Holley Sniper EFI

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Tidigare i tråden nämnde jag att jag byggt om öppningen till strålkastarna från vakuum till elektrisk.
Har nu kört dessa under någon dryg månad och det fungerar bra så här långt.
För den som är intresserad ser konverteringssatsen ut som på bilden. Reläerna är samlade på ett ställe och tar ingen extra plats i motorrummet.
Lite småfix är kvar på dessa delar som att borra lite hål, bocka till plåtbitarna mm. Själva monteringen inkl. att ta bort vakuum delarna klarar man på runt 3 timmar. Att prova ut allt tog betydligt längre tid för att få till rätt längder mm.

Blev dessutom avsevärt billigare än motsvarande satser från US.
Bilagor
ställdorn.jpg
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av BlueBull »

Hej. Har nu enträget försökt få igång min sniper men det är lögn. Motorn startar, varvar upp till 1600rpm och går ner på inställd tomgång. So far so good , men vid körning så börjar strulet. AFR värdet åker upp i höjden och det skjuter en låga ur snipern varpå den dör. Jag inbillade mig att ekektroniken skulle ligga och parera detta nära nog perfekt.

När jag försöker dra iväg försiktigt så går motorn orent vid gaspådrag och släpper man inte efter så dör den. Under tiden flashar AFR mätaren gult.

Man måste medge att det är förbannat dåligt att man inte ens kan komma igång . Visst, alla motorer har sin karaktär varför self tuning eller mera avancerad tuning är bra att ha men basic borde vara att motorn går nära nog normalt.

Jag faktiskt avråder från att köpa detta, inte så bra som reklamen säger. Det är bara o googla så ser ni den enorma frustration som råder överallt bland andra i samma situation. Svaren verkar aldrig klockrena. Vid supporthjälp så är hela tiden nödvändigt att tanka ur en log fil och skicka till holley för att ev kunna fånga problemet. Men att bara köpa kabeln är också näst intill omöjligt.

Nu åker min förgasare på igen. Grattis alla ni som fått detta att fungera.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Jag har precis motsatta erfarenheten. Funkar så jäkla bra och fått en helt annan motor som är mycket rappare men, jag hade problem med min fördelare som blev värre och värre och trodde detta var Snipern som strulade. Sköt bakåt precis som din men hade OK AFR iof. Nu sitter en ny fördelare på och kan bara säga att aldrig mera en förgasare.

Ett tips kan vara att köpa sin Sniper av Brilko då har man en suverän support nästan dygnet runt.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Ett tips för dig kan vara att gå in på Holley EFI Norden på Facebook. Där är det flera mycket duktiga som hjälper till att lösa problemen. Bland andra Stefan och Roine från Brillko.

Vi hade för övrigt en liten enkel kurs på Sniper här i Karlsborg i maj med just killarna från Brillko. Efter detta så hjälpte de till och tunade våra bilar.
Var några som hade lite problem där även tändningen spökade och allt löstes denna eftermiddag/kväll.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av BlueBull »

Det är väl så att det är speciellt känsligt för en del fel som vacuum läckor och likaså avgas.
Tittar på detta nu. Har inte gett upp även om det är riktigt struligt för närvarande.
Hittade faktiskt en vacuumläcka i min fördelare så ska se nu om det kan ha varit en anledning till strulet.

Vi får se..
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Hoppas du får till det. På fredag den 28 juni passerar jag och ca 150 muskelbilar till Habo. Vi åker från Jönköping runt 2.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av BlueBull »

Desperat så kör jag en sista trevare nu innan jag slänger på förgasaren igen.
Jag har gått igenom ALLT. Nya tändkablar och stift, kollat kompression och vipparmsinställningar.
Kollat efter vakuumläckor (hittade att vakuum klockan på fördelaren hade ett hål i membranet, men denna är bytt nu.
Har vidare resettat EFI systemet.

MEN, samma dåliga gång.
Bilen går som bäst när den är kall. Då går det att trampa lite hårdare på gasen utan att den i stort sett dör som den gör när den är varm.
När jag trampar sakta gasen till full gas så börjar det väsa starkt från EFI spjällhuset och motorn verkar gå på 4 cylindrar. Det mera påminner om det då den vibrerar och tvekar länge.
Har nu sparat ut en logg fil men inte begriper man vad man ska göra med det :(

Min grabb gifter sig på lördag och ska ha bilen till och från kyrkan men då måste den fixas först - och just nu lutar det åt att slänga på förgasare igen.
Vem kan hjälpa mig????

Så tråkigt..

mvh Emanuel
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Som jag skrev tidigare så skulle du kontaktat Brillko. De har den största erfarenheten i landet och troligen i Norden. Finns på Facebook men nu åker de Street Week.
Brillko, Stefan Gustavsson är ett geni med logg filer och inställningar samt diverse problem där utöver.

Han fixade till en bekants bil på i princip nolltid när vi hade seminarium med dem här i Karlsborg i maj. Det han gjorde hade säkerligen tagit veckor för oss att lista ut utan hans hjälp.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: tor jun 07, 2012 17:08
Ort: Habo, jönköping

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av BlueBull »

Hej alla. Tänkte jag skulle uppdatera er på vad som hänt här.
Efter mycket frustration så åkte sprutet av igen. Jag var tvungen att få igång bilen till min sons bröllop.
Förgasare och mek. pump åkte på och bilen verkade fungera perfekt.

turligt nog så skötte den sig bra under bröllopet men när jag skulle köra den hem nästa dag så började den bete sig likadant som innan varför jag då fick klart för mig att Snipern inte är ngt fel på. Trodde ett tag att jag kanske fått skit i injektorerna.

Det var ett riktigt svårt fel eftersom bilen verkade fungera bra (både med sprut och förgasare) när den var kall men när den kom upp i temp så hade den problem att svara på gas och sköt både fram o bak...

Det var bara och fundera på vad jag har kunnat ha gjort som kunde orsaka detta. Till saken hör att jag rev motorn i vintras och gjorde en del fix på den varav en sak var att byta ventilfjädrar som en uppgradering till en kommande vassare kam. Vid närmare koll visade det sig att ventiltrycket var allför högt för mina hydrauliska lyftare somde pumpade upp sig allteftersom och inte stängde korrekt efter ett tag. När jag satte på förgasaren så passade jag att justera ventilspelet vilket gjorde att det fungerade hyfsat ett tag.

JAg bytte fjädrar tillbaka till de ursprungliga och vips var problemet borta. Det är som det ofta påtalas om det spökar så är det i regel andra fel i .

Den går fini fint nu. Får ge den lite tid att lära sig och sen trolige fine tuna en del. Har kört en del nu och upplever att bilen drar mindre soppa. och verkar lite piggare på gassvar.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Fint att det löste sig. Hade också ett liknande problem ett tag just när den blivit var. Visade sig vara en skit fördelare. Bytte den sen går den underbart. Fick den tunad av Brillko men det var bara små förändringar som behövdes.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av FreddanLS5 »

Efter många turer & ett par år så verkar jag faktiskt ha hittat lösningen på mitt problem. Ja jag vet, har sagt det tre ggr nu men nu är det allvar! Hade glömt att koppla bort förkopplingsmotståndet så HEI-fördelaren fick inte den kräm den behövde = motorn gick kass. Detta löstes efter jag monterat tbx förgasaren & nu tänker jag testa med sprutet igen. Min fråga är hur ni kopplat snipern tsm med eftermarknads HEI-fördelare. Den jag har är från Torqq & har spolen i locket. Skall fördelaren fortfarnde ha ström från 12v (ign fuse panel) eller hur sjutton kopplats jag allt

Mvh
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av FreddanLS5 »

Ok. Uppdatering.

Kan konstatera att det nu är bekräftat att jag löst problemet jag brottats med i två år. Det var varken svänghjul eller skiljevägg i insuget utan helt enkelt förkopplingsmotståndet i kabelhärvan som ställde till det för HEI:en. Kopplade in allt igår (igen) och startade upp. Den spann som en katt!
Ser fram emot att äntligen få se vad Snipern kan göra!

Är det någon här som kan, eller vet någon som kan göra finjusteringarna i mappen när man låtit sprutet lära sig? Vet ju annars att Brillko har möjlighet att finjustera.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Fint att det löst sig....
Stefan Gustavsson fick tuna min och det är en dröm att köra. Det som tagit mig hur lång tid som helst fixade han på två mils körning med sin laptop.
Hade också lite tokiga fel i starten men det visade sig att det var en kass fördelare som åkte raka vägen till soptippen.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av FreddanLS5 »

Ok vad kul.

Hasse, Kör du med progressivt länkage? Tycker min är livsfarlig på gasen & more or less okörbar.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Hade tänkt att göra det men blev avråd av Stefan Gustavsson då det kräver en omtuning. Finns en gasarmsförlängning som dämpar gassvaret men den funkade inte för mig då jag har en nedsänkt luftrenare pga höjden på insuget. En kompis har gjort en egen förlängning som är anpassad för just en lägre luftrenare men har inte provat det själv.
Var lite läskigt i början med det direkta gassvaret men nu när jag kört två säsonger så har jag vant mig och kan "smyga" igång.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av FreddanLS5 »

Okok. Får fundera vidare på det där då. Jag har ju också lågt filter..
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av FreddanLS5 »

Jag har vart inne på amerikanska CorvetteForum samt på volleys Sniper-forum & läst mig till att det föredras att byta ut generatorn till åtminstone 100A. Så min fråga till er som har Snipern är: Hur har ni gjort. Kör ni fortfarande med original eller har ni uppdaterat till en kraftigare ?
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Så är det.... gjorde inte det direkt och fick ladda varje kväll. Nu blev det lite mera i mitt fall men har inga problem längre.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av FreddanLS5 »

Ok grymt, då skall jag jaga generator 😁
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Var förbi ANAB när jag förstod problemet och då blev det en 150 amp till hyggligt pris men det är ju iof lite mer än vad jag behövde.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av FreddanLS5 »

Jasså? De håller väl till i Högdalen ?
Jag har faktiskt redan sätt ett år jänkare ute på gatorna. Inte ofta man kan köra året runt !
Har du rastat din vette än ?
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

ANAB Ligger i Fjugesta, Närke.
Min står delvis isärplockad så till vida att jag byter bussningar mm i framvagnen.
Passar då på att pulverlacka allt där.
Skaffade mig en lite pulverlack anläggning för det jobbet men lämnar delvis bort blästringen.
Kommer att lacka det sista i veckan sen åker den ihop.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av FreddanLS5 »

Har ni koll på vad ni kör med för batteri ? Jag får katastrofalt nog bara ut strax UNDER 11v i startögonblicket. Minst sagt svårstartat.. Kan det även var ett tecken på dålig jord ?
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Jag har Optima röd. Brukar starta direkt för mig.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
ccs22
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 25, 2009 18:14
Ort: Norrköping

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av ccs22 »

Hej Hasse, Freddan och ni andra!
Vill först tacka för en kvälls utbildning och underhållning 🙂
Efter att vår bil varit oanvänd i många år, börjar det kännas lite kul med
Corvette igen, kanske kommer den ut i sommar och möjligen uppgraderad med efi.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Du kommer inte att ångra dig om du sätter på en Sniper.... blir en helt annan bil att köra .
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av FreddanLS5 »

Tjenare!

Kul att höra & om du skall ha Sniper men se till att göra allt korrekt eller lämna bort det till proffs -så du inte gör som jag & klantar till det 😂
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Jag är definitivt inget proffs men installerade allt på en helg själv. Läste dock manualen rejält innan jag satte igång. (Jag vet det är omanligt :D ) Sen har det fungerat felfritt med två undantag. Jag fick ta bort batterifrånskiljaren från Biltema och skaffa en bättre generator som orkade föda systemet.

Har sen haft den stora förmånen att få allt fin tunat av Brillko.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av FreddanLS5 »

Är det någon här som har elfläktar och låter snipern styra den/dem. Skulle Isf vilja få en kik på hur ni dragit kablaget samt vart ni satt reläna ;)
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Holley Sniper EFI

Inlägg av hasseh »

Jag har....
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Skriv svar