Sida 1 av 1
Frisk
Postat: ons maj 18, 2005 18:59
av Kai P
Tjena frisk
Hur stor förgasare rekommenderade dom till din 502:a?
I mina papper stod det att dom rekommenderade en 750cfm, jag tycker det låter lite stort på en 350cui
Kai P™
Vette Rockar Mer Snart™
Postat: ons maj 18, 2005 19:27
av frisk
Hej!
Det var med en holly 850 med motorn och den funkar fint!
Men vad man ska ha till en 350 har jag ingen aning om men det låter enligt mig helt ok med dom rekommendationerna! Sen beror det ju alltid på vad man ska göra men jag tror att både du och jag håller oss mest på vägarna så dessa e nog helt ok. Men ska man börja trimma och köra mycket race så behövs nog lite större förgasare då man vill köra på högre varv m.m.
Dock hade jag en lika dan på min 454 och jag tror mig minnas att det diskuterats här förrut och då va din storlek att rekommendera till en 350 så kör du på det ! Men dom andra här kanske vet bättre !

Postat: ons maj 18, 2005 19:41
av Kai P
Tack för det. Gm performance skrev i papprena som var med att dom rekommenederade 750cfm. Jag tyckte bara att det lät lite mycket med en 750. Men det kanske går åt
Ska ju bara åka på gatan har jag tänkt mig iaf. Betalar ju så mycket i bensinskatt så det ska slitas asfalt. Funderar också på om jag behöver såga upp huven för det sitter ju ett Dual plane insug på min motor.
Vad har besiktningen sagt om din luftrenare som har kommit ur huven? Iofs sig har holley kommit med fräckt luftrenare såg jag.
http://www.holley.com/HiOctn/ProdLine/P ... 64280.html
Klart det finns nån som vet bättre, det har väl du märkt, ingen nämn, ingen glömd
Vette Rockar Mer Snart™
Postat: ons maj 18, 2005 21:06
av frisk
loooool!!
Jo visst e det alltid så!
Hur som haver så får du iaf tillräckligt med bränsle med en 750
Riktigt häftigt filter faktiskt! Nu blev jag fundersam....
Jag ska besiktiga bilen för första gången inom en månad.. har inte fått tid ännu.. så jag vet inte om dom säger något men dom har ju inte gjort det tidigare men det verkar ju vara stor skillnad på vem som beiktigar så vi får la se

Postat: tor maj 19, 2005 9:12
av Joakim
frisk skrev:loooool!!
Jag ska besiktiga bilen för första gången inom en månad.. har inte fått tid ännu.. så jag vet inte om dom säger något men dom har ju inte gjort det tidigare men det verkar ju vara stor skillnad på vem som beiktigar så vi får la se

Du får väl skicka din "fru" med de "kläderna" på som du visade upp i en tidigare avatar ... så går det nog bra eller vad tror du...
Mvh//Jocke...
Postat: tor maj 19, 2005 10:50
av Jake
Här är en tråd där det står mycket matnyttigt..
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 8&start=15
annars så funkar ju alltid den automagiska formeln.
((CUI / 2) *RPM *fyllnadsgad)/1728 = hur stor fugge som är lämpligt.. Sedan för att gradera sig så kan man gå upp en storlek.
normal fyllnadsgrad på gatan 80%-90%
Så för typ din motor som förhoppningsvis är välavstämd och fin..
((350/2) * 6000 * 0.9) / 1728 = 546 CFM.. Kolla annars clubtidingen från förra hösten.. eller holleys hesida.. står mycket matnyttigt..
Frisk motor som jämförelse
((502/2) * 5500 * 0.9) / 1728 = 719 CFM
Postat: tor maj 19, 2005 12:01
av Peter
Tjacka en 950 HP
Nä,jag skulle nog sikta på en schysst 750Vac eller DP beroende på lådans och turbinens karaktär..

Postat: tor maj 19, 2005 14:31
av M Nordin
Eller så skiter man i uträkningar och gör som GM: Smäller på en Rockorkester 750 på "alla" motorer....
MVH
MN
Postat: tor maj 19, 2005 14:49
av Kai P
Det får bli så att jag smäller dit en 750 som en kompis har liggandes och provar, är det för törstigt och segt får jag väl köpa mindre
Tror nog på GM:s rekommendation
Vette Rockar Mer Snart™
Postat: tor maj 19, 2005 18:06
av frisk
Frisk motor som jämförelse
((502/2) * 5500 * 0.9) / 1728 = 719 CFM
Vad va det för varvtal??
Man ska väl räkna på maxvarv och inte på tomgången??
skämt åsido... 5800varv enligt fabrik, blir då alltså 758, alltså holly 850
Nästa år??? 7000varv = 915!

..... Nä det blir för dyrt... det får bli insprutning och ev. lustig gas
Postat: fre maj 20, 2005 19:46
av Kai P
frisk skrev:loooool!!
Jo visst e det alltid så!
Hur som haver så får du iaf tillräckligt med bränsle med en 750
Riktigt häftigt filter faktiskt! Nu blev jag fundersam....
Jag ska besiktiga bilen för första gången inom en månad.. har inte fått tid ännu.. så jag vet inte om dom säger något men dom har ju inte gjort det tidigare men det verkar ju vara stor skillnad på vem som beiktigar så vi får la se

Tjena.
Filtret verkar inte finnas i Svedala än, har kollat med Custom Biildelar som kollade med Hansen Racing och dom hade inte en susning om det filtret
Men visst är det häftigt. Kostar 230$ på SDPC2000.com
Vette Rockar Mer Snart™
Postat: fre maj 20, 2005 19:48
av Terner
Vill du köra bekvämt eller att varvräknaren ska åka jojjo?
Tar du för stor gasare tappar du alla bra lågvarvsegenskaper ! Det beror på att genomströmningen av luft blir för dålig på låga varv. I stället för att få en fin dimma av bränsleblandning ner i insuget så spottar den droppar av soppa med taskiga lågvarvsegenskaper som följd.
Har du blåst såpbubblor någon gång? Har du för stor ring till dom så är det jättesvårt att få till dom, med mindre ring så kan du dra iväg hundra stycken på ett andetag

Med den stora ringen får du all såpa på handen med den lilla kan du sitta torr.
Det handlar alltså att om att övervinna ytspänningen för att få en bra blandning till motorn och det görs lättare med en mindre diameter i förgasarhalsen som i sin tur ger en ökad hastighet på luftgenomströmningen.
Det du kan vinna med en större gasare är ju att den ger motorn bättre blandning vid högre varv. Dom flesta av oss kör ju dock gasare med primär och sekundärspjäll så sekundärsidan är oftast tillräcklig vid högre varvtal. Att justera in gasaren rätt så sekundärsidan öppnar när den ska är nog bättre än att hänga på en jättegasare "för säkerhets skull".
Bara några enkla spekulationer från en garagefilosof
/Terner
Postat: fre maj 20, 2005 21:44
av Kai P
Terner skrev:Vill du köra bekvämt eller att varvräknaren ska åka jojjo?
Tar du för stor gasare tappar du alla bra lågvarvsegenskaper ! Det beror på att genomströmningen av luft blir för dålig på låga varv. I stället för att få en fin dimma av bränsleblandning ner i insuget så spottar den droppar av soppa med taskiga lågvarvsegenskaper som följd.
Har du blåst såpbubblor någon gång? Har du för stor ring till dom så är det jättesvårt att få till dom, med mindre ring så kan du dra iväg hundra stycken på ett andetag

Med den stora ringen får du all såpa på handen med den lilla kan du sitta torr.
Det handlar alltså att om att övervinna ytspänningen för att få en bra blandning till motorn och det görs lättare med en mindre diameter i förgasarhalsen som i sin tur ger en ökad hastighet på luftgenomströmningen.
Det du kan vinna med en större gasare är ju att den ger motorn bättre blandning vid högre varv. Dom flesta av oss kör ju dock gasare med primär och sekundärspjäll så sekundärsidan är oftast tillräcklig vid högre varvtal. Att justera in gasaren rätt så sekundärsidan öppnar när den ska är nog bättre än att hänga på en jättegasare "för säkerhets skull".
Bara några enkla spekulationer från en garagefilosof
/Terner
Terner.
Kul att få dina tankar/erfarenheter. Jag håller med dig. Men jag provar en 750 som finns att låna för att prova. Annars går jag tillbaka till uträkningarna och följer dom. Alltid bra med folk som har erfarenhet/kunskap.

Det gillar jag, novis som jag är. Vad är fra eller bak. Vänder mig omoch kollar
Vette Rockar Mer Snart™
Postat: fre maj 20, 2005 23:17
av Kai P
Kai P skrev:Terner skrev:Vill du köra bekvämt eller att varvräknaren ska åka jojjo?
Tar du för stor gasare tappar du alla bra lågvarvsegenskaper ! Det beror på att genomströmningen av luft blir för dålig på låga varv. I stället för att få en fin dimma av bränsleblandning ner i insuget så spottar den droppar av soppa med taskiga lågvarvsegenskaper som följd.
Har du blåst såpbubblor någon gång? Har du för stor ring till dom så är det jättesvårt att få till dom, med mindre ring så kan du dra iväg hundra stycken på ett andetag

Med den stora ringen får du all såpa på handen med den lilla kan du sitta torr.
Det handlar alltså att om att övervinna ytspänningen för att få en bra blandning till motorn och det görs lättare med en mindre diameter i förgasarhalsen som i sin tur ger en ökad hastighet på luftgenomströmningen.
Det du kan vinna med en större gasare är ju att den ger motorn bättre blandning vid högre varv. Dom flesta av oss kör ju dock gasare med primär och sekundärspjäll så sekundärsidan är oftast tillräcklig vid högre varvtal. Att justera in gasaren rätt så sekundärsidan öppnar när den ska är nog bättre än att hänga på en jättegasare "för säkerhets skull".
Bara några enkla spekulationer från en garagefilosof
/Terner
Terner.
Kul att få dina tankar/erfarenheter. Jag håller med dig. Men jag provar en 750 som finns att låna för att prova. Annars går jag tillbaka till uträkningarna och följer dom. Alltid bra med folk som har erfarenhet/kunskap.

Det gillar jag, novis som jag är. Vad är fra eller bak. Vänder mig omoch kollar
Vette Rockar Mer Snart™
Trots allt har jag ägt min bil sen 1984. Tro det eller ej...
Postat: tis maj 24, 2005 23:11
av frisk
Hur har det gått Kai??
Själv e gatslicks på ingång!
Besiktningen får skjutas fram lite då torkarmotorn laggt av. Får ny imorgon och sen e det bara att se så allt annat funkar och besikta bilen. Sen inkörningsservice. Då borde jag kunna ut och leka på alvar!

Postat: tor maj 26, 2005 8:17
av Kai P
Hej Frisk
Här är det tungt. Mekanikern är något seg
Han har precis börjat skruva ur den gamla motorn.
Men framåt måndag trodde han att han skulle bli klar
Kommer med mer info när det har startat.
Lycka till med besiktningen
Kai P
Vette Rockar Mer snart Igen™
Postat: fre maj 27, 2005 16:56
av Kai P
Hej Frisk.
Har du drivlina som håller för slicks eller räknar du med att det släpper med dom oxå?
Mera strul här, skulle ha monterat idag, men det sket sig med flexplattan
Det kommer en ny ny nästa vecka.
Kai P
Snart Är Den billig™
Postat: fre maj 27, 2005 23:57
av frisk
Jo jag testar så får vi se om det håller men det borde det göra enligt nåra "experter". Vi får se. Inför besiktningen har jag nu fixat en ny torkarmotor och satt i slangen som hoppat av till "spolarbehållarn"! Så nu tror jag allt funkar, bara invänta en tid nästa vecka.
Vad va det med flexplattan?
Postat: lör maj 28, 2005 20:33
av Kai P
Frisk
Jadu, tro det eller j, men den är bara för liten
Men det kommer en ny på onsdag, sen ska det startas
Hoppas jag
Lycka till med besiktningen
Kai P™
Snart är det dags Igen
