Sida 1 av 2
För mycket vrid..eller "the never ending story" om
Postat: lör maj 07, 2005 19:03
av Terner
Idag fick jag i nya kylen, rullade ut bilen och värmde upp den allt funka perfekt. Fick till tändning och andra inställningar så att den stog och "mysmullra" beredd för sommarens äventyr. Det enda som saknades var huven men tog upp den på gården för att testa lite.
Döm om min förvåning när jag drar på och ser motorns vänstersida resa sig rätt upp ur motorrummet c:a en decimeter för att sen landa igen när jag släppte av.
Jag som inte sparat på något nya motorfästen är det nya bultar och allt annat med....
Visst är det bra vrid i en BB men ett sprillans nytt motorfäste ska den väl inte knäcka i alla fall. Har inte kollat vad som är trasigt eländet får stå och svalna till någon dag jag får lust med det.
Tar nåt smärtstillande i stället
Trevlig helg
/Terner
Postat: lör maj 07, 2005 19:10
av Terner
Förresten blir det mycket vibrationer med solida fästen?
/Terner
Postat: lör maj 07, 2005 19:15
av madcow
Solida fästen kan aldrig vara bra...
Vibrationerna knäcker metallen....
Skall alltid vara gummiupphängt - det får inte vara stumt...
Men fästena borde inte gått av så fort... Normalt tröttas metallen ut av vibrationer.
Troligen materialfel, antingen i fästet eller bulten....
Postat: lör maj 07, 2005 19:41
av Peter
Jag kör med Polyretanfästen och det verkar funka alldeles ypperligt. Men om du monterar stumma motorfästen så tänk på att även byta fästet till lådan så den ochså sitter stumt,annars kan det bli otrevligt

.
Postat: lör maj 07, 2005 19:46
av Terner
madcow skrev:Solida fästen kan aldrig vara bra...
Vibrationerna knäcker metallen....
Skall alltid vara gummiupphängt - det får inte vara stumt...
Men fästena borde inte gått av så fort... Normalt tröttas metallen ut av vibrationer.
Troligen materialfel, antingen i fästet eller bulten....
Alla bultar nya högsta hållfasthet, nya fästen av den förstärkta typen.
Men ok återkommer när jag kollar vad det va som gick sönder. Orkade inte vänta tills headers och allt svalnat så jag kom åt utan att bränna mig.
Finns det inte nåt sätt att säkra sig genom att montera extra stabiliserande fästen från topparna och ut precis som på dragracingbilar?
/Terner
Postat: lör maj 07, 2005 19:47
av Terner
Peter skrev:Jag kör med Polyretanfästen och det verkar funka alldeles ypperligt. Men om du monterar stumma motorfästen så tänk på att även byta fästet till lådan så den ochså sitter stumt,annars kan det bli otrevligt

.
Är inte polyuretanfästen näst intill stumma? Hur mycket vibbar tar dom upp?
/Terner
Postat: lör maj 07, 2005 19:54
av Peter
Jag känner väll ingen direkt skillnad mellan dom och gummifästena..
Annars kan du ju bara montera ett Polyfäste på förarsidan och behålla gummifästet på andra sidan..
Postat: lör maj 07, 2005 20:00
av Terner
Peter skrev:Jag känner väll ingen direkt skillnad mellan dom och gummifästena..
Annars kan du ju bara montera ett Polyfäste på förarsidan och behålla gummifästet på andra sidan..
Var köpte du dom finns dom i Sverige kan ju inte vänta i evigheter på dom. Tacksam för svar
/Terner
Postat: lör maj 07, 2005 20:28
av M Nordin
Du får väl göra som de hårda grabbarna och sätta en fångkedja modell "ankarkätting till slagskepp" som hindrar motorn att göra frivolter... Tur du inte hade huven på...
MVH
MN
Postat: lör maj 07, 2005 20:43
av KrilleN
Hej
Detta kit kan kanske vara nått?
http://store.summitracing.com/partdetai ... wordSearch
Ps. Vet ej om just detta är till corvette men typen är samma...
...vi var några stycken som köpte varsit kit och det känns ingen skillnad från vanliga.....
MVH Krille
Postat: lör maj 07, 2005 20:57
av Terner
KrilleN skrev:Hej
Detta kit kan kanske vara nått?
http://store.summitracing.com/partdetai ... wordSearch
Ps. Vet ej om just detta är till corvette men typen är samma...
...vi var några stycken som köpte varsit kit och det känns ingen skillnad från vanliga.....
MVH Krille
Tack ser intressant ut speciellt Torque-resistant som det står i texten hehe
Lite kämpigt att vänta på en leverans från USA just nu bara.
/Terner
Postat: lör maj 07, 2005 21:10
av Peter
Kolla med din lokala speedshop. Det finns två olika modeller på fästen och den som ska passa heter "Short and wide"(tror jag det va iaf)

Postat: lör maj 07, 2005 21:56
av Terner
Peter skrev:Kolla med din lokala speedshop. Det finns två olika modeller på fästen och den som ska passa heter "Short and wide"(tror jag det va iaf)

Hmm kan du kolla det närmare hade ju problem när jag köpte motorfästen innan. Första paret passa inte dvs dom gick inte ner över ramhornen riktigt. Så köpte jag dom jag har nu från Linköping och dom passa perfekt. Men tyvärr höll dom ju inte. Betyder "wide" att dom är bredare i fästet neråt ?
/Terner
Postat: lör maj 07, 2005 22:23
av Peter
Efter lite luskande så tror jag att det e dessa som passar : ENS-3-1114G
http://store.summitracing.com/partdetai ... wordSearch

Postat: lör maj 07, 2005 22:57
av Stefan
Ja handla nya original motorkuddar i veckan å de var redan torrsprickor i dom

De är väl tillverkade samma år som bilen

Postat: lör maj 07, 2005 22:58
av Terner
Ähum tack för ditt luskande hehe
Är den extra plåtbiten till för att höja motorn lite eller? TRor jag lägger en order nu !
/Terner
Postat: lör maj 07, 2005 23:02
av Terner
Stefan skrev:Ja handla nya original motorkuddar i veckan å de var redan torrsprickor i dom

De är väl tillverkade samma år som bilen

Men de ju skit alltså ett trasigt motorfäste kan ju paja hur mycket som helst...
Hade jag haft huven på hade luftrenaren tryckt huven rakt ut i höger skärm rena massakern.....
Vem fan kan man lita på ?
/Terner
Postat: lör maj 07, 2005 23:17
av Kai P
Terner skrev:Stefan skrev:Ja handla nya original motorkuddar i veckan å de var redan torrsprickor i dom

De är väl tillverkade samma år som bilen

Men de ju skit alltså ett trasigt motorfäste kan ju paja hur mycket som helst...
Hade jag haft huven på hade luftrenaren tryckt huven rakt ut i höger skärm rena massakern.....
Vem fan kan man lita på ?
/Terner
Ja, vem f-n kan man lita på förutom killarna här som fösöker hjällpa till. Klart som satan i gatan att alla vill sälja sina motorfästen som dom bästa, tyvärr. Hoppas at du får igång *spisen* igen med bra fästen.
Vette Rockar™
Postat: lör maj 07, 2005 23:54
av frisk

J-vla skit!!
Att det bara ska krångla!!! Men det e ju lite possetivt ändå! För hur många bilar har sådana problem?? hehe
Jag har ju inte pressat min ännu och jag behöll dom gamla fästerna. dom va förvånadsvärt fräscha! Tror dock inte dom va så gamla och om jag inte har helt fel (vilket inte e ovanligt jag vet) så e det polyteran .... men ska låta det va osagt kanske.Borde hålla ändå tycker man, iaf nya!!!
Postat: sön maj 08, 2005 0:16
av ornet
Den extra plåtbiten är ingen distans utan en förstärkning till motorfästet.
Det är även en interlock i fästet som håller fast motorn vid haveri.
Köpte sådana till min, samt till lådan.
Fast från Corvette Central för att få rätt.
Postat: sön maj 08, 2005 8:54
av pappi
Godmorgon! Ang solida motorfästen så sitter det sådana i min bil och dessa skapar vibrationer vill jag lova. På tomgång så vibrerar hela bilen och vid fullgas så känns det som om man fått massage av någon hårdhänt Ryska, ganska skönt m a o.
Någon skrev att det kan hända grejor ifall inte både motor och låda är stumt monterade och då undrar jag, vad kan hända för något ? Jag har ägt bilen i 10 år och killen innan i USA har kört lite dragracing med den. Motor och låda har funkat utmärkt under dessa år, så vad kan hända?
Postat: sön maj 08, 2005 10:15
av Terner
ornet skrev:Den extra plåtbiten är ingen distans utan en förstärkning till motorfästet.
Det är även en interlock i fästet som håller fast motorn vid haveri.
Köpte sådana till min, samt till lådan.
Fast från Corvette Central för att få rätt.
Hur kan den vara en förstärkning om den bara ligger mellan motorfästet och motorn? Menar du att den förstärker bulthålen?
/Terner
Postat: sön maj 08, 2005 10:36
av 2QIK4U
Terner/
Alla typer av motorfästen finner Du på alla välsorterade shoppar.
Jag har själv alltid kört med solida fästen i alla mina bilar sen -82 och det är helt OK.... är motorn balanserad och allt stämmer märker man inte av nåt...
Du kan både köra med solidt och gummiupphängd låda...Det finns 2 olika skolor som har olika åsikter här- jag har kört med både och och kan garantera att bägge funkar....
Du ska även betänka att även ett poluretanfästa kan slitas av lite berodnde på fabrikat.
Hoppas Du får till det snart och kan njuta av sommaren!!
ps varför ingen huv??
Är lackeraren/den som ska färdigställa den åt dig lam?
mvh R
Postat: sön maj 08, 2005 10:38
av 2QIK4U
Tillägg:
den plåten som Ni pratar om är en förspänningsplåt som Enegy suspension har till sina fästen(även lådan) som förspänner fästet...
Interlock funktionen sitter INNE inbakat i poluretanet....
mvh R
Postat: sön maj 08, 2005 10:42
av 2QIK4U
Pappi det vissa säger är såå ååå farligt är att om man har stumt fäste i lådan ger det vibrationer/nötskador på bakrre lagret till yoken,,,denna terori stämmer KANKSE på vanliga bilar som har fjädrande bakaxelklump och en kardane som far upp och ner när man är ute och åker,,,men vi vet ju alla att kloka killar har bakaxelklumpen fast monterad i ett och samma läge...då är det inte lika stor chans,,,,
Andra menar att en gummiupphängd låda knäker huset på lådan för
motorn är stum och lådan rör sig lite efter det vrid som fortplantasas via kardan...
mvh R
Postat: sön maj 08, 2005 11:00
av Terner
2QIK4U skrev:Terner/
Alla typer av motorfästen finner Du på alla välsorterade shoppar.
Jag har själv alltid kört med solida fästen i alla mina bilar sen -82 och det är helt OK.... är motorn balanserad och allt stämmer märker man inte av nåt...
Du kan både köra med solidt och gummiupphängd låda...Det finns 2 olika skolor som har olika åsikter här- jag har kört med både och och kan garantera att bägge funkar....
Du ska även betänka att även ett poluretanfästa kan slitas av lite berodnde på fabrikat.
Hoppas Du får till det snart och kan njuta av sommaren!!
ps varför ingen huv??
Är lackeraren/den som ska färdigställa den åt dig lam?
mvh R
Nja huven är jag som inte kommit tillskott har en lackare som tar den på dagen så det är lugnt. Att den inte var på va bara för att jag monterat kylen och det är lättare att komma åt alla läckor och ställa tändningen och sånt utan den.Det tar ju bara 5 minuter att montera den så ...
Är i alla fall glad att den inte va på när dettta hände.
Fungerar interlockfunktionen på poluretanfästena på båda hållen? Så att den inte kan resa sig ur fästet med?
/Terner
Postat: sön maj 08, 2005 11:08
av pappi
Erfarenheten har talat, mången tack Robert för ditt snabba svar.
MVH Pappi
Postat: sön maj 08, 2005 11:34
av 2QIK4U
Terner/
Så det är Du som är lam??...*blink*
Interlockfunktionen funkar åt båda håll kan man säga...ifs har jag aldrig vart med om att någon mosat sönder ett motorfäste...*s*
jag skulle ändå valt solida,,,,,,*räknar*...jag har det i 5 av mina 6 hobbybilar....stor risk det även blir det i 7:an
men inget fel alls på poly heller.....
mvh R
Postat: sön maj 08, 2005 12:51
av Terner
2QIK4U skrev:Terner/
Så det är Du som är lam??...*blink*
Interlockfunktionen funkar åt båda håll kan man säga...ifs har jag aldrig vart med om att någon mosat sönder ett motorfäste...*s*
jag skulle ändå valt solida,,,,,,*räknar*...jag har det i 5 av mina 6 hobbybilar....stor risk det även blir det i 7:an
men inget fel alls på poly heller.....
mvh R
Haha R iofs bangar jag inte för att köra med en gul/svart huv till en röd bil den ser ju klart lite racebetonad ut. Men ska ner i garaget och lyfta eländet idag och ta reda på vad exakt som hänt. Har du polyuretanfästen i lager?
/Terner
Postat: sön maj 08, 2005 16:39
av Nexxus
Det här med motorfästen... det kan vara värt för var och en att kolla, så ni inte ovetandes kör omkring med sprucket motorfäste.
Varje gång jag har lyft motorn (3 gånger), så har jag haft ett trasigt motorfäste.
Nu har det inte varit så dramatiskt, med lyftande motor etc... men det kan vara bra att kolla även om ni inte tror att det kan ha sprucket...
Jag kör med gummi i mina, men efter 3 byten, så börjar jag fundera på stumma fästen.
/Nexxus