Sida 1 av 1

Ladda batteriet......

Postat: tis feb 08, 2005 23:03
av madcow
Häpp!

Skulle dra igång vetten.......
Batteriet totalt urladdat... det var väl inte helt oväntat... Har inte motionerat den sedan November...........

Nu till den svåra frågan.....

Kan man ladda utan att koppla bort batteriet :?:
Jag har hört en massa varianter, normalt kopplar jag loss åtminstone ena pole, på mina Jeepar och traktorer - för där går det att komma åt

MEN på C4:an sitter ju batteriet överdjävligt till, måste väck med sidopanelen, sitter med en massa skruvar :evil: :evil:

Sedan är det trångt att få väck kablarna... :evil: :evil:

En del påstår att man kan sabba diverse elektronik om man laddar med batteriet inkopplat - MEN man kan ju andvända ett "jump start" aggregat...

Och jag har en juste CTech laddare - med automatik och underhållsladdning.

Kommentarer till detta :?:

Postat: tis feb 08, 2005 23:27
av frisk
hur e det möjligt att pajja nått?? Batteriet har ju ström i sig? förstår inte vad du menar.. batteriet e ju inte urkopplat normalt och då pajjar ju inget. när du sen laddar upp bateriet så ska du ladda det med 14v inte 230 eller så.... då kanske saker går sönder, men det e nog batteriet som exploderar först. nä ladda på bara! när generatorn laddar upp batteriet ligger det om allt e som det ska en 13,5-14 volt och laddar upp batteriet. så inga konstigheter. men du kan ju enkelt låta bli att vrida om nyckeln när du laddar om du e osäker.

Postat: tis feb 08, 2005 23:28
av mrv8
Mycket bra fråga.

Har själv oxå funderat över detta många gånger :?:

Har även laddat många bilar med kablarna inkoplade även nya utan att det hänt något.

En kompis till mig som bor i kiruna han har monterat in en vanlig laddare i sin bil som startar varje gång han har motorvärmaren på utan problem, trots data boxar m.m i bilen.

Men jag rekomenderar inte att göra på dom här vissen, kanske är helt fel?

Väntar på svar från er som kan el i bilar.

Mvh
MrV8

Postat: ons feb 09, 2005 19:08
av madcow
frisk skrev:hur e det möjligt att pajja nått?? Batteriet har ju ström i sig? förstår inte vad du menar.. batteriet e ju inte urkopplat normalt och då pajjar ju inget. när du sen laddar upp bateriet så ska du ladda det med 14v inte 230 eller så.... då kanske saker går sönder, men det e nog batteriet som exploderar först. nä ladda på bara! när generatorn laddar upp batteriet ligger det om allt e som det ska en 13,5-14 volt och laddar upp batteriet. så inga konstigheter. men du kan ju enkelt låta bli att vrida om nyckeln när du laddar om du e osäker.
Det var vad jag antog också...
Generatorn laddar ju på bra, och det gör ingen skada...
Men det cirkulerar en massa myter från en massa sk experter....

Ladda batteri

Postat: ons feb 09, 2005 19:46
av Ingo
Problemet är att man riskerar kortslutningsgnistor som gör att man spränger batteriet,men det problemet är störst med startkablar. Kortslutningar kan ju även skada dioder i generator och?microprocessorer i bilstereon. Nog går det bra att ladda batteriet kopplat.Å andra sidan förstår jag inte problemet med att skruva loss Jord sidopolen,så man slipper få batteriet förstört,för det har det ju blivit när det fått sugas ur,även om uppladdning kan rädda någon säsong till.

Postat: ons feb 09, 2005 23:31
av Jake
Man kan ju tycka att det inte skall spela någon roll.. vilket det inte bör göra heller..

MEN, när jag skulle ladda min bruksbil för nåt år sedan så provade jag först med att köra med kablarna på polerna.. Det surrade om nåt i motorrummet samt att det började lukta brännt efter en stund :?.. efter att ha fipplat loss pluspolen så blev det tyst och lukten försvann..

Men som sagt det bör inte spela någon roll...

Re: Ladda batteri

Postat: tor feb 10, 2005 0:17
av madcow
Ingo skrev:Problemet är att man riskerar kortslutningsgnistor som gör att man spränger batteriet,men det problemet är störst med startkablar. Kortslutningar kan ju även skada dioder i generator och?microprocessorer i bilstereon. Nog går det bra att ladda batteriet kopplat.Å andra sidan förstår jag inte problemet med att skruva loss Jord sidopolen,så man slipper få batteriet förstört,för det har det ju blivit när det fått sugas ur,även om uppladdning kan rädda någon säsong till.
Orkar inte koppla väck batteriet...... trångt att komma åt, trångt i garaget... Mycket prylar förutom Vetten.....
Brukar ta ut Vetten för lite motion när vädret tillåter,
tänkte ha en permanent underhållsladdare inkopplad....

Postat: tor feb 10, 2005 0:19
av madcow
Jake skrev:Man kan ju tycka att det inte skall spela någon roll.. vilket det inte bör göra heller..

MEN, när jag skulle ladda min bruksbil för nåt år sedan så provade jag först med att köra med kablarna på polerna.. Det surrade om nåt i motorrummet samt att det började lukta brännt efter en stund :?.. efter att ha fipplat loss pluspolen så blev det tyst och lukten försvann..

Men som sagt det bör inte spela någon roll...
Något lurt var det alltså.....
Man får väl böka dit någon form av avskiljare...
Det finns ju båtvarianter - där man kan välja batteri.....
Får tänka till lite här...

Postat: tor feb 10, 2005 8:22
av frisk
jo det finns ju batteriladdare som går ända upp till 24volt kanske mer och dessa e inte att rekommendera såvida man inte kan ställa in just laddarn.

Postat: tor feb 10, 2005 9:14
av Stefan
Är det denna du har http://www.ctek.se/svensk/index_SE.htm så har du ju de bästa utgångläget när de gäller ladda batteriet kopplat, de skall ju vara elektroniksäker :wink:

För: man skall ju kunna koppla laddaren till cigguttaget för att ladda å då måste ju batteriet sitta kopplat :wink:

Re: Ladda batteriet......

Postat: tor feb 10, 2005 10:28
av Lars J
Jag använder C-Tech laddare och har aldrig haft några problem. Den är automatisk och slår på och av vid behov. Batteriet är väl kapslat och du ansluter laddaren innan du ansluter den i vägguttaget så någon knallgasexplosion behöver du inte vara rädd för.

Vill du ladda batteriet i bilen men ej anslutet tar du bara och lossar en pol och sätter i en liten kort skruvmejsel typ"stubbmejsel" i hålet och ansluter laddaren på den! Men eftersom du redan har rätt laddare så är det bara att köra på - den sköter sig själv.
/Lars/

Underhållsladdning

Postat: tor feb 10, 2005 16:33
av Ingo
En laddare att ansluta till cigguttaget måste ju vara bäst.Men är lite anti mot att ha elnätet anslutet till bilen utan tillsyn.
Knallgasexplosioner kan ju ske även med "täta"batterier,men sker ju oftast med startkablar och större snabbladdare.(man är inte så kaxig när en gavel sprängts bort)

Postat: tor feb 10, 2005 21:24
av madcow
Stefan skrev:Är det denna du har http://www.ctek.se/svensk/index_SE.htm så har du ju de bästa utgångläget när de gäller ladda batteriet kopplat, de skall ju vara elektroniksäker :wink:

För: man skall ju kunna koppla laddaren till cigguttaget för att ladda å då måste ju batteriet sitta kopplat :wink:
Japp! det är en sådan jag har.....

Re: Underhållsladdning

Postat: tor feb 10, 2005 21:30
av madcow
Ingo skrev:En laddare att ansluta till cigguttaget måste ju vara bäst.Men är lite anti mot att ha elnätet anslutet till bilen utan tillsyn.
Knallgasexplosioner kan ju ske även med "täta"batterier,men sker ju oftast med startkablar och större snabbladdare.(man är inte så kaxig när en gavel sprängts bort)
Har jag inte sprängt traktorn i bitar redan så är det nog ingen risk med Vetten och en CTEK laddare......
Till traktorn har jag en feting jumpstartbox...
Händer att man skjuter säkringarna i elcentralen... Men batteriet är inga problem...

Knallgas kommer inte direkt, vätgasen utvecklas ju medan man laddar -speciellt om man laddar utan regulator - då kokar batteriet - och det är inte att rekommendera, och du behöver en hel del vätgas innan det smäller.

Bara att rycka vägguttaget innan man kopllar loss batteriet - sedan skadar det ju inte om man vädrar lite om man laddat länge.

Jag var mest orolig för elektorniken i bilen - man koplar ju in högre spänningpå fel ställe... Normalt kommer ju strömmen från generator via laddningsrelä etc..

Postat: tor feb 10, 2005 21:51
av frisk
Normalt kommer ju strömmen från generator via laddningsrelä etc..
Och batteriet!

Re: Underhållsladdning

Postat: fre feb 11, 2005 0:25
av badass
madcow skrev:
Jag var mest orolig för elektorniken i bilen - man koplar ju in högre spänningpå fel ställe... Normalt kommer ju strömmen från generator via laddningsrelä etc..
Vadå högre spänning? Vadå fel ställe? En laddare ger väl ca 12v, o generatorn ca 13 komma nånting? Hur kan det vara fel ställe om du sätter + på + o - på- ??

Fattar kanske inte vad du menar.... :(

Postat: fre feb 11, 2005 14:13
av Jake
generatorn ger 14.4V och laddarna ger lite olika men inte mindre än 14.4 snarare mer..

Dessutom så är det inte riktig likstöm från generatorn (är ju egentligen en Alternator:)) och laddaren.. Hur strömmen ser ut kommer jag inte ihåg inte heller om det gjörde någon skillnad (generator brum har väl de flesta hört i bilradion).. men det skiljer hur som helst mellan laddaren och generatorn..

Postat: mån feb 14, 2005 3:17
av mrv8
Hmmm

Fundera på en sak i den här länken.
Har inte i stort sett alla vi som har Corvette stömbrytare i dom för att försäkringen ska vara giltig?

Själv litar jag inte riktigt 100% på ett el system i en bil som är 30 år gammal eller mer vem vet vilken kabel som kanske har börjat torka och blir kortsluten rätt som det är. Jag har bara min ström på när jag är i närheten av bilen. Plus att man spar så mycket på batteriet när det inte laddas ur sakta av klockor och annat som tar ström för ni vet ju hur det är med bilar som körs lite utan att kopla bort batteriet mellan gångerna man får köpa nytt ofta.

Ladning genom ciggaretutaget måste man inte ha tändnigen på då? Vekar vanskligt i så fall att ladda samtigit. Men vad vet jag är inte riktigt expert på bil el.

Mvh
MrV8

Postat: mån feb 14, 2005 9:05
av M Nordin
"Gamla" laddare har olägenheten att spänningen drar i väg för högt när batteriet börjar bli fulladdat. Kasta sådana på tippen. Jag har inte batterifrånskiljare på min C4 eftersom bilen går så illa med nollad dator...

MVH

MN

Postat: mån feb 14, 2005 17:18
av mrv8
Trist med datorer som nollar sig!

Förstår vad du menar hade en BMW som gjorde lika dant mycket iriterande vart dack bättre efter bytte av programvara i datan.

Vet inte varför tog kanske bort läro delen i data programet och körde en för instäld instälning?

Mvh
MrV8

Postat: mån feb 14, 2005 18:08
av Peter
Ett bra tips e att montera en batterifrånskiljare och bygla den med en 5A hängsäkring.Då bibehåller man underhållsström till styrboxar,radio osv men blir den en kortis nånstans så drar säkringen. 8)

Postat: tis feb 15, 2005 22:15
av madcow
M Nordin skrev:"Gamla" laddare har olägenheten att spänningen drar i väg för högt när batteriet börjar bli fulladdat. Kasta sådana på tippen. Jag har inte batterifrånskiljare på min C4 eftersom bilen går så illa med nollad dator...

MVH

MN
Instämmer.... "Nollad" dator är inte kul......
tar en stund innan den lärt om...

Postat: tor feb 17, 2005 10:22
av mrv8
Peter skrev:Ett bra tips e att montera en batterifrånskiljare och bygla den med en 5A hängsäkring.Då bibehåller man underhållsström till styrboxar,radio osv men blir den en kortis nånstans så drar säkringen. 8)
Nu när du säger det kommer jag ihåg att jag läst det !

Tack för att du påminde mig igen ett mycket bra tips!!!
Även för oss utan databox så kan vi ha larmet i drift.

Mvh
MrV8

Hängsäkring

Postat: fre feb 18, 2005 19:58
av Ingo
men det löser ju inte problemet med ursugna batterier.

Re: Hängsäkring

Postat: fre feb 18, 2005 23:49
av madcow
Ingo skrev:men det löser ju inte problemet med ursugna batterier.
Jo...
Om man har en CTEK laddare ...
som kan vara inkopplad hela tiden och underhållsladda...
Det var därför jag tog upp frågan från början..

Finns flera finesser med att kunna ladd amed batteriet inkopplat..
- Larmet på
- Laddar inte ur batteriet
- slippa krånglet med att koppla ur det

Finns det inga belägg att detta kan vara skadligt för elektroniken är det ju det ideala att ha laddaren inkopplad hela tiden 8)