Sida 1 av 2

Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: mån sep 12, 2016 11:52
av FreddanLS5
Tänker eventuellt gå från automat till manuell låda för att få mer körglädje,är det någon som gjort detta? Är det ett helvete?

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: mån sep 12, 2016 18:30
av Kjell.Magnusson
Hejs

:shock: Från något sånär modernt till stenålder.

Tungtrampad pedal att stampa ner i golvet och röra runt i bensinen, stup i ett!

Fundera igen! Byt till automat med fler växlar t.ex. 6L80! Sexväxlat :D Och är du duktig på elektronik kan du ju få till "växelpaddlar" :wink:

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: mån sep 12, 2016 20:21
av FreddanLS5
God kväll !


Jag hade tänkt mig en TKO 500 eller 600 med hydraulisk koppling,har hört att det gör susen! Det Där med 6L80 lät ju iof inte helt fel alltså,vet du ngn som har slängt i en sådan rackaren en C3? El är inte min paradgren med paddlar vore ju ngt :D

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: tis sep 13, 2016 18:22
av Kjell.Magnusson
Hejs

Nä, vet tyvärr inte någon som gjort detta.. men någon måste ju bli först!!
Jag har inte kollat USA forum..
Låda från nyare Camaro eller Cadillac skulle nog funka!
Kan ju bli en del små modifikationer.. men bra vore det!

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: ons sep 14, 2016 7:53
av Åkerman
Jag har bytt från AUT till TKO 600 funkar utmärkt

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: ons sep 14, 2016 11:19
av FreddanLS5
Jaså har du? Var det struligt ?? Har läst mig till att det kan vara lite kärvt med pedalstället ? Tog det lång tid att göra ingreppen? Vart köpte du lådan?

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: ons sep 14, 2016 11:33
av Åkerman
Finns färdiga paket att köpa från USA. låda, pedalställ mm
Kostar en hel del, har du tänkt behålla bilen? annars är det att slänga pengarna i sjön.
Classic Car i Löddeköpinge monterade mitt kitt utan problem.

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: tor sep 15, 2016 11:39
av FreddanLS5
Jo det bli väl runt 50.000 när allt är hemma,men å andra sidan så kan man ju slänga i en M20 eller M21 -är så less på automat,förstör hela körglädjen.. Vart det dyrt att få det monterat ?

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: ons sep 21, 2016 16:10
av FreddanLS5
Ngn här som har någon uppfattning om vad man behöver och hur mkt ett byte kan kosta från en th400 till en M20,21 eller 22 ? Är det ens värt det ,om man tänker på kostnaden? Arbetsmässigt så gör jag nog vad fan som helst för att slippa automat. Har ju hela vintern på mig :D

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: tor sep 22, 2016 10:38
av malte
Mitt tråkiga råd är byt bil till en med manuell i original.
Har själv inte byggt om en Corvette, men en annan bil i min ungdom.
Det är så otroligt mycket som skall till även bakaxelutväxlingen brukar skilja mellan
manuell o automat, som kan ställa till hastighetsmätarens felvisning.
Har man en skrotad donator bil blir saken en annan !

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: tor sep 22, 2016 11:50
av FreddanLS5
Fast det är ju typ bara ett tiotal delar som skall på plats och allt går ju att köpa :D

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: tor sep 22, 2016 13:05
av malte
FreddanLS5 skrev:Fast det är ju typ bara ett tiotal delar som skall på plats och allt går ju att köpa :D
Då är det ju inget att tveka på :D Lycka till :!:

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: lör sep 24, 2016 20:47
av StingrayRacing
Bara att byta. Med manuell blir ju bilen 100% skojigare. ;-)
Om du har automat lär ju rambalken vara delad, så då går det dessutom mycket lättare att få lådan på plats.

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: sön sep 25, 2016 0:20
av FreddanLS5
Det där är vad jag vill höra!
Jag har lagt ned ett par 1000 timmar på den där bilen så några till kvittar :D
Men jag måste fråga er andra ; är det slöseri att slänga i en muncie? Det är ju mkt billigare så än att ta hem en låda från staterna ,tänker jag. Det går väl att få en M20 elle en M21 att klara av en BB på ca 450-500hk & 700-800nm? Tror jag har 3:55 i utväxling där bak & skall man ha close eller wide ratio till det ?? Kan inte ett jota om utväxlingar! :D

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: tis sep 27, 2016 8:00
av Ricky
En M20 eller en M21 i bra sick klarar normalt den effekten om du kör med gatdäck.

Ska du köra på strippen med fäste skulle jag rekommendera något kraftigare.

Wide eller close ratio.. -Ja vad vill du ha?

M20 som är wide ratio har en låg (kort) 1:a och ett ganska stort steg mellan 3:an och 4:an

M21 och M22 som är close ratio (samma utväxling på bägge) har en lång (hög) 1:a och täta steg mellan 2,3 och 4.

M22 som är sällsynt på begmarknaden är den starkaste lådan, den kar kraftigare drevsats med mindre vinkel på kuggarna som ger ett vinande ljud på växlarna.

Samtliga lådor har 1:1 på 4:an, alltså ingen överväxel.

Standard bakaxelutväxlingen brukar vara något högre om det är en bil med automatlåda som standard, något som absolut kan upplevas som positivt för gat/motorvägskörning.

Det finns nya lådor att köpa, Riverside Gears har tex M22 med låg 1:a om man ska göra kvicka starter med klistriga däck.
http://www.riversidegear.com/

Klart du ska ha en manuell låda, det ska ju alla sportbilar ha! :D

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: tis sep 27, 2016 21:44
av FreddanLS5
Oj,mkt att tänka på.. :D
Ja automat är astrist så jag tänker mig att det vore bra att få ned varvtalet på lands & motorvägskörning & den kommer absolut inte gå på strippen! Kollade in den länken du skickade ,samt hittat nytillverkade munchies M20,M21 & M22 i USA för 1.895-2.995$
Man kan ju få en M20 från 4.000kr på blocket men så bör dem ju kanske få sig en genomgång och eventuellt byta kuggar och drev mm mm.. Frågan är om man vågar sig på att renovera en på egen hand.. :?

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: ons sep 28, 2016 22:18
av StingrayRacing
Klarar du av att byta låda, klarar du av att renovera en muncie.

Min kastade ur växeln vid gasuppsläpp, så jag renoverade min. Hade aldrig sett eller gjort det tidigare. All info finns ju på nätet och det enda special "verktyg" du behöver är en press samt ett avsågat kvastskaft (för att montera rullagrena i bottenstocken). Sen köpte jag även en stor blocknyckel på biltema (håller på att bygga om garaget, så jag hittar den inte nu för att ge dej storleken på den), som jag slipade om och anpassade till muttern på ingående axel.

Lådan har funkat fint i ca 10 år nu :-)

JUST DO IT! :-)

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: tor sep 29, 2016 10:17
av M Nordin
freddan: hur skall du sänka motorvägsvarvet genom att byta till en 4 petad relik med - i mitt tycke - vidrig hög etta men som har samma utväxling på högsta växeln som din automat?

MN

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: tor sep 29, 2016 18:30
av PG-son
Hej!
Tänkte försöka bidra med lite input inför ditt beslut att uppnå bättre körglädje.
Naturligtvis skall det vara manuellt på våra gamla bilar, så till vida om du inte har ambitionen att dragraca, då det tar för lång tid att växla ”traditionellt”.
Kan tyvärr inte hjälpa dig avseende svårighetsgraden med att konvertera, men det är nog inget större problem.
Det går säkert att köpa ett pedalställ från någon lämplig skrot i Svedala och eventuellt renovera det.
Samtidigt köper du resterande/tillhörande länkarmar osv.
Vidare behöver du en ”kopplingskula” som skall skruvas in i motorn, som säkert har ett gängat hål för det redan.
Sen behöver du ett fäste i rambalken mittemot, däremellan skall Z-baren (kopplingsarmen) ”gå”.
Placeringen av fästet är enklast att ”räkna ut” med allt på plats. Alltså rakt ut från kopplingskulan i motorblocket till rambalken, svetsas fast.
Inga problem så långt eller hur. :D
Eftersom du har automat idag, måste du köpa ett nytt kopplingshus, svänghjul, lameller samt urtrampningslager, du skall givetvis införskaffa ett justerbart fäste/kula till kopplingsarmen i kopplingshuset så att säga.
Kopplingshuset skall/måste centreras gentemot motorns vevaxel, det görs via 2 st styrstift som skall sitta i motorn. De är excentriska och kan därför justera läget på kopplingskåpan.
Hydralisk koppling, ville jag också ha, men hittade ingen som fick plats mellan växellådan och kopplingens ”fingrar”/tryckfjädrar. Det verkar som om kopplingshusen till Corvetterna är grunda, så att säga.
Här ser du en av leverantörernas krav (vilket var samma som de andras).
http://www.mcleodracing.com/content/tec ... c-bearing/
Det vore mycket intressant om någon kan återkomma avseende hydralisk koppling och vilka enheter som använts för att klara måtten.
Den koppling jag senare köpte är lätt trampad och fungerar utmärkt, vilket gjort att jag lagt ner önskemålet om hydralisk koppling.
OK, nu är det bara att välja låda, och utväxling.
Jag köpte min TKO 600 av Hurst, mest beroende på att dom hade sin egentillverkade växelspak, fungerar toppen.
På den tiden Kaisler hade en mycket bra instruktion avseende monteringen,
Här
https://shiftsst.com/media/wysiwyg/pdfs ... l_RevC.pdf

Hurst hjälpte mig med att föreslå rätt kardanstång samt storlek på knutkorsen, det kanske skiljer mellan BB och SB?
Utväxlingen hade jag bestämt till 3.70 i bakaxeln, original storlek däck, då visste Hurst vilka drev de skulle leverera tillsammans med vajern till växellådan.
PS vid min bestyckning och 5:e växeln och 2000 varv blir det 120Km/t.
Här kan du läsa lite mina framgångar och vedermödor.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 35&t=17452
Å du, du måste ha motorn ur bilen, annars blir det väldigt svårt att få ihop det, speciellt med centreringen av kopplingshuset.
Det besvärligaste skulle jag nog säga är att ta bort samt montera tillbaks instrument panelen runt ratten, det är inte roligt.

Tidsåtgång låt oss säga;
En kväll i garaget för att lossa allt inför lyft av motor och låda. Passa på att markera vart det yttre fästet för Z baren (kopplingsarmen) skall fästas.
En kväll för själva lyftet. (Jag brukar ta bort kylaren och dess ram)
En kväll för demontering instrumentkluster.
En kväll för byte av pedalställ.
En kväll för centrering av kopplingshus.
En kväll för att lyfta i motor och växellåda.
En kväll för återmontering instrumentkluster.
Tre kvällar för att byta utväxling i bakaxeln. (inkl allt)
En kväll för att ställa in lutningen på motor samt växellåda i förhållande till bakaxeln.
Sen bör det vara färdigt, men det tillkommer säker en hel det timmar.
Det finns inga genvägar, det bir bara dyrare.
Total tidsåtgång vid bortlämning säg 40 timmar.

Hoppas du blir lite med klokare :wink:

Svempa hjälper dig nog gärna med arbetet om du vill.

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: fre sep 30, 2016 14:48
av Åkerman

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: fre sep 30, 2016 15:04
av Åkerman

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: mån okt 03, 2016 20:55
av FreddanLS5
Nordin:
Tänkte inte riktigt på att det kanske inte går att byta utväxlingen på en Muncie :wink:

PG-son:
Snacka om en som har koll! Har du gjort den här konverteringen 100-tals ggr eller? :D
Ja dilemmat är ju att det kostar som satan att köpa en Tko eller en T56 & därför tänkte jag väl mig en Muncie eller ngt liknande.. så jäkla svårt när man så gärna vill ha manuell låda !

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: ons okt 12, 2016 20:37
av FreddanLS5
Hej svejs!
Har funderat lite till på det här med att konvertera och hur jäkla mkt roligare det skulle bli med en manuell låda så vet jag inte om slanten det skulle kosta är försvarbart.. började snaegla lite på TH200R4 ,då blir det ju iaf 4vxl och typ 0.67 på OD.. Gäller bara att få det att klara en BB på ca 500hk & 800nm....så jäääävla kluven!

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: tor okt 13, 2016 7:46
av Don Tomaso
Du kan ju också montera Gear Vendors overdrive enhet på din befintliga automat, då får du 6 växlar om du vill.

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: tor okt 13, 2016 10:41
av FreddanLS5
Don Tomaso ; Vart hittar jag detta ??????? Är det ett stort projekt att få dit ????? :D

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: tor okt 13, 2016 13:46
av FreddanLS5
Av det jag läst så verkar det vara dåligt med plats i kardantunneln. Är det någon här som har GVO installerad på en automat?

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: fre okt 14, 2016 7:44
av Don Tomaso
Har för mig att man byter ut bakre struten på lådan till GVO enheten, sedan är det väl alltid trångt i en Corvette.

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: lör okt 15, 2016 19:21
av peter.holm
Ska du göra ett byte till en automat för att få bättre ekonomi och driftsäkerhet kan du få ett råd av mig som gjort resan från TH400 till Th700 och nu slutligen 4L80E, Köp en 4L80E direkt (kolla med tex Christer Heibert i Husqvarna), köp en bra controller (finns flera bra, tycker TCI är lite begränsad) och köp en kardan från England (http://www.northwestpropshafts.com/). Växellådsbalken gör du enkelt själv.

Kostnad för detta:
- låda ca 12-15 tkr
- controller ca 6-10 tkr
- kardan ca 3 tkr
- växellådsbalk 300 kr


Här får du en bullet proof installation (ca 1000 hk) med kanonbra driftegenskaper!

Kolla gärna min tråd så ser du hur jag gjort!

Peter

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: lör okt 15, 2016 19:23
av peter.holm
Don Tomaso skrev:Har för mig att man byter ut bakre struten på lådan till GVO enheten, sedan är det väl alltid trångt i en Corvette.
Funderade själv på GV men valde bort det då den troligtvis är för lång att montera i en C3.

Peter

Re: Någon som konverterat från aut till manuell låda ??

Postat: mån okt 17, 2016 20:48
av FreddanLS5
Peter ,

Har oxå kollat lite på 4L80E och den verkar ju grym. Om jag förstått rätt så är det dem från 1996 och senare man skall satsa på. Vilken controller är att föredra? Kollade på Summits hemsida och det fanns ett par att välja bland.