Sida 1 av 1
Startproblem men bara ibland!?
Postat: sön apr 10, 2005 13:34
av Jonathan
Ibland när jag ska starta min corvette så händer det typ ingenting.
Jag hör att något klickar (nåt relä kanske" och jag ser att batterie mätaren vibrerar till..
Detta problem har jag kanske haft 5 gånger på 2 somrar, och en gång i år..
Det jag gör är att jag öppnar motorhuven.. svär lite och sparkar på nåt hjul. sätter mig i bilen och vrider om igen.. startmotorn drar igång fint och den går som den ska!
Kan ta mellan 5-10 min att få den att reagera som längst..
Än så långe har det inte varit till något värre besvär.. men jag väntar bara tills jag står på något olämpligt ställe och bilen vägrar starta!
Är det någon som har något el-schema på jusst startsekvensen?
Eller något tips vad det kan vara.
Grymt svårt att felsöka när det händer så sällan och när problemet oftast bara uppstår några minuter!
Postat: sön apr 10, 2005 14:09
av Hagge
Kan vara solenoiden i startmotorn som spökar. Händer detta när den är kall eller varm ? Har du headers ?
Min startmotor spökar när motorn är varm (har headers på min vilket gör att startmotorn utsätts för väldigt hög temperatur). När jag har stått med motorn av i just ca 5 - 10 min så snurrar den igång igen.
Testa att rengöra anslutningen till startmotorn och solenoiden från ev korrosion och lägg på lite batterifett på kontaktytorna samt dra åt muttrarna ordentligt (inte för hårt) för kabelanslutningarna. Kan hjälpa om det är just kontaktproblem som ställer till det.
Tänker nog byta till en ministarter för att slippa detta.
Lycka till !
/Hagge
Postat: sön apr 10, 2005 14:36
av Jonathan
Hej!
Ja, jag har headers..
men det konstiga är att jag kan köra den varm länge och många gånger utan att problemet händer. sedan kommer det någon gång då och då..
men ska testa att göra de grejor du har nämt.. så får väl tiden visa om det blev bättre!
tack för svaret!
Postat: sön apr 10, 2005 19:39
av frisk
Man kan montera en alu-plåt mellan startmotor och headers så leder man bort värmen lite mer. Men att köpa en ny fin startmotor som tål värme mycket bättre och väger typ 180kg mindre e att rekommendera! Min följde med den nya motorn så jag vet inte pridet men ...3000kr??kanske?
Postat: sön apr 10, 2005 21:05
av Stingray
det låter som om felet sitter i låsmekanismen. Har du kollat där ?
/Tommy
Postat: sön apr 10, 2005 21:24
av Hagge
Stingray har rätt i att även strömbrytaren (sitter en bit ned på sidan av rattstången) som aktiveras av tändningsnyckeln kan trassla. Testa att spreja lite 5-56 i brytaren. Min har hängt sig en gång, men då var problemet tvärtom, startmotorn kopplade inte ur utan fortsatte att gå.
/Hagge
Postat: mån apr 11, 2005 0:07
av ornet
Hos en av våra annonsörer har vi clubrabatt 10%
http://www.x-parts.se/
Postat: mån jul 25, 2005 10:54
av MJ
ornet: Tack för tipset om X-parts, de har nu sänt mig en ny startmotor, med klubbrabatt.

Postat: mån jul 25, 2005 11:54
av ornet
Hoppas nu problemen är lösta.
Startsvårigheter, elfel och ingen ström i batteriet mår man bara så dåligt av.
Postat: mån jul 25, 2005 14:34
av antos
Jag sätter en tia på att det är dålig jordning!
Postat: mån jul 25, 2005 20:36
av Nexxus
antos skrev:Jag sätter en tia på att det är dålig jordning!
Samma här + ev. dålig kontakt till batteriet. Jag hade exakt samma symptom, och det var dålig jordning.
Ta bort den svarta kabeln från batteriet som går ner i batteriboxens golv.
Ryck upp den försiktigt, så gummit i golvet lossnar, hissa upp bilen (alt. kryp under) och lossa kabeln ifrån balken.
Kolla kabeln. Gör rent där den ska sitta i karossen, och rengör polen på batteriet, så kommer det säkert funka bättre.
Om inte annat så har du åtminstone åtgärdat en felkälla.

Postat: tor aug 04, 2005 12:47
av Hånta
Hej Jonathan
Jag har varit och kopierat boken i dag som jag lovade dig,samt Cd-rom skivan.Ska skicka boken och Cd-romen i morgon.Så nu har du 448 sidor och 961 Adobe sidor att plöja genom här

i höst,blir nog en rolig höst för dig.
Lars