Sida 1 av 2
Ny motor
Postat: sön apr 03, 2005 21:03
av Elvis
Hej
Startade upp min nya zz4 som jag fick i januari. Den hoppade igång direkt utan problem. Skickade efter en ny zz4, barry grant street deamon 650, alu kylare, heddman hedders i oktober och nu är dom monterade och provkörda. Det gick fint när jag var ute idag. Förhoppningsvis kommer någon kompis förbi så jag får på huven oxå . Kändes skön att lyfta ur det oljeläckande bojsänke som suttit så länge och bromsat min 75:a. I år blir det nya fina svarta streck i asfalten runt bromma. Inkörning ?Behövs det ?
Elvis
Re: Ny motor
Postat: sön apr 03, 2005 21:44
av GETWET
Grattis, är själv jättenöjd med min ZZ4. Bra vrid och bra med godis på toppen.....

Postat: sön apr 03, 2005 22:52
av gbak
Kan någon bättre vetande upplysa mig om vad en zz4 är för nåt?
Är det som xxl, extra extra stort eller................extra extra dyrt

Re: Ny motor
Postat: mån apr 04, 2005 6:14
av Kai P
Elvis skrev:Hej
Startade upp min nya zz4 som jag fick i januari. Den hoppade igång direkt utan problem. Skickade efter en ny zz4, barry grant street deamon 650, alu kylare, heddman hedders i oktober och nu är dom monterade och provkörda. Det gick fint när jag var ute idag. Förhoppningsvis kommer någon kompis förbi så jag får på huven oxå . Kändes skön att lyfta ur det oljeläckande bojsänke som suttit så länge och bromsat min 75:a. I år blir det nya fina svarta streck i asfalten runt bromma. Inkörning ?Behövs det ?
Elvis
Hej Elvis.
Angående inkörning så har det varit uppe en tråd förut här. Vet ej omdet är rätt eller fel, men denna länk kanske kan ge dig lite info.
http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Vette Rockar™
Postat: mån apr 04, 2005 10:19
av Elvis
Hej
ZZ4 är en kartongmotor från GM.
355 hkr
elvis
Postat: mån apr 04, 2005 21:48
av GETWET
Du hittar ZZ4 motorn i Camaro cup bilarna, visserligen med en annan kamaxel.
ZZ4 motorn är som sagts tidigare en GM motor byggd för amerikanska önskemål, snäll och trevlig med bra tryck i men ändå inte nervös.
Motorn passar enligt mitt tycke utmärkt som utbytes när den gamla trötta 70 tals motorn sett sina bästa dagar. Om den är dyr....?smakfråga, men köps den i Sverige så ligger priset runt 40 000kr.
Postat: mån apr 04, 2005 22:45
av gbak
Tack!
Nu vet jag.
Postat: lör jul 30, 2005 6:48
av Nexxus
GETWET skrev:Du hittar ZZ4 motorn i Camaro cup bilarna, visserligen med en annan kamaxel.
ZZ4 motorn är som sagts tidigare en GM motor byggd för amerikanska önskemål, snäll och trevlig med bra tryck i men ändå inte nervös.
Motorn passar enligt mitt tycke utmärkt som utbytes när den gamla trötta 70 tals motorn sett sina bästa dagar. Om den är dyr....?smakfråga, men köps den i Sverige så ligger priset runt 40 000kr.
Eftersom jag går i tankarna att byta till en ZZ4, så kanske du kan ge mig ett tips om var man hittar en ZZ4:a för BARA 40.000????
Har bara sett den på ett fåtal ställen, bla Persåkers Speedshop, som vill ha 50.000 för den... dela gärna med dig av dina hemligheter
Är det i övrigt några problem att stoppa i den i en 74:a?
Jag läste nämligen i något amerikanskt forum att man var tvungen att byta koppling pga av något med utgående axel?
Vet inte om det är svammel, eller har någon av er som bytt någon erfarenhet av det?
Postat: lör jul 30, 2005 12:34
av Stefan
Nexxus skrev:
Är det i övrigt några problem att stoppa i den i en 74:a?
Jag läste nämligen i något amerikanskt forum att man var tvungen att byta koppling pga av något med utgående axel?
Vet inte om det är svammel, eller har någon av er som bytt någon erfarenhet av det?
ZZ4an är byggd på de nyare blocket, de ändrade lite vid veven så de blev en packbox vid bakre ramlagret, den tidigare hade två-dels variant.
Gränsen går mellan 1986 å 1987
Ang. ditt problem så vet ja inte...har inte sett den gamla sortens vev
För er som inte hör om ZZ4an förut
http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361
Postat: lör jul 30, 2005 13:50
av frisk
pris hos jegs=$3799.99
dagens dollarkurs= 7,77
s:a=29525,92 avr. 29256kr
Fixa nån som tar hem den.... 5-10000kr??
så hamnar du under 40,000kr

Postat: lör jul 30, 2005 14:17
av Peter
Räknade du med Farbror Moms?
Postat: lör jul 30, 2005 14:36
av frisk
moms?? Va e det?
hmm.... tänkte inte på det

Postat: lör jul 30, 2005 17:41
av Nexxus
Stefan skrev:
ZZ4an är byggd på de nyare blocket, de ändrade lite vid veven så de blev en packbox vid bakre ramlagret, den tidigare hade två-dels variant.
Gränsen går mellan 1986 å 1987
Ang. ditt problem så vet ja inte...har inte sett den gamla sortens vev
För er som inte hör om ZZ4an förut
http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361
Precis, det var det du nämde som jag läste om... såg det bara som hastigast och kom nog inte ihåg rätt.
Men till det du skrev antydde dom något om att hade du en 4 växladlåda var man tvungen att byta antingen koppling eller låda???
Kan det verkligen stämma?
En packbox vid bakre ramlagret eller två, vad gör det för skillnad för koppling alt. växellåda? Eller var det bara svammel tro?
Postat: lör jul 30, 2005 17:42
av Nexxus
frisk skrev:moms?? Va e det?
hmm.... tänkte inte på det

Så vi börjar väl kanske närma oss 50 eller?

Postat: lör jul 30, 2005 19:50
av frisk
Dags för en BB kanske
ps. Jag har ganska långt kvar till 50

ds.
Postat: lör jul 30, 2005 20:25
av Nexxus
frisk skrev:Dags för en BB kanske
ps. Jag har ganska långt kvar till 50

ds.
Nä, det tror jag inte...
Visst, jag skulle inte tacka nej till en BB, (om någon insisterade på att ge bort en), men jag trivs bra med en small block.
Tycker det är en alldeles optimal motor.
Men mitt gamla 74:a block skulle nog må bäst av en pensionering tror jag.
Den går bra, och är hur stark som helst... men efter att ha lyft topparna för att se varför jag får vatten i oljan utan att hitta något, så misstänker jag att det är problem med själva blocket.
Anledningen till att jag lyfte motorn i våras var ju för att det rostat hål i fryspluggarna, så jag bytte dem.
Men man kan ju undra hur resten av blocket ser ut om det rostat hål i fryspluggarna?
Kanske är topparna, men jag såg inget som tydde på det. Det enda jag kunde konstatera är att det kommer in vatten till 5:an cylinder. Den ser helt rentvättad ut

Postat: lör jul 30, 2005 20:32
av StingrayRacing
Du borde ha den hemma för 45.000:- om du tar sjövägen från staterna. Inkl frakt+försäkring+moms+tull.

Postat: lör jul 30, 2005 21:44
av Nexxus
StingrayRacing skrev:Du borde ha den hemma för 45.000:- om du tar sjövägen från staterna. Inkl frakt+försäkring+moms+tull.

Hur lång tid brukar det ta sjövägen då?
Jag har ju inte lust att vänta i tre månader på den, då lägger jag hellre 4000 extra för flyg och har den hemma på ett par dagar.
Nåja, nu är det inte riktigt aktuellt... först måste jag få hojen såld, så jag har lite pengar att röra mig med.
Postat: lör jul 30, 2005 23:55
av StingrayRacing
Tror dom brukar säga 5-8 veckor. När jag kollade flyg gick det på 10-12 tusen+försäkring, å då är du ju uppe på 50 lax.
Postat: lör jul 30, 2005 23:55
av Stefan
Postat: sön jul 31, 2005 0:00
av Stefan
Nexxus skrev:En packbox vid bakre ramlagret eller två, vad gör det för skillnad för koppling alt. växellåda?
Veven är ju annorlunda

Å de är ju den man skruvar kopplings arrangemanget på
Men som sagt de såg lika ut

Postat: sön jul 31, 2005 0:27
av Nexxus
Stefan skrev:Nexxus skrev:En packbox vid bakre ramlagret eller två, vad gör det för skillnad för koppling alt. växellåda?
Veven är ju annorlunda

Å de är ju den man skruvar kopplings arrangemanget på
Men som sagt de såg lika ut

Inte blev man klokare på det här ...
Frågan är ju vad som krävs för att stoppa i den i en C3:a... för det är ju uppenbarligen görbart, frågan är bara HUR?
Postat: sön jul 31, 2005 0:33
av Nexxus
Förresten, du kanske vill bli av med din som står och skräpar?

Postat: sön jul 31, 2005 0:37
av Stefan
Kollade Flywheel på Jeg´s å de är samma till alla SB tydligen
http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361
Postat: sön jul 31, 2005 0:39
av Stefan
Nexxus skrev:Förresten, du kanske vill bli av med din som står och skräpar?

HAHA de är en 200hk maskin...de är ju inget för dig + man vet ju inte om den åker tillbaka i bilen någon gång

Postat: sön jul 31, 2005 0:43
av Nexxus
Stefan skrev:Nexxus skrev:Förresten, du kanske vill bli av med din som står och skräpar?

HAHA de är en 200hk maskin...de är ju inget för dig + man vet ju inte om den åker tillbaka i bilen någon gång

Jasså, jaja... trodde du menade att du hade en zz4:a skräpandes...

Postat: sön jul 31, 2005 0:46
av Stefan
Postat: sön jul 31, 2005 0:47
av Stefan
Nexxus skrev:Jasså, jaja... trodde du menade att du hade en zz4:a skräpandes...

HAHA jodu de vore nått

Postat: sön jul 31, 2005 4:26
av Nexxus
Hittade en länk som besvarade en del frågor faktiskt...
http://www.corvetteforum.cc/techtips/vi ... &TopicID=3
Postat: sön jul 31, 2005 12:20
av Stefan