Sida 1 av 2
Stroker frågor?
Postat: tis jun 07, 2005 10:58
av gbak
Går det att stroka en 327:a till 383 eller gäller det bara 350 blocken?
Vart skall man vända sig i Stockholmstrakten?
Vilken kostnad rör det sig om för att bearbeta blocket?
Vilka bearbetningar måste göras?
Är det lönt överhuvudtaget att ge sig på det befintliga blocket eller är det bättre att köpa ett färdigt shortblock i US istället ?
Postat: tis jun 07, 2005 11:03
av M Nordin
Hej,
327or har mig veterligen mindre ramlager. Ställ motorn som reserv på en pall och bygg på en 350 istället!
MVH
MN
Postat: tis jun 07, 2005 11:21
av gbak
Är inte det en del av bearbetningen, att man byter ramlagen till ett större modell?
Eller går det överhuvudtaget inte alls?
Det känns trist att behöva kasta ett väl fungerande block (om jag nu bestämmer mig för den strokade varianten).
Postat: tis jun 07, 2005 12:04
av 2QIK4U
Har Du ett sent 327 block så har Du samma ramlagerdiameter som 350 och då är det bara att kasta i grejorna. Du behöver INTE bearbeta blocket någonting isf...men att arborra upp ett tidigt block(om det ens går) är bara korkat......arborrningen kostar mer än ett nyborrat fyrbultat 350-block,,,,och nackdelen blir att avståndet mellan vev och kam krymper litelite vilket ger slappare kamkedja,,,om du inte köper en avsedd för endamålet. vilken kostar elakt mkt bara den....
så!!...vanligt 350 block och sen ett färdigt vevparti,,,
men köp då inte billigt sunk där man kör en offsetslipad orginalvev och std stakar,,,det slutar bara med problem,,,under 20.000:- får Du inga kvalitets strokerkit- även om jag vet folk som säljer vevpartier för under 10.000:-
mvh R
Postat: tis jun 07, 2005 12:22
av Jake
2QIK4U skrev:
så!!...vanligt 350 block och sen ett färdigt vevparti,,,
men köp då inte billigt sunk där man kör en offsetslipad orginalvev och std stakar,,,det slutar bara med problem,,,under 20.000:- får Du inga kvalitets strokerkit- även om jag vet folk som säljer vevpartier för under 10.000:-
mvh R
Vad har du emot Eagel?? Nåt specifikt du vill dela med dig av?? (förrutom att dom kastar tärning när dom skriver balaseringskorten

)
Postat: tis jun 07, 2005 12:28
av M Nordin
Nyfiken på hur man offsetslipar en originalvev för längre slag så man kan använda standardstakar???
MVH
MN
Postat: tis jun 07, 2005 12:43
av gbak
På Ebay kan man t.ex hitta följande shortblock strokerkit:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... eName=WDVW
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... eName=WD1V
Är det här " billigt sunk" eller ??
Kan man se på motor nr om man har lilla/stora ramlager?
Är det verkligen så lätt?? Att bara kasta in stroker kitet, behöver man inte göra någonting?? Det låter ju bara för bra för att vara sant.
Är det någon som har köpt ett sånt här kit och har erfarenheter att dela med sig?
Postat: tis jun 07, 2005 14:32
av 2QIK4U
Jake/ har inget emot Eagle,,,deras grejor håller rätt OK kvalitet duger gott
Offset slipa en vev är lika dyrt i Sverige som att köpa en NY strokervev från USA ....om Du ska göra det rätt med efterföljande nitrerhärdning etc
mvh R
Postat: tis jun 07, 2005 15:27
av Joakim
På denna sida
http://www.sdpc2000.com/catalog/450/Str ... mblies.htm
finns lite olika godsaker att välja på...
Men om det är bra eller inte det vågar jag inte svara på..
//Jocke...
Postat: tis jun 07, 2005 21:59
av gbak
Har kollat gjutnr på blocket och det var lilla ramlagret (förstås)
Så där försvann ett alternativ.
Postat: ons jun 08, 2005 13:13
av Jake
2QIK4U skrev:Jake/ har inget emot Eagle,,,deras grejor håller rätt OK kvalitet duger gott
Hmm, Då fattar jag inte ditt resonemang om att det inte finns några vettiga strokerkit under 20000, Eagels kostar ju $1100..

Postat: ons jun 08, 2005 13:43
av M Nordin
... och jag fattar inte konceptet med offsetslipad vev heller
MVH
MN
Postat: ons jun 08, 2005 14:02
av KrilleN
Hej
Hur är Eagle med sina grejor och balansering, som tex Eagles I-Beam stakar....det står +- 2 grams. Kan man lita på det? Är det alltså bara att packa upp paketet och sätta i?
MVH Krille
Postat: ons jun 08, 2005 14:14
av 2QIK4U
Krille!
Det är alltid rekomenderbart att dubbelchecka ALLT!!!... ALLTID!
Nordin/ Vad är det Du inte förstår?
Jake/ Eagles grejor är rätt OK,,,däremot undrar jag ifall Du får H-beamstakar för det priset,,,,I beam,,,,,stinker,,,,då kan Du lika gärna köra orginal...och 1.100 usd är nästan 20 lopper innan det är tulat och klart...närmre än till 10 i vart fall
mvh R
Postat: ons jun 08, 2005 15:10
av M Nordin
Robert: Offsetslipning för mig är när man ökar slaget genom att slipa ned vevtappen till en mindre dim samtidigt som centrumlinjen flyttas utåt - därav "offset". Så gör man på Volvomotorer där man utgår från B23 vevar som slipas till B230 stakarnas mindre lagerläge vilket ger ett slag på 85 mm istf 80 mm.
Greppar inte hur man gör detta på en CSB vev så att man kan använda origstakarna, trodde att snikvarianten var att slipa ramlagertapparna på 400 vev (om man nu kan hitta ngn "gratis") ned till 350 dim och använda 400 stakar...
MVH
MN
Postat: ons jun 08, 2005 16:14
av 2QIK4U
visst kan Du göra så ...
annars tar Du 283-327 stakar som har ännu mindre vevtappar och slipar vetappen offset,,,,och vips vart din 400 415 cu in stor.
att lägga en 400 vev i ett 350 block är bara korkat,,,du slänger bort 17 cu. in i onödan till ingenting,,,,
Fins inget att vinna på det...kostar mer och ger mindre häst/vrid....
har man bara en 350 och handlar en vev får man lite mer kubik,,,men ska man ändå byta allt kan man lika gärna byta blocket med. gratishästar!!
Postat: ons jun 08, 2005 16:59
av Peter
Postat: ons jun 08, 2005 21:08
av prask
Postat: ons jun 08, 2005 21:09
av prask
Länk ska det visst va

Postat: ons jun 08, 2005 22:39
av gbak
Wow!
Dom har ju 383 kit till min sbc med små ramlager för $845.
http://www.speedomotive.com/327%20SMALL ... %20CID.htm
Är det nåt mer man behöver satsa på av deras rekomenderade uppgrades t.ex "internal balance", "flexplate"???
"Zerodeck comp ratio" borde innebära komp vid deckat block. Skulle med mina 64cc toppar ge 11.03:1 vilket kanske är i mesta laget.
Hur många mm tar man när man deckar blocket? Vad blir då kompet om man inte deckar det?
Postat: tor jun 09, 2005 0:08
av 2QIK4U
man deckar blocket så lite som det behövs...man tar så alla hörn blir lika långt ifrån vevaxelcentrum,,,,det är meniingen med att decka
Ju mer Du tar bort av deckytan,,,desto mer probs får Du med insuget/topparna...
Postat: tor jun 09, 2005 14:54
av gbak
Hur slitna kan man låta cylinderloppen vara innan man bör borra/hona upp dem?
Jag tänkte närmast på ovalitet och diam skillnader mellan över/under delen av loppen.
Ev vändkanter, går det att hona bort dem med nån handjagare av nåt slag. Eller måste man lämna in hela blocket till nån firma för att få bort vändkanterna.
Postat: tor jun 09, 2005 15:14
av Peter
Det bästa e nog att ta blocket till någon duktig motorbyggare INNAN du beställer grejor så han kan mäta upp loppen och således bedömma om det måste borras eller bara honas. Grejen e ju att han vill nog ha kolvarna i handen innan han sätter upp blocket i maskin för att kunna hona upp loppen individuellt beroende på varje kolvs olika beskaffenhet.

Postat: tor jun 09, 2005 15:52
av gbak
Och vart hittar man duktiga motorbyggare då?
Utan att behöva skicka blocket tvärs över hela Sverige?
Postat: tor jun 09, 2005 16:35
av 2QIK4U
Finns det ingen på Ebay??...*s*
om inte bara öppna telefonkatalogen,,,Du har en rakt över gatan från Där Du bor.....
Postat: tor jun 09, 2005 19:33
av Terner
Ojojoj där va ju grejer jag behöver till min Mustang fastback synd bara att Vetten länsat plånboken hehe. Aja det kommer väl nya flis nångång lol.
/Terner
Postat: tor jun 09, 2005 19:56
av gbak
Aha, du menar förstås Tommy Flitt, jag trodde att han bara pysslade med topplock!
Får väl kolla med honom.
Postat: fre jun 10, 2005 7:35
av M Nordin
gbak: Har du formulerat ngt mål för för trimplanerna? Kan bli mkt "gör om - gör rätt" annars som dessutom kostar rätt mkt flis...
MVH
MN
Postat: fre jun 10, 2005 9:51
av gbak
Mål, måste man ha det .....?
Räcker det inte med så mycket hk som möjligt
Just nu, vilket du säkert också noterat så irrar jag runt och kollar upp vilka olika alt som står till buds.
Jag har som jag ser det tre alternativ:
1)
Snikvarianten: Köpa ny kamaxel, lyftare och fördelare, resten som toppar, headers mm har jag redan hemma i garaget. Kostnad ganska låg men bör ändå kunna ge upp mot 400 hkr.
En osäkerhets faktor är att mina högkomp kolvar kanske slår i ventilerna när jag monterar på Trick Flow topparna. Kolvarna är 10 år gamla och kanske är urtagen i kronan inte tillräckligt stora. En annan risk är också att jag får för högt komp så att motorn börjar knacka, om det blir fallet så kommer jag att gå över till alt 2, då jag troligen måste byta ut kolvarna.
Kolvarna är som jag ser det nyckeln just nu till vilken väg jag skall välja.
2)
Seriösa varianten: Lyfta ur blocket och borra+ hona loppen, köpa strokerkitet + kamaxel, lyftare och fördelare. Kostnaden högre men fortfarande acceptabel ger kanske 450 hkr och massor med torque!
3) En kombination mellan alt 1 och 2: Börja med alt 1, och om/när jag vill ha ut mer ur motorn så kör alt 2.
Andra förslag......???
Postat: fre jun 10, 2005 10:02
av M Nordin
Hur stora förbränningsrum har du i topparna?
Vilken karaktär på motorn vill du ha?
Manuell låda?
Utväxling?
Läst CHP's artikelserie där de mosade på olika grejor på GMs Goodwrench snikmotor och till slut landade på styv 400 hp som sugis och nästan 500 med miniblower?
MVH
MN