasaren?

Jag inser att dessa tre sista punkter är lite väl korta, men skulle jag beskriva här exakt hur man gör så skulle det bli ett väl långt svar!

Mvh, Björn

Postat: tis aug 09, 2005 6:43
av Terner
Tänk oxå på att ha rätt typ av tändkablar. Ett MSD 6AL system tillåter inte tändkablar med metall i !!!!!!!!!
Det ska vara kol/silicon kablar annars funkar det inte som det ska !

/Terner

Postat: tis aug 09, 2005 6:57
av Stugan
Tacksam för tipset, Nya tändkablar låter som ett måste. Får hitta på någon lösning för att leda bort dessa från headers samt ventilkåpor för värmens skull. Jag har dessutom den låga huven ( smallblock huv ) så någon luft som kyler ytterligare är ej att tänka på.