Sida 1 av 1

Någon som har testat en sådan här apparat?

Postat: tis aug 02, 2005 22:54
av Hånta
Fick ett tips av en som sa att det bästa sättet att justera in förgasaren var att använda en sådan hära sak som Dalhems säljer,för då kan man åka ut och belasta motorn och se hur bra bränsle motorn får.Länk till Dalhems
http://www.dalhems.com/ gå sedan in på "Electronics" sedan finns det en bild där det står AIR/FUEL METERS klicka på den bilden.Annars så har ni texten här nedan:


Air/Fuel Meters
The HALMETER AF30
An essential part of tuning any high performance engine is knowing whether the air fuel ratio is correct. A rich mixture will lead to a loss of power, while a lean mixture may result in detonation. The HALMETER AF30 provides a thirty LED readout of air fuel ratio, right there, in the cockpit, while you drive.

EXHAUST GAS ANALYSIS WITH THE HALMETER AND THE LAMBDA OXYGEN SENSOR

The design of the Lambda or oxygen sensor provides a signal which is easily interpreted by the HALMETER AF30. The sensor produces a small voltage output by comparing free oxygen in the exhaust gases with ambient oxygen outside the exhaust system. This voltage is created when the sensor is heated to between 360 degrees centigrade (680 F) and 900 degrees centigrade (1 650F) and varies between zero and one volt. The AF30 processes this voltage output and displays the result via a series of red, yellow and green LED's: The red lights for lean, yellow for the stoichiometric band and the green lights indicating mixtures likely to produce maximum power. It should be noted that, in the event the sensor is located in the exhaust where the temperatures are at or above the maximum, a reduced voltage output will result in fewer lights, in the green band, being lit at rich mixtures. Dividing the small output from the sensor into thirty incremental LED's gives the HALMETER AF30 superior resolution compared to other instruments of its type. More info? or e-mail us.

The HALMETER AF30 Air Fuel Ratio Indicator offers the tuner a low cost, attractive unit with thirty LED indicators that signal lean-optimum-rich.
The HALMETER AF30 Air Fuel Ratio Indicator works on all engines, carbureted or injected, and with gasoline, alcohol or propane fuels. When used with programmable EFI systems, it helps establish fuel maps and makes the mixture trim control a more precise tool for on track tuning.
The HALMETER AF30 Air Fuel Ratio Indicator kit is supplied complete with meter, wiring harness, pre heated oxygen sensor and exhaust fittings. The oxygen sensor is of a very high quality, and extremely sensitive.
Price AF30: 3695 Sek (about £255 ) including VAT and freight inside EU (European Union). Outside EU 2956 Sek. Around US£ 199Note that if you live outside EU, local taxes and duties can be added when arriving to your country!


Funderar på om man skulle ta och investera i en sådan.Det är ju bara att svetsa in en muff på heddersarna så att man kan skruva dit lambasonden ,sedan så ar det ju bara att plugga in mätar och justera förgasaren.

Är det någon som har provat en sådan sak,isåfall har ni varit nöjda?

Lars 8)

Postat: tis aug 02, 2005 23:47
av KrilleN
Hej
Vi har Edelbrocks Air/Fuel mätare....fungerar klockrent...och som sagt bra att ha när man justerar förgasaren.
http://store.summitracing.com/partdetai ... wordSearch

MVH Krille

Postat: ons aug 03, 2005 7:37
av Hånta
Krille

Den var ju mycket billigare.Då köper man hellre en sådan.Importera en sådan är ju inte svårt.Annars vart har ni köpt eran Krille,vad fick du ge för den? 8)

Postat: ons aug 03, 2005 22:40
av StingrayRacing
Tjena,

Det är inte svårt att bygga en egen mätare på ett par timmar och komponenterna kostar ca 100 spänn. Kolla in länken här: http://www.markvanderkwaak.com/dbbp/tech-tips/mm.html

Den fungerar på samma sätt som de färdiggjorda och är egentligen en voltmeter som mäter den spänning som lambda sonden ger, 0-1 volt.

Bild

Sonden kan du köpa på Biltema (400:-) eller Mekonomen (de har även passande svetsmutter + dummybult när du skruvar ur lambdan). Efter ett tag så kommer du upptäcka att sonden blir relativt sotig och då kan du bränna bort det med gasollåga. Kom ihåg att blyersättningen till slut tar kål på sonden. 8)

Postat: ons aug 03, 2005 22:49
av ornet
StingrayRacing skrev:Tjena,

Det är inte svårt att bygga en egen mätare på ett par timmar och komponenterna kostar ca 100 spänn. Kolla in länken här: http://www.markvanderkwaak.com/dbbp/tech-tips/mm.html

Den fungerar på samma sätt som de färdiggjorda och är egentligen en voltmeter som mäter den spänning som lambda sonden ger, 0-1 volt.

Sonden kan du köpa på Biltema (400:-) eller Mekonomen (de har även passande svetsmutter + dummybult när du skruvar ur lambdan). Efter ett tag så kommer du upptäcka att sonden blir relativt sotig och då kan du bränna bort det med gasollåga. Kom ihåg att blyersättningen till slut tar kål på sonden. 8)
Jättebra vintermeka.
Bra tips :)

Blyersättning

Postat: fre aug 05, 2005 8:07
av R0ffe
Beror det inte på vilken sort av blyersättning man använder? Jag har läst mycket om Tri-pack och enligt alla som använder den så håller då sonden 7-8000 mil utan problem...

Postat: fre aug 05, 2005 10:54
av Chrippe
Enligt Göran Persåker så skall lambdasonden placeras
så nära utblåset som möjligt c:a 10-12cm från toppen , för bästa
resultat , en del har fått problem vid lägre varv registret att
den inte fungerar så bra där. Enl. Göran.

Eluppvärmda sonder

Postat: fre aug 05, 2005 11:20
av R0ffe
Annars kan man använda en två eller tre trådars sond och få den eluppvärmd, så är det i dom flesta originalbilarna och ett måste på Bredbandssonder.
Biltema har ju billiga sådana, annars finns ju den lokala bilskroten som säkert har nån lämplig bil man kan plocka ur!
Enlast är ju att koppla värmningen till en cigarettkontakt så blir den varm på en minut och mindre känslig på avståndet från avgasportarna! :lol:

Postat: fre aug 05, 2005 12:08
av KrilleN
Hej Hånta

Vi köpte våran från Summit....kommer inte ihåg vad allt gick på...men den är ju inte så stor så någon dyr frakt blir det ju inte.

MVH Krille

Postat: fre aug 05, 2005 17:33
av Hånta
Som sagt det blir att beställa en från Summit. :D

Postat: fre aug 12, 2005 21:03
av StingrayRacing
Chrippe skrev:Enligt Göran Persåker så skall lambdasonden placeras
så nära utblåset som möjligt c:a 10-12cm från toppen , för bästa
resultat , en del har fått problem vid lägre varv registret att
den inte fungerar så bra där. Enl. Göran.
Placerade min direkt efter collectorn på vänster cylinderbank. Tar ca 1 minut innan den är fit for fight!

Postat: ons aug 31, 2005 14:10
av Jake
Jag som tillhör NINTENDO-åldern ;) kan ju dra några paralleler.. Jag har även knyckt ett par bilder på JOBYs hemsida för att det ska bli lättare att förstå..

På alla insprutade motorer så finns det en lambda.. det är en NB, men den mäter bra vid ett AFR på 14,7 för bensin (även kallat lambda 1).. Vad styrsystemet gör att att det mäter lambda skickar in i boxen igen, som sedan korrigerar mängden bränsle (en sk closed loop).. Detta sker i realtid och uppdateras ca 100 gånger/s.

Bild

Konsekvensen av detta är att bilen altid får rätt bränslemängd, vilket ger extra hästar och bättre bränsleförbrukning..

Men vid stora gaspådrag (WOT) så slutar man att reglera med lambdan. Vilket innebär att man kör med fasta värden, detta kan liknas med vad man gör med en förgasare.. WOT så skall man ligga på ett AFR värde på ca 12.6 (lambda 0.86).. Och vid fiskörning på landsväg så skall man ligga på 15.4 (lambda 1.05)..

Bild

Som ni ser i bilden och kanske förstår så kan man med fugge bara lägga sig ungefär kring 1 av punkterna.. eller varför inte MITTEMELLAN så har man kompromissat sig ganska lagom.. Ska bilen gå mycket på strippen så kanske man skall överväga AFR 12.8..

Använder man INTE lambda när man ställer bränslet (och även tändnignen till viss del) så har man INGEN ANING om var man ligger i bränsleförhållande.. Och i de allra flesta fall så ligger man FEL (hur rätt ligger man när man skjuter mygg från höften)..

Det här är altså ingenting annat är BILLIGA HÄSTAR, Motorn går billigare och lämnar mer effekt.. Är inte det vad vi alla vill ha :)..

Min rekomendation till alla här inne är.
* Gå till skroten och hämta en lambdasod, alt biltema har för 300-400 kr.. Det är lättast om det är en som EJ är förvärmd 1tråd ut (men man måste köra några minuter innan den börjar visa rätt).. En förvärmd är lite knepigare att installera men visar rätt värde från start..
* Svetsa i collectorn med hedders, utan hedders en bit ner på röret.
* Hämta den digitala mulitmetern (analog går en då brinner sonden), klas ohlsson har en MYCKET BRA för en 500ing..
* skarva sladden på sonden så att den räcker in i kupén
* Anslut sladden på sonden till + på multimetern, och - till jord.. Mulitmetern skall vara ställd i området 0-1V
* starta bilen och sedan mutimetern, Lambdat visas på multimetern som en spänning.. Labda 1 (AFR 14.7), visas som ca 0.5V. Och varierar enlig kurvan i första bilden.
* vill man ha en snyggare FAST installation, så har Autometer sk AF-meter, som visar samma sak som mulitmetern men den går ju bara att använda till 1 sak :)

slutligen, Det här bör betala sig själv i soppa på ett par sommrar.. Dessutom så är 1000 spänn inte mycket för en 5-20% mer effekt..

Postat: ons aug 31, 2005 16:08
av Corv1-Micke
Tack Jake.
Det här är kanonbra information, och kan hjälpa de flesta av oss att ställa in våra gamla sura förgasare :)

Men är det inte väldigt svårt att ställa in efter denna prinsipen?
Det jag menar är att lambda sonden ger ca 800mV vid lambda 0,95 och ca 100mV vid lambda 1,05.
Det innebär att multimetern kommer "flaxa" mellan mager och fet blandning väldigt snabbt, och allt över eller under detta värde ger knappt något utslag.
Rätt eller fel?

Jag är långt ifrån väl insatt i ämnet, men finns det inte bredbandslamda med en helt linjär skala, som då blir bra mycket enklare att justera efter?
Vet att de har en helt annan prislapp...?

/ Micke

Postat: ons aug 31, 2005 16:29
av M Nordin
finns en tråd på zatzy om detta (ja, det finns faktiskt folk med IQ högre än deras däcksprofil där...). Bästa bud var 2200 + lämplig voltmeter. Smallbandslambda är värdelöst för WOT inställning.

MVH

MN

Postat: ons aug 31, 2005 19:18
av StingrayRacing
M Nordin skrev: Smallbandslambda är värdelöst för WOT inställning.
Håller fullständigt med då den har dålig upplösning utanför 'idealblandningen'. Det man däremot väldigt lätt kan se är blandning på tomgång och cruising, samt att den inte går för magert WOT. Jämfört med bredbandssensor är det en billig lösning som inte behöver kosta mer än 500 :- om man bygger mätaren själv http://www.markvanderkwaak.com/dbbp/tech-tips/mm.html.

Jag tror att det kan vara svårt att läsa av mätvärdena på en multimeter... man ska ju köra bilen samtidigt också... Leddarna kan man läsa av i ögonvrån. :wink:

Postat: ons aug 31, 2005 23:16
av Jake
Borde kanske ha utvecklat det här med WOT, WB och hur avälsning med mulitmeter blir..

Mulitmetern använde jag själv när jag skulle ställa bränsletrycket på min etanolkonverterade bruksbil.. och värdena hoppar och far , det man kan avgöra med SB är om man ligger bra på 14.7 (typ mellan 0.2-0.7), och om man ligger i övre/undre intervallet(max hk/min soppa).. Jag klämde fast multimetern mellan rutan och instrumentbrädan, och sneglade på den medan jag körde.. inga större problem, annars så får ni väl muta grannen med en tur till glasskiosken, så får han läsa av mätaren..

WB, är en annan typ av lambdasond som har en helt linjär skala och den är dessutom MYCKET snabbare att reagera, man kan (teoretiskt) läsa av bränsle syremängden i varje enskild puls. Detta är ett OUMBÄRLIGT verktyg när man pysslar med att mappa in bränsleinsrutnings system.

MEN som ni alla vet så skiter förgasaren i vilket varvtal osv det är, den bryr sig enbart om luftflödet och i viss del vaccum.. och då kommer vi in på WOT (Wide Open Throttle).. Här är smalbanslambdan betydligt mer svåranvänd, och den är HELT värdelös när vi sysslar med insprutade system, dar man måste manipulera varje lastpunkt (kan vara övar 1000st i vissa system).. Men nu kommer det fina i kråksången, förgasaren är ju DUM och bryr sig inte om varvtal och andra parametrar, så JA det går att mappa WOT på ett hyggligt sätt med en vanlig enkel labdasond.. visst det kanske inte blir exakt lika bra som med WB, men ni kommer att hamna innom ett par procent..

Gör så här hitta en lång backe, lägg i en så hög växel som möjligt, detta för att inte motorn skall varva ur på en gång för då får ni inga mätvärden alls.. och kör plattan i mattan, och be grannen att kolla multimetern (den skall ligga runt 0.9-0.95V).. Sjustera förgasaren åt lämpligt håll, kör ner för backen och iaktag låglastegenskaperna.. stämpla uppför backen igen, och upprepa, tills ni är nöjda med värdena och hur bilen går..

Sedan så finns det en liten klurighet med SB (smalbandslabda), och det är att skalan förändrar sig lite med temperaturen.. Detta gör ingen skillnad vid låglast och vid labda 1, men vid WOT kan det skilja lite.. är man medveten om det så märker man av om den rör sig, därför rekomenderar jag att man lägger sig runt 0.9-0.95v..