Sida 1 av 1
Förgasare på BB 69
Postat: mån maj 30, 2005 19:42
av Günter
Hej.
Jag har en fundering om min förgasare, en Rochester 4MV. Den skall vara rätt för motorn men jag tror inte att det stämmer.
Motorn är en 427", 390 hp, borrad till 433". Kammen är bytt men jag vet inte vad som sitter på. Det är inte originalet med hydrauliska lyftare. Jag har satt på Pertronix brytarlöst tändsystem med Flame Trower 2 tändspole. Tändstift och kablar, luft och bränslefilter är bytta. Komptest visar ok, jämt och bra. Efter att en bra mek har kollat bilen går den rätt bra men jag har fått för mig att det skall vara mer ös i den. Jag har försökt att läsa mig fram till lösningen men jag är inte speciellt tekniskt bevandrad och det finns dåligt med läsbart av sorten "monkey see, monkey do". Någon har sagt att jag skall byta insuget och modifiera förgasaren men om jag byter insug så är det väl risk för att motorhuven måste bytas?

. Är det så illa att jag måste byta förgasare?

Postat: tis maj 31, 2005 10:22
av Stingray
Hej Gunter...
Jag har precis samma motor som du, dock ej borrad och åker med en 650 dp. Antar att du har orginalinsuget på?
Om du byter insug så finns det stor risk för att du måste modda huven, beroende på vad du köper för insug så klart... Jag satte värmesköld mellan förgasare och insug och var tvungen att byta luftfilter så nog är det tight alltid....
Vilken förgasare beror också på hur mycket du ska gasa. Ska du inte varva mer än 6000 så räcker din orginal bra om den är i bra skick, ananrs kan du ju byta mot en ersättningsförgasare....
Jag åker också med mek kam men har inte heller några värden på den.
Antar att allt annat i maskinen r orginal också?
/Tommy
Postat: tis maj 31, 2005 11:30
av Günter
Hej Tommy.
Tack för svaret. Förgasaren som sitter på är i mycket gott skick. Den är köpt ny av förre ägaren som inte fick till det överhuvudtaget. Det jag funderar på är om det kan vara en 4MV som är avsedd för 350 motorn. Det skall ju vara samma. Den varvar inte mer än ca 5000 på 4:an sedan så vill det inte mer. Kanske lika bra det för jag känner att väghållningen inte är SÅ bra.

Från början satt det ett bränslefilter på den men jag tycker att det borde var nog med det som sitter efter bränslepumpen. Jag får erkänna att jag inte har försökt att klocka 0-100 men jag fick för mig att det skall vara svårt att få fäste med gamla hårda däck och fullgas ax i ettan även om det är en M21 close ratio växellåda.

Men det är kanske så att mycket vill ha mer. Jag vill iaf inte ändra så att det syns på bilen för den är fin som den är. För övrigt är det helt original utom slitdelarna. Kanske bäst att åka till en expert med rullande landsväg och hela köret för att slippa famla i mörker?
Postat: sön jun 05, 2005 14:15
av Günter
Är det någon som kan tala om för mig var man får tag på delar till den här Rochester 4MV förgasaren. Jag planerar att plocka isär den och försöka mig på att byta de här olika "primary och secondary metering rods". dvs om jag inte hittar en firma som kan fixa det till en vettig peng. Jag vill i alla fall ha reservdelar om jag nu skulle hitta felet. Jag kollade på de olika Amerikanska firmorna men hittar inget.
Günter
Postat: sön jun 05, 2005 18:37
av Stingray
www.summitracing.com
www.mamotorworks.com
Båda säljer till föggen, men det gör ju även Hansen Racing i Spånga

Postat: sön jun 05, 2005 18:41
av StingrayRacing
Hansen Racing har återförsäljare i hela landet, så kolla om du har någon i din närhet.
http://www.hansen-racing.com/index.php
Annars är Persåkers Speedshop bra också.
http://www.nitroz.se/persaker/
Ännu fler firmor hittar du under
shops på min hemsida:
http://web.telia.com/~u21203717/stingraylinks/index.htm 
Postat: mån jun 06, 2005 2:52
av Nexxus
Günter skrev:Är det någon som kan tala om för mig var man får tag på delar till den här Rochester 4MV förgasaren. Jag planerar att plocka isär den och försöka mig på att byta de här olika "primary och secondary metering rods". dvs om jag inte hittar en firma som kan fixa det till en vettig peng. Jag vill i alla fall ha reservdelar om jag nu skulle hitta felet. Jag kollade på de olika Amerikanska firmorna men hittar inget.
Günter
Jag fick adressen till en kille i ett annat Forum "PERFORMERZ", han kunde renoverar Rochesters för en tusing plus 800 i materialkostnader, men i ditt fall så lär det väl bli billigare då det inte är en full renovering du är ute efter. Han erbjöd sig även hjälpa till med tips vid installering plus skickar med instruktioner och felsökningsschema. Hör av dig om det kan vara av intresse.
/Mike