Sida 1 av 2

Ornet...dragracing

Postat: mån maj 16, 2005 21:23
av KrilleN
Hej Ornet
Såg lite bilder från Arvika när du körde dragrace.....vad snygg bilen har blivit. Är det den nya motorn nu?
Vad hade du för tider?


MVH Krille

Postat: mån maj 16, 2005 22:38
av ornet
Tack.
Mycket nöjd för tillfället med det mesta. Dock hade jag inte fått turbinen med rätt stallspeed (3600) så vi fick köra med orginal(1200), vilket innebar att vi fick krypköra i starten.
Den nya motorn är helt död under 3000rpm.
Men vid 4000rpm och lustgas kommer orgasmen. Drog upp till 7000rpm på 1:an sedan var banan slut (201m).
Tiderna blev pga starten endast höga 9:or men 140kmh i slutfart visar väl på lite kraft.
Ann-Sofi kom dock 2:a i sin klass. (Hon kör alltid bättre än mig) :oops:
Nu väntar CCSR Dragrace i Malmö 28-29/5

Detta är så :twisted: :twisted: kul
[img][img]http://i3.photobucket.com/albums/y71/te ... are054.jpg[/img][/img]

Postat: mån maj 16, 2005 22:50
av frisk
Ser ruskigt stygg ut :twisted:
E det slicks jag ser på bilden??
Ska du köra 402 i år? Kommer du till manntorp?

Postat: mån maj 16, 2005 23:02
av ornet
:lol: Jo det är slicks, men dom hade jag ju ingen användning för.
Mantorp har jag redan bokat motellrum till. Årets värsta händelse.
Du skulle dit förstod jag.
Skall du åka på väst vårmönstring? Har inte beslutat ännu då turbinen väntas någon dag i veckan. Summit förstod inte vad express innebar. Dom tyckte det blev för dyrt :idea: snillen.

Postat: tis maj 17, 2005 16:13
av Corv1-Micke
Detta är så :twisted: :twisted: kul
Välkommen! Det är ruskigt beroende-framkallande! 8)

Postat: tis maj 17, 2005 16:39
av frisk
Har tyvärr inte tid med vårcruisningen men mantorp e inbokat samt sommarmötet och sävedepån... mer hinner jag nog inte i år.

Postat: tis maj 17, 2005 17:07
av 2QIK4U
ornet skrev: Summit förstod inte vad express innebar. Dom tyckte det blev för dyrt :idea: snillen.
Ja att handla från en firma i landet är ju knappast nåt alternativ...*s*

Jag hörde om en gubbe som importerade korv från tyskland,,,,transporterna blev försenade...gubben dog...

vad lär man sig av det?? sommaren är kort!!

mvh R

Postat: tis maj 17, 2005 22:53
av ornet
Om man lärde sig av alla misstag :roll:
Har köpt alla vitala delar från lokalshopen, vad gäller convertern så var det nära att jag ringde en "snabb shop i storstan", men paniken söndag kväll och en lättillgänglig webbkatalog avgjorde, speciellt då jag skulle ha den express. Jag vågade heller inte vänta någon dag på att finna denna speciella detalj om jag haft behöva ringa runt flera firmor.
Är man inte känd i branchen blir det oft senvägar.

Sen ska man inte nedvärdera kvällar man kryper ned i soffan och läser flaschiga kataloger med låga $priser. Och att få sitta vid datorn och i lugn och ro köpa lite chrome. Det är livskvalitet.

Svenskarna borde nog också ha grejorna på lite glättat papper för oss köpstarka mekarpraktikanter så vi dras till dom som kan och kanske köpa rätt. Men jag antar att marknaden inte räcker till för att ha ett stort lager av allt.

Trots allt ju fler folk man kommer i kontakt me så ökar ju chansen att finna en bra leverantör och rådgivare i en person. Det är på detta viset jag lär mig.
Och dom med erfarenhet har jag stor respekt för.

Postat: tis maj 17, 2005 22:55
av ornet
Corv1-Micke
När skall du vara klar?
Dragrace på Gardemoen 4/6?

Postat: tis maj 17, 2005 23:40
av Stingray
Ornet, Grym look, ser fram mot att se den i Ronneby :)

Postat: tis maj 17, 2005 23:55
av ornet
Tack!
När är det då?

Postat: ons maj 18, 2005 0:01
av ornet
Ursäkta.
Men Ronneby föll ur planerna i år.
Årets tema är ju racing :wink:

Postat: ons maj 18, 2005 0:01
av Stingray
va? Har ni inte anmält er till Ronneby Brunn? 16-19 juni..... ni måste komma dit om min rygg skulle krasha ;) Sen är ni ju så najsa o trevliga också :)

Postat: ons maj 18, 2005 0:10
av ornet
Dito.
Är tråkigt men det blir 4/6 Gardemoen, 17/7 Säve, Mantorp och Borås i aug
Vi kör VCET cupen och Corvette cupen
Årets tema är Racing :evil: :twisted:

Postat: ons maj 18, 2005 8:56
av 2QIK4U
Min ena -58 har lådan urriven för stunden och det dröjer nån vecka innan jag får tillbaks den,,,,
Om Du vill kan Du få låna convertern till den OM DU LOVAR att inte köra sönder lådan så den skitar ner...Convertern oroar jag mig ej för,,,den finns det ingen chans i världen Du pajar,,,(riktiga grejor)
Det innebär att du får meka upp och ner ett par gånger,,,men är ett erbjudande....så får Du testa och se hur "RÄTT" grejor funkar IRL...*blink*
mvh R

Postat: ons maj 18, 2005 9:53
av ornet
Tack 2QIK4U
Mkt generöst erbjudande, har för mig att du skrivit om den och hållfastigheten tidigare.
Kollade dock med UPS nyss och den skall levereras idag så nu kanske man blir klar i tid för Malmö :D

Postat: ons maj 18, 2005 12:35
av 2QIK4U
Ingen orsak!
Lycka till!
mvh R

Postat: ons maj 18, 2005 16:09
av frisk
17/7???? det e ju 16:nde! Eller har jag missat nått :roll:

Postat: ons maj 18, 2005 16:18
av ornet
Vad var felet Frisk

Postat: ons maj 18, 2005 16:20
av frisk
Du skrev 17/7 säve. Men menar du inte 16:nde eller e det nått annat race då?
Skrev själv fel... nu ändrat :wink:

Postat: ons maj 18, 2005 16:23
av ornet
En dag på strippen i Bilsports regi är den 16/7
Club Corvette har sin cup den 17/7 vilket även VCET-cupen har
så det är att köra i två dagar :lol:

Postat: ons maj 18, 2005 16:25
av frisk
opss... har jag missat totalt. Var anmäler jag mig?? :D

Postat: ons maj 18, 2005 16:32
av ornet
Till den 17 har ingen anmälan gått ut ännu. Jag skall se till att du inte missar det :wink:

Postat: ons maj 18, 2005 22:13
av Corv1-Micke
ornet skrev:Corv1-Micke
När skall du vara klar?
Dragrace på Gardemoen 4/6?
Nja, jag siktar nog på att bli klar till Säve. tar det lite lungt nu i början av sommarn.
Men om du klår mina tider, så kanske jag får lite fart att skruva ihop bilen... :twisted:

Är lustgasen inkopplad på din nya motor nu?
Är det bara convertern som saknas för dig?

/ Micke

Postat: ons maj 18, 2005 23:43
av ornet
Micke!
För att få göra normala starter är det bara converten som fattas. Sen är det väl ett ordentligt tändsystem för att optimera högre varvtal. Kör med orginal HEI nu. Peppar peppar, funkade till 7000rpm åtminstone.
Lustgasen funkade den med. Men ditt Fogger verkar ju :lol: som en skön vidareutveckling.
Skall beställa tid för bromsning på rullande landsväg nu så jag får ett hum om effekten samt kunna ha nåt att jämföra med senare.

Väldigt synd att du inte hinner deltaga i CCSR-cupen dock.
Se bara till nu att du inte är ute i sista sekunden med din utan att du hinner till Säve.
Dina tider behöver du nog inte oroa dig över, MEN jag kan ju ha ett mål :wink:
Sen får vi väl se till att hålla vissa BB efter oss :)

Postat: tor maj 19, 2005 17:44
av frisk
8)
Det blir nog inga större bekymmer i år iaf.. har ju radialdäck för jösse namn hehe :wink:

Postat: lör maj 21, 2005 16:02
av eriksson
ornet: hur håller drivningen för dig när du kör med slicks?

Postat: lör maj 21, 2005 23:41
av ornet
För tillfället eriksson är det nog den bästa frågan som finns!
Har medvetet väntat med uppgradering av drivlinan. Har orginal 3.08 i bakaxeln.
Vid körningen i Arvika 201m körde jag på 1:an men precis vid mållinjan sköt växellådan själv in 2:an vid 7000rpm

Det är en orginal TH400 låda som har en krittext på sig "Tim, shift quick -89"
Jag bedömmer det som att man (Tim) "gjort något" åt den 1989.
Som jag har bedömt växlingar med orginal motorn sitter det en shift quick i den.
Med orginal convertern hände ingenting under 3000rpm med nya motorn.
I går bytte jag converter till en TCI 10" Street Fighter #241002 med stall speed 3000-3500. Därmed blev det en helt ny bil. En karraktär som jag hade önskat.

En sak som oroade mig var dock att växlingarna (drive läget) som skedde av huggande karraktär med orginal skedde nu mer av glidar karraktär. Mer obemärkta om du förstår.
Dock inte mer än 500rpm sänkning. Från ca 6000-5500 till 5000.
Därav lite av min fundering.

Den huggande karraktären försvann. Varför?
Om lådan slirat borde väl rimligen varvtalet öka?
I och med att jag inte vet vad lådan innehåller ligger ett visst utbytes/renoveringsbehov nära! Skall höra efter om det lönar sig att köpa satser själv eller att köpa ny racepreppad låda direkt.
Kommer under helgen att prova fullgas växlingar vid 7000-8000rpm.

Så svaret nu eriksson är nog att så länge det spinner är det inga problem men med ett bra fäste vete :evil: .

Postat: sön maj 22, 2005 11:23
av Corv1-Micke
Jag tror att det är din nya converter som eliminerar hugget du hade förut. Vilket borde vara helt normalt.

Jag skulle istället bekymmra mig över oljetempen i lådan med den nya convertern. Har du kompletterat med extra oljekyl?

Vad har du för knutkors? Du borde byta ut dem om du fortfarande kör med original...
Samt en kardanring ifall olyckan är framme...

Låter nice om du skall dra upp motorn till 8000rpm 8)
Låt oss höra hur testerna gått!

/ Micke

Postat: sön maj 22, 2005 11:36
av eriksson
alright, jag ska väl ta å införskaffa några slicks till min kärra också, min låda är också preppad, men jag vet inte exakt vad som är gjort med den