Sida 1 av 4
Motorn stannar !
Postat: tor apr 21, 2005 18:45
av gbak
Min motor lägger ibland av när man släpper gasen och står stilla, t.ex i en korsning. (När det händer är motorn varm.)
Det enda som hjälper då är att trycka pedalen i botten och dra runt startmotorn, efter ca 20-30 sek så börjar ett par cylindrar att tända och sedan kommer resten.
Det är ju klart pinsamt med en kö efter Corvetten och jag står och gnager på startmotorn.
Vad göra?
Postat: tor apr 21, 2005 19:23
av vett74
Har du haft isär förgasaren nått?vad har du för förgasare?
min var exakt likadan men då helrenoverade jag förgasaren då försvann detta direkt.
Kunde dessutom inte lägga tomgången under 1000 varv före nu är den på 400 varv
Min gasare var full med skräp i botten på flottörhusen samt att det inbyggda bränslefiltren var ganska igensatta.
Har en holley 650dp på min
Den flödade över och hade sig ibland dessutom men detta är borta nu
Postat: tor apr 21, 2005 19:53
av gbak
En halvskruttig Carter ca 500 cfm.
Jag har en även Holley 650dp som jag tänkte sätta på i höst/vintern när jag ger mig på motorn, men jag kanske borde sätta dit den redan nu.
Men det vore ju bra om det bara är att byta/rengöra förgasaren.
Carter'n har väl suttit på sedan -92 utan någon genomgång, så den är kanske full med amöbor o.dyl.
Var fö ute och gasade lite ikväll, motorn är slö under 2500 rpm men sedan börjar det att hända grejor. Jag undrar om inte kammen som sitter i är ganska radikal, det känns som att motorn bara vill varva vidare efter 5000 rpm. Jag vågar inte gasa mer än så, för det börjar att gå ganska fort, och jag känner inte bilen riktigt bra ännu.
Gasade lite i en svag kurva med 2:an i och fick hjulspinn och höll på att åka ner i diket, måste nog ta det lite lugnare i fortsättningen.
Postat: tor apr 21, 2005 20:14
av susanna113
Gasade lite i en svag kurva med 2:an i och fick hjulspinn och höll på att åka ner i diket, måste nog ta det lite lugnare i fortsättningen.
C3:an kanske inte mest känd för sin kurvteknink då
Vore nog klokt att ta det lugnare i kurvorna, men ge JÄRNET på rakorna

Postat: tor apr 21, 2005 20:47
av vett74
kan va att det bildas kondens när den står länge sen så blir detta til en gul sörja i förgasaren som flyter omkring och stoppar upp...
gick åt två flaskor förgasar rengöring till min

Postat: tor apr 21, 2005 21:37
av mrv8
Håller med dom andra oxå rengör förgasaren brukar göra underverk på bilar som ståt still länge.
Vad har du för färg på stiften efter att du kört?
Låter som den kan sura igen lite på tomgång om den beter sig så där.
Sisst men inte minst tändingen kan göra mycket kontrolera graderna ifall du inte redan gjort det.
Kapa en sekund idag på 0-100 km/h när jag hitta en bättre tändkurva på min.
Måste säga den ser mycket fin ut och undersidan ser ut att vara lika fin.
Lycka till med skruvandet.
Mvh
MrV8
Postat: tor apr 21, 2005 21:52
av gbak
Finns det nåt enkelt sätt att kolla tändningen? Jag menar så att den är hyfsad.
Stroboskop lampa vid nåt visst varvtal eller.....?
Jag antar att man kollar på nåt streck på dämphjulet......
Jag har inte hunnit läsa in mig på tändning och förgasare ännu.
Förgasarrengöring???? går det inte lika bra med thinner e.dyl?
Postat: tor apr 21, 2005 21:58
av Terner
Hmm det kan ju vara så att förgasaren blir väldigt varm så du får ångbildning i den. Ett gammalt beprövat knep är att lägga en tjock fiberpackning mellen gasaren och insuget för att få den svalare.
Har i alla fall hjälpt mig på nån bil jag haft
/Terner
Postat: tor apr 21, 2005 22:06
av gbak
Satt också och funderade på det. Senaste stoppet blev efter att jag gasat rejält.
Men eftersom tomgången fladdrar ganska rejält (ena gången 1500 rpm nästa 800) så lutar det nog mest mot att det är skit i karburatorn.
Får väl åka till nån speedshop och köpa en extra packning........
Postat: tor apr 21, 2005 22:09
av frisk
Den tjocka fiberpackning jag hade på förra motorn bestod utav en plyfaskiva!
..... men den lever inte idag... motorn alltså!

Postat: tor apr 21, 2005 22:10
av Terner
gbak skrev:Finns det nåt enkelt sätt att kolla tändningen? Jag menar så att den är hyfsad.
Stroboskop lampa vid nåt visst varvtal eller.....?
Jag antar att man kollar på nåt streck på dämphjulet......
Jag har inte hunnit läsa in mig på tändning och förgasare ännu.
Förgasarrengöring???? går det inte lika bra med thinner e.dyl?
Stroboskoplampa:
Gör rent svängningsdämparen och lägg lite vit färg i strecket. Koppla bort vacum(plugga) om du har det på förgasaren ställ ner tomgången så inte centrifugalvikterna slår ut (700 varv e ok). koppla in stroben och vrid fördelaren till den står på 8 grader före dödpunkten eller vad det står i boken du ska ha. Gasa lite och kolla så den reglerar upp dvs det ökar till 25-35 grader beroende på motor.
Notera oxå om tändningen "vandrar" på tomgång, det kan tyda på sliten fördelare.
Dra åt fördelaren och kolla att tändningen fortfarande står på önskat läge.
Anslut vacum om du har det och se om det ändras något.
Man kan ju oxå ställa den med motorn avslagen men resulataet blir ju inte så exact. Då är det bara att ansluta en testlampa på spolens minus och jord, vrida motorn till önskat tändläge sen vrida fördelaren motsols tills lampan tänds.
Basic men ändå
/Terner
Postat: tor apr 21, 2005 22:22
av gbak
Tack, för det utförliga svaret. Jag får väl åka och köpa en stroboskoplampa då....blir dyrt det här, men det kostar ju att ligga på topp

Postat: tor apr 21, 2005 22:36
av gbak
Frisk:
Jag förstår mycket väl att din fd motor gick till de sälla jaktmarkerna med en sådan bestyckning, hade du hickory vevstakar oxå

Postat: tor apr 21, 2005 22:59
av mrv8
När du ändå tänker köpa stroblampa.
Har hört talas om att det ska finnas stroblampor där man ställer in graderna på baksidan till exempel vid 4000rpm sen kan man varva motorn till det varv talet och vrida fördelaren tills strecket på svängdämparen vissar på nol och du har det instälda grad talet.
Låter smart kanske en överkurs grej men ett tips i alla fall.
Eller så får du göra min basic variant mäta ut graderna och måla ditt dom på svängdämparen, så gör jag kurvan på motorn räker ju inte.
Har nu 33 grader på på höga varvtalen ca 3000 och upåt utan vacum, med går den stundals över 40 grader.
Mvh
MrV8
Ps Terner mycket fin beskrivning så lite text men så mycket fakta och bra beskrivet!
Postat: fre apr 22, 2005 5:47
av pappi
Hej GBak! Har du kollat spjällaxlarna på förgasaren? De kanske är glappa och drar i sig tjuvluft på så sätt. Jag hade en gammal 600 DP på min då jag fick hem den från USA och min motor betedde sig lika som din med en vandrande tomgång, så kolla axlarna eller varför inte byt förgasare direkt.
MVH Pappi
Postat: sön apr 24, 2005 14:23
av gbak
Nu har jag bytt förgasare men jag har kvar samma problem.
Motorn stannar när den blir varm. Det är inga större problem med kall motor.
Den nya förgasaren flödar över lite grann, det skvätter ut lite ur det snedkapade röret som kommer från primär flottörhuset och mynnar ut över chokespjället. Flottören är nerställd så att den inte skall flöda över men den gör det ändå.
Kan det vara det som ställer till mina problem?
Hade exakt samma problem (stannande när motorn blev varm) med förra förgasaren och den flödade inte över. Måste vara nåt annat också.
Vid acceleration så får jag ibland avgassmällar vilket indikerar tändningsproblem också......
Postat: sön apr 24, 2005 14:47
av vett74
kör du brytarlöst eller??
kanske brytarna håller på ge sig

Postat: sön apr 24, 2005 15:15
av gbak
Std orginal fördelare.
Öppnade fördelaren och kikade in men det såg rätt så bra ut, rent och fint inga pärlor/gropar på spetsarna. Är det nåt mått man skall ställa in mellan brytar spetsarna?
Postat: sön apr 24, 2005 15:23
av gbak
Undrar föresten vad det sitter för kam i motorn.
Jag mätte hur mycket fjädrarna komprimerades, högst ovetenskapligt med skjutmått, och de trycktes ihop ca: 6,5 mm.
Är inte det ett väldigt lågt värde för en mekanisk rullkam? (Om det nu är det som sitter i)
Har 1:1,5 i utväxling på rullvipporna.
Postat: sön apr 24, 2005 15:51
av vett74
Du ska väl ha ungefär 0,4mm mellan brytarspetsarna i öppet läge
Postat: sön apr 24, 2005 18:23
av GETWET
För att göra det enkelt för sig kan man faktiskt köpa en billig strobo på biltema som även mäter kamvinkeln, då har du löst problemet enkelt för en ringa peng. Kamvinkeln tror jag skulle vara 30grader, enkelt istället för att joxa med bladmått mm.
motor.......
Postat: sön apr 24, 2005 18:36
av jonce
Hej gbak ! Förr när man skruvade mycket med bilar så kunde man råka ut för det du beskriver, ett tänkbart fel kan vara tändspolen jag kan inte förklara varför, men jag har själv varit med om det du beskriver, det var ett tips. Mvh Jan
Postat: sön apr 24, 2005 18:48
av gbak
Ska testa att byta tändspole, har en kromad Accel tändspole som ligger och väntar på att bli monterad.
Skruvade isär förgasaren igen och har ställt ner flottören lite till. Jag fattar bara inte hur primären kan flöda över!!! Nålventilen är tät, provade att blåsa och trycka upp flottören, inga kinkande axlar o.dyl. allt rör/löper fint.
Kamvinkeln 30 grader??, har inte hållit på så mycket med tändsystem.
Hur hänger kamvinkeln och brytarspetsarna ihop, fattar inte riktigt.

Postat: sön apr 24, 2005 20:26
av Terner
gbak skrev:
Kamvinkeln 30 grader??, har inte hållit på så mycket med tändsystem.
Hur hänger kamvinkeln och brytarspetsarna ihop, fattar inte riktigt.

Ju större brytaravstånd desto mindre kamvinkel. Kamvinkeln är den del av varvet som brytaren är sluten när fördelaraxeln roterar.
Rekommenderar starkt att byta till brytarlöst. Då slipper man tänka på kamvinkel och tändinställning när man väl fått allt rätt.
Det är ju så att kamvinkeln ställer man först innan man ställer tändläget. Gör man tvärtom så ändras tändläget med kamvinkeln.
Brytarspetsens klack mot kammen på fördelaraxeln slits ju ner efter hand och då ändras både kamvinkel och tändningen. Det är ju rätt jobbigt att hela tiden behöva kolla att alla dessa delar är i bra skick och rätt inställda. En annan viktig del som ofta glöms bort är kondensatorn som sitter från brytarna till jord. Är den kass så kan man få de mest skiftande problem.
Till slut om du ska behålla brytarspetsarna:
Ställ rätt kamvinkel först och se till att brytarnas klack mot födelaraxeln har lite fett av rätt sort på sig. Finns brytarfett som "klistrar" sig på klacken och inte far omkring.
Är kondensatorn gammal byt den. Kondensatorer på bilar är förbrukningsvara och billiga byt!
Se till att rotor och fördelarlock är hela. Fördelarlock får ofta små sprickor inuti som fukt samlas i och fukt leder elektricitet! alltså kan gnistan ta vägen till godtycklig cylinder och det vill man ju inte. Finns bra sprayer man kan använda att duscha locket med inuti för att eliminera fuktproblem men har du sprickor byt lock. Sprickor brukar avteckna sig som ett jättetunt sotspår.
Kolla alla tändkablar så klart. Hade en ford V8 en gång som jag stod i ett mörkt rum och körde. Den gick bra men på sina ställen var det lite ljusshow runt kablarna = missad effekt till tändstiften.
SEN ! Ställer du tändningen och din motor kommer att belöna dig med ett mäktigt rytande hehe
/Terner
Postat: sön apr 24, 2005 21:01
av gbak
Wow!
Det är ju rena tändinställnings skolan när du svarar Terner. Många tack!!
Jag kommer att behålla orginal fördelaren har inte råd just nu med en ny.
En teori som en kompis lanserade ikväll gick ut på att tändspolen blir för varm av någon anledning och ger inte ut den spänning den borde, varvid vissa cylindrar inte tänder.
Ligger i linje med jonce's teori.
På min kärra sitter det två motstånds trådar (typ kanthaltråd tror jag det heter) till + på tändspolen, vilka är avsedda som nån sorts förkopplings motstånd (tror jag).
Använder ni andra motstånds trådarna eller borde jag ta bort dem helt, och mata med 12V utan förkopplingsmotstånd, speciellt om jag skall byta till min Accel spole?
Skall det vara förkopplingsmotstånd till tändspolen när jag monterar min MSA 6A box?
Ni som har MSD, vilka krav ställs på spolen, måste jag köpa en ny MSD Blaster eller kan jag använda Accel spolen?
Postat: sön apr 24, 2005 22:13
av Terner
Förkopplingsmotståndet är till för att sänka spänningen under normal gång (spolen ska då vara anpassad till detta dvs avsedd för den lägre spänniningen). När du startar kopplas full spänning via startmotorn till spolen(förbi motståndet) för att kompensera den spänningsförlust som det stora strömuttaget/spänningssänkningen som startmotorn gör.
Har en 6-Al box då kan du glömma brytare kondensatorer förkopplingsmotstånd och allt annat skräp.
Dessutom så ger den en överlägsen gnista till stiftet oberoende av spänningsfall från t ex startmotorn.
Glöm bara inte att byta till siliconkablar(till stiften) om du installerar en MSD box. Den tål inte att du har kopparkabel.
/Terner
Postat: mån apr 25, 2005 0:31
av Stingray
gbak, ska du komma förbi mitt garage nån kväll så kollar vi igenom dina inställningar ? Garaget ligger i flempan...
/Tommy
Postat: mån apr 25, 2005 8:44
av gbak
Tommy:
Jag kommer gärna över nån kväll. När passar det dig bäst?
Måste bara få min förgasare att inte flöda över, skall testa ikväll igen......
Vilket fantastiskt forum det här är, istort sett alla mina frågor är det någon som kan ge svar på. En guldgruva för alla "newbees" som jag.
Postat: mån apr 25, 2005 9:24
av teddy
Har en 454a som smäller rejält innan motorn är ordentligt uppvärmd.
Tänkte försöka ställa tändning. Är det samma data på kamvinkeln och tändinställning (30 grader för kam och 8 grader före dödläge) som nämns tidigare, för en 1972, LS-5, 454, dual exhaust ?
Postat: mån apr 25, 2005 10:32
av 2QIK4U
susanna113 skrev:Gasade lite i en svag kurva med 2:an i och fick hjulspinn och höll på att åka ner i diket, måste nog ta det lite lugnare i fortsättningen.
C3:an kanske inte mest känd för sin kurvteknink då :lol:
Vore nog klokt att ta det lugnare i kurvorna, men ge JÄRNET på rakorna :D
FÅ bilar har så bra chassie för väghållning som C3.... Kanske hög tid att se till att chasiet kommer in på Gym och får rätt komponenter??
mvh R