Sida 1 av 1

Tändtid,Brytar öppning

Postat: fre jul 29, 2005 0:16
av Hånta
Motorn är en 350

Vilken tändtid ska jag ha på tändningen?
Hur mycket ska brytarna öppna,04eller 0,6mm?

Fördelarn är en Axelle.Jag har nu bara grov ställt in tändningen så pass att den går.

Lars :)

Postat: fre jul 29, 2005 7:13
av 2QIK4U
Antar Du menar Accel
Du ska ställa den på 8-10 grader i botten .(beroende på komp/kam)
Hur mkt fördelaren slår ut kan vara lite beroende på vad Du har för kam.
Den bör slå ut ca 25 grader åtminstone och vid vilket varvtal handlar även det om vilken kam Du har?
Har Du kört eller har för avsikt att ställa tändkurvan i en fördelarbänk??

Förstår inte att folk på 2000talet envisas med att köra med brytarspetsar men ställer Du den på .4 ska det funka rätt OK.
Annars är rådet för att slippa problem och ett roligare liv MSD.

mvh R

Postat: fre jul 29, 2005 9:20
av Hånta
Hej 2QIK4U

Japp det är en Accel.Det sitter Musse toppar +någon vassare kam,men jag vet ej vilken typ av kam.Ny 750 Edelbrock förgasare och ett Bowtie Victor Jr insug,samt att det är hedders.

Lars

Postat: fre jul 29, 2005 9:34
av 2QIK4U
funkar det bra med det insuget??
Jag hade för mig man bara kunde köpa Bowtie Vic JR på Bowtie toppar...
Hur stämmer de med Mussetopparna?
mvh R

Postat: fre jul 29, 2005 9:49
av Hånta
Hej 2QIK4U

Ja,jag ej så hemma på motorer eller jänkare.(har bara haft bilen ca1,5 mån.Första jänkarn)Det verka fungera bra med lilla kunnande jag har.Vad menar du med "Hur stämmer de med Mussetopparna",att passformen skulle vara dålig eller att han går dåligt?

Lars

Postat: fre jul 29, 2005 10:38
av 2QIK4U
passformen i första hand.....,,,,sen funkar det inte så bra om inte portarna matchar eller det är fel vinklar så det drar tjuvluft...
Jag vet inte säkert vad det ev var som var missmatch ....Det var därför jag undrade...
mvh R

Postat: fre jul 29, 2005 10:52
av Hånta
Okej då förstår jag vad du menar.Som sagt jag är ej hemma på motorer men till det yttre så passar det iallafall bra.Grejorna satt på bilen då jag köpte den så invändigt mot portarna kan jag säga hur det är.

Lars :wink:

Postat: fre jul 29, 2005 11:48
av 2QIK4U
Funkar det är det bara att tuta och köra,,,hade bar för mig att det var nåt som skilde ViJR från VicJR/Bowtie
mvh R

Postat: fre jul 29, 2005 18:10
av Hånta
2QIK4U
Du sa att jag skulle ställa den på 8-10 grader i botten.Menar du då att det ska vara 8-10 för tändnig på ca 1000rpm?Pratade med en lokal person här i stan och han sa att jag skulle ha ca 38 för tändning,vilket han nu står på.Jag har provat att ställa den på ca 10 för tändning men då kändes det som att han skulle stanna eller om han inte skulle klara tomgången.Nu när jag ha den på 38 så är den svår startad då den är varm,måste gasa då jag ska starta den.Hur tycker ni att jag ska göra. :cry:

Postat: fre jul 29, 2005 19:28
av sh454
Prova med 35-36 total förtändning :roll: :roll:
Stefan

Postat: fre jul 29, 2005 20:56
av Hånta
Hej sh454

Vid vilket varvtal ska jag hålla motorn på då jag ska ha 35-36,Stefan?
Har för övrig även passat på att byta tändstift i dag också,de gammla stiftena var iallafall brun/vita i färgen och alla var lik i färgen.Köpte nu NGK BR6S stift istället för de som satt där som var Acdelco R43 stift.

Lars :cry:

Postat: fre jul 29, 2005 21:52
av sh454
Hånta skrev:Hej sh454

Vid vilket varvtal ska jag hålla motorn på då jag ska ha 35-36,Stefan?
Har för övrig även passat på att byta tändstift i dag också,de gammla stiftena var iallafall brun/vita i färgen och alla var lik i färgen.Köpte nu NGK BR6S stift istället för de som satt där som var Acdelco R43 stift.

Lars :cry:
Full förtändning skall vara uppnådd så fort som möjligt men det beror ju på hur motorn är byggd. någonstans mellan 2500-3000 varv om det är en lite vassare maskin.det är ett jäkla provande och nötande om man inte vet.Var försiktig om motorn spikar då får du nog backa lite på förtändningen. :roll: :roll:
Stefan

Postat: fre jul 29, 2005 23:21
av 2QIK4U
Jag hoppas Du menar 35 grader vid fullt utslag,,,och inte vid tomgång?
mvh R

Postat: lör jul 30, 2005 0:32
av Hånta
Ja nu har jag 30 förtändning vid ca 1000rpm


sh454 skrev:

Full förtändning skall vara uppnådd så fort som möjligt men det beror ju på hur motorn är byggd. någonstans mellan 2500-3000 varv om det är en lite vassare maskin.det är ett jäkla provande och nötande om man inte vet.Var försiktig om motorn spikar då får du nog backa lite på förtändningen.

Om jag har fattat dej rätt Stefan så ska jag alltså ha 35 förtändning vid ca2500-3000rpm.Det sitter Musse toppar +någon vassare kam,men jag vet ej vilken typ av kam.Ny 750 Edelbrock förgasate och ett Bowtie Victor Jr insug,samt att det är hedders.Vet inte om man ska räkna en sådan motor som vassare eller inte.Har lite problem med att den går ojämnt under 2000rpm när man åker.Ger man full gas under 3000rpm så är det som motorn strunar till och sedan kommer den igång,kan det ha att göra med att det är andra kammar eller kan det vara så att man ska kolla upp förgasar inställningen.Förgasarn är rellativt ny inköpt av förra ägaren.

Lars

Postat: lör jul 30, 2005 5:44
av sh454
30 grader vid 1000 rpm är väl häftigt.Ja du har fattat rätt.Det är knöligt när man inte vet vad som finns i motorn,det blir till att prova sig fram. Det enklaste är väl att kontakta tidigare ägare och lyssna med honom vad han har kört för tändinställning. Förgasaren kan vara fel bestyckad,Edelbrock har jag bara sett på bild.HejHopp
Stefan

Postat: lör jul 30, 2005 8:35
av StingrayRacing
Hånta skrev:Ger man full gas under 3000rpm så är det som motorn strunar till och sedan kommer den igång,kan det ha att göra med att det är andra kammar eller kan det vara så att man ska kolla upp förgasar inställningen.Förgasarn är rellativt ny inköpt av förra ägaren.

Lars
Att den tvekar vid gaspådrag låter som accpumpen/accpumpsspridarna inte ger nog med soppa. Tyvärr kan jag bara hur Holley fungerar.... så jag kan inte hjälpa dej med din. :roll:


Här är lite tips av Lars Grimsrud, hur du ställer in fördelaren:

I do a lot of performance engine building, and I tune a lot of 'Vettes for optimum street & strip performance. One of the most common questions I get is how to set up the timing for best performance. So here's a quick and basic run-down on setting up timing on a non-computer-controlled Chevy:

How to Set the Timing

When you think about it, setting the timing at idle speed makes no sense at all: You don't operate your car at idle, and timing changes as the rpm changes. Fact is, the timing spec at idle speed is provided as a simple way for most people to set the timing, and is not a good procedure for optimum performance.

Small block Chevys (and most other GM performance V8 engines) perform best when the total timing (full centrifugal advance plus the initial timing setting with vacuum advance disconnected) is all in by 2,500 - 2,800 rpm and is set to 36 - 38 degrees. If you have an adjustable timing light, this is very easy to check. If you don't, you need to scribe a 36-degree mark on your harmonic balancer. Here's how:

Measure the circumference of your harmonic balancer using a sewing tape measure (or other flexible tape measure). Get it as accurate as you can. Take this measurement and divide by 10. The number you get is the distance to 36 degrees. Measure this distance CLOCKWISE from your existing harmonic balancer timing mark and place a clear mark on the balancer.

Remove your distributor cap and rotor.

Remove the 2 centrifugal advance springs.

Install the rotor and the cap (without the springs). Disconnect the vacuum advance.

Start the engine. It may kick back a little due to the advance coming in immediately without the springs. If you're using an adjustable timing light, set the light to 36 degrees advanced. Now rev the engine just a little while observing the timing marks with the light. It shouldn't take much rpm to peg out the advance without the springs installed. With an adjustable light set at 36 degrees, align the stock timing marks with "0" when the timing is "pegged out." With the non-adjustable light, align your new 36-degree mark with "0." Rev the engine a little to make sure the timing will not advance any further. Shut it down.

Pop the cap and rotor and re-install the springs. Put everything back together, but leave the vacuum disconnected. Start it up. For future reference, make a note of the timing setting at idle. This is your new curb idle timing spec. Now give the engine a few quick rev's past 3,000 rpm and verify that the full timing (36 degrees) is coming in. If it's not, you need to change to a softer set of springs until you get full 36-degree advance before 3000 rpm. (NOTE: A stock set of springs will usually not allow full centrifugal advance to come in before redline rpm. If you have stock springs installed, don't rev the engine beyond its limits to try to force full advance in.)

Shut it down and hook up the vacuum. Now do a road test.

The 36-degree 2500 rpm advance curve is optimum for performance, but may require premium fuel. Lug the car around, and punch the throttle at low rpm while listening for detonation ("engine knock"). If you're getting any audible knock, you MUST retard the timing. Retard the timing in 2-degree increments until engine knock stops. Engine knock will seriously damage engine components if not corrected. If you get no knock, you may see slightly improved performance at 38 degrees total timing. This is particularly true if you're running at high altitude.

If you have no engine knock under acceleration, but the car "chugs" or "jerks" at cruising speed (light throttle application), you are getting too much vacuum advance on top of the mechanical advance. You may need to change out the vacuum advance diaphragm with an adjustable unit available from aftermarket sources. Adjust these units so that you get the most vacuum advance possible without any "chugging" or "jerking" at cruise speed.

Your timing is now set for best possible performance. Make note of the new setting, and use this for your future tune-up work.

Postat: lör jul 30, 2005 10:17
av Hånta
Okej,tack för svaret Stefan.

Lars

Postat: lör jul 30, 2005 11:50
av sh454
Hånta skrev:Okej,tack för svaret Stefan.

Lars
Hur gick det med varvräknarvajern??????

Postat: lör jul 30, 2005 13:50
av Hånta
Ja,vajern höll konstigt nog.Man ska väl ha lite tur i oturen.Jag ska åka till en lokal V8 man som har trimmat många bilar här,som en sa till mig, han skruvade i V8:or innan han kom in i livmodern,så han ska du åka till och så får det bli.


Lars

Postat: tor jun 08, 2006 18:37
av Red Corvette -76
Jag testade Lars Grimruds metod. Det som jag är osäker på är om man skall ta väck vikterna eller skall dom sitta kvar, det står bara "remove the 2 cenrifigal advance springs", det står inte om vikterna skall väck eller inte. Vikterna ligger lösa om man tar bort fjädern och då lär dom väl inte ligga kvar eller gör dom det ??

Postat: lör jun 10, 2006 8:30
av StingrayRacing
Red Corvette -76 skrev:Jag testade Lars Grimruds metod. Det som jag är osäker på är om man skall ta väck vikterna eller skall dom sitta kvar, det står bara "remove the 2 cenrifigal advance springs", det står inte om vikterna skall väck eller inte. Vikterna ligger lösa om man tar bort fjädern och då lär dom väl inte ligga kvar eller gör dom det ??
Vitsen med att ta bort fjädrarna är att vikterna ska dra ut så mycket som möjligt av centrifugalkraften redan vid lågt varvtal och du får full advance redan då. Så de ska sitta kvar. :wink:

Postat: tis jun 13, 2006 21:48
av Red Corvette -76
Har nu strulat länge med tändningen o ändrat o donat o har till slut gått på känsla och jag tycker ny bilen går bra både på tomgång o lite högre varv. När jag då kollar med tändlampan vilket värde den är på så är det ca 36 grader vid 1000varv , är detta möjligt ?? Kan det vara så att födelaren har hamnat en kugge fel ?

Postat: tis jun 13, 2006 22:51
av StingrayRacing
Red Corvette -76 skrev: Kan det vara så att födelaren har hamnat en kugge fel ?
Nej. Satt du tillbaka fjädrarna?

Har du kollat att tändinställningslampan inte har en justerskruv för 'advance'?

Annars kan det vara så illa att elastomern på svängningsdämparen är gammal och yttre delen har vridit på sig. Den som gradskalan sitter på. Bara att byta till en ny.

//Lasse

Postat: ons jun 14, 2006 12:11
av Don Tomaso
Hej!

Jag fick byta svängningsdämparen förra sommaren. Det var helt omöjligt att ställa tändning med stroboskop, då yttre ringen rotarede i förhållande till den inre + att den skrek som en slirande fläktrem vid ca 2500 varv. Det är bara att byta svängningsdämparen, gummit på min hade ungefär samma konsistens som bakelit. 8)

Postat: ons jun 14, 2006 19:35
av Red Corvette -76
Nej, svängningsdämparen skall det inte kunna vara , bytte till SFI dämpare i år. Däremot är jag osäker på tändlampan, är en billig variant från Biltema som jag har lånat med advance justering, denna har jag ställt på 0.Den har ytterliggare en justerskruv som sitter i mitten som jag inte vet vad den har för funktion, möjligen för kalibrering. For nog skaffa en ny, är det någon som vet var man kan få tag i en i Sverige som även mäter varvtalet?

Postat: ons jun 14, 2006 21:49
av StingrayRacing
Red Corvette -76 skrev:Däremot är jag osäker på tändlampan, är en billig variant från Biltema som jag har lånat med advance justering, denna har jag ställt på 0.Den har ytterliggare en justerskruv som sitter i mitten som jag inte vet vad den har för funktion, möjligen för kalibrering. For nog skaffa en ny, är det någon som vet var man kan få tag i en i Sverige som även mäter varvtalet?
Jag har en från biltema också. Heter "advance timing light". Den har dock en väljare för att mäta varvtal också, en lågregistret och en fullregister. På den justerar man nollpunkten med justerskruven.

Fungerar bra för mej iaf... än så länge :roll:

//LE

Postat: ons jun 14, 2006 23:09
av Red Corvette -76
Det låter precis som den jag har.När sätter väljaren på adv o justerar in den till 0 så hamnar jag på 36 grader på dämparen.Konstigt !! O bilen går bra, väldigt tufft för starmoton att dra runt när den är kall men det beror nog mest på dåliga kapacitet på Batteriet.