Sida 1 av 2

Förgasarval.

Postat: tor feb 18, 2016 16:15
av Rosetta
Motorn i min bil är nyrenoverad med andra kolvar, rullvippor mm. Förgasaren är en holley 600. Enligt säljaren skulle jag få betydligt högre effekt om jag bytte den till t.ex holley 700-800. Den tappar liksom axet vid gaspådrag. Vad tycker ni här på forumet? Någon som har en som bara tar plats? Och ja vet. Jag är en gubbe...vars pojkdröm har blivit verklighet. Jag kan väl inte särskilt mycket om detaljerna men lär mej eftersom. 8)

Re: Förgasarval.

Postat: tor feb 18, 2016 17:05
av Corv1-Micke
Hej.
Vad är det för storlek på motorn, och hur mycket varvar den som mest?
Ungefär hur många hästar?

Re: Förgasarval.

Postat: tor feb 18, 2016 17:56
av Rosetta
Det är en 350 på 400 hp. Vet inte vad den varvar. Den har gått ca 500 mil sen renovering och jag har kört dom 200 sista. Har tagit det lugnt och åker i ca 110 vid 2500 varv. Just nu håller jag på att fixa styrservon så jag kan inte starta den.

Re: Förgasarval.

Postat: tor feb 18, 2016 18:51
av Terner
Har en liknande motor som du har och kör den med en 600 cfm med gott resultat.
Går du upp i förgasarstorlek så sjunker hastigheten på genomströmningen med dåliga lågvarvsegenskaper som följd.

Kanske skulle du kolla att din förgasare fungerar som den ska och att den är rätt bestyckad.

Jag har edelbroch Estreattoppar på min med matchande insug och förgasare funkar klockrent.

Utformningen på insuget har också stor betydelse det måste matcha resten av motorn.

/Terner

Re: Förgasarval.

Postat: tor feb 18, 2016 19:03
av Rosetta
Hur gärna jag än vill kan jag inte få däcksläpp på asfalt.

Re: Förgasarval.

Postat: tor feb 18, 2016 20:13
av Corv1-Micke
Ojdå, med 400hp borde du kunna rita långa svarta streck...

Håller med Terner att en 600 inte är så fel. Möjligen 650 eller liknande.
Håller också med i att du bör antingen justera in den du har, eller om du köper en ny 650.

Om den är klen från start och inte känns rapp kan du börja titta på nosslarna (eller vad de heter) och kam-profil för acc-pump.
Har du vacum sekundär, eller mekanisk? Oavsett bör det kalibreras in för din motor. Borde som sagt räcka långt med en 600.
Gå absolut inte upp till 800...! (Jag hade en 700 på en 450hk maskin med rullkam som jag varvade upp till 6500rpm. Funkade kanon på den. Körde 12,18 på Mantorp med den)

Re: Förgasarval.

Postat: tor feb 18, 2016 20:57
av Rosetta
Den är orkeslös vid start men kommer lite bättre runt 80 km ungefär. Nosslar...är väl samma som munstycken. Får leta rätt på nån verkstad som kan hjälpa mej. Köpte den av Allan i Tommelilla. Dream Factory. Vill minnas att det låg en granne med honom. Jag bor nära Älmhult.

Re: Förgasarval.

Postat: tor feb 18, 2016 21:06
av Meatos
Ta bilen till någon som är duktig på jänkare så de får justera in förgasaren åt dig det borde göra stor skillnad om allt annat med motorn är ok.

Re: Förgasarval.

Postat: tor feb 18, 2016 21:27
av Corv1-Micke
Glöm inte att tändningen/tändkurvan spelar stor roll också!

Nej, med nossel menar jag inte munstycke.
Nossel är där bränslet kommer ut från acc-pump. Acc-pumpens kam-profil och dess nosslar spelar stor roll på hur motorn reagerar när man trycker till hårt/snabbt på gasen.
Om du har vacum sekundär bör även den justeras för att jobba korrekt.
Munstycken och powervalve etc är mer för jämn gång eller då du hållt nere gaspedalen i samma läge...

Men om den inte är pigg förrän efter 80kmh är det troligt även tändning som behöver ses över...

Re: Förgasarval.

Postat: tor feb 18, 2016 21:32
av Corv1-Micke
PS. Har du fått papper på att den lämnar 400hp?
För att nå dit med en C3 350-maskin skall mer till än att byta kolvar...

Troligen behövs även toppar, kam, insug och avgassystem etc för att nå dit.

Re: Förgasarval.

Postat: tor feb 18, 2016 22:13
av Rosetta
Nya toppar ny kam nytt insug och nytt avgassystem finns på bilen. Måste säga att jag är tacksam för all förståelse och hjälp jag får här. :!:

Re: Förgasarval.

Postat: tor feb 18, 2016 22:14
av Rosetta
Motorn är byggd för att ge 400 hp. Även lådan är renoverad och preppad.

Re: Förgasarval.

Postat: fre feb 19, 2016 1:05
av Corv1-Micke
Låter som en riktigt fin bil du fått tag i. Bara att gratulera!
Då är det säkert bara att trimma in alla detaljer så att de harmoniserar så ska du se att du får fart i maskinen! 8)

Re: Förgasarval.

Postat: fre feb 19, 2016 7:35
av StingrayRacing
Det är bara på toppvarv du tjänar på att ha en större förgasare. I lägre varvtal (t.ex där du troligtvis ligger när du vill burna) är det alltid bättre med en mindre, så jag skulle helt klart rekommendera att du antingen lämnar iväg förgasaren och bilen till nån som är duktig på det, eller köper en ny (kanske 650) och får en någorlunda bra på en gång. Du kan även läsa på, plocka bort förgasaren, dokumentera setupen samt byta tillbaka till original setup för att få en vettig utgångspunkt för att trimma in den själv. Detta tar dock tid första gången. Jag höll nog på i ett par år innan jag vart nöjd... men det tillhör ju hobbyn också, att lära sig nåt nytt.

Rätt inställd tändning är också a och o. Faktiskt enklare att få till själv: http://www.lbfun.com/warehouse/tech_inf ... Timing.pdf.
Passa dej för knackningar bara.

Re: Förgasarval.

Postat: fre feb 19, 2016 8:39
av Don Tomaso
Rosetta
Jag har en liknande kombination på min 68:a och jag kör faktiskt med en original Rochester som är byggd till min motorspec. av Kent Olsson, kentsqjet@hotmail.com och jag har inga problem med att rita på asfalten.
Ser att du håller till utanför Älmhult, själv bor jag i Torsås By, Lönshult.
Bosse på BL-motor i Växjö har skruvat jänkare så länge jag minns, så de borde kunna få till det..

Re: Förgasarval.

Postat: fre feb 19, 2016 10:09
av Terner
Annars kan man ju bara höja trycket lite i däcken om man är så sugen på att rita haha!! :P

Ta inte illa upp var faktiskt ett skämt....

/Terner

Re: Förgasarval.

Postat: fre feb 19, 2016 11:16
av Rosetta
Klämmer i 5 kg...som sista utväg. :D

Re: Förgasarval.

Postat: fre feb 19, 2016 14:24
av Terner
Kan du inte lägga upp ett par bilder på bilen ser väldigt spännande ut!
Är ju enligt min mening den absolut finaste Corvettemodellen :D

/Terner

Re: Förgasarval.

Postat: fre feb 19, 2016 15:16
av Rosetta
Ett par bilder under "garage" på forumet.

Re: Förgasarval.

Postat: sön feb 21, 2016 15:35
av StingrayRacing
Hej,

Om nån vill prova en annan förgasare, så har jag en knappt använd 750 vakum liggandes (65-3310), som jag aldrig använt själv. Är fabriksrenoverad av Holley med klisterlapp kvar. Hade en idé att använda den i ställe för 850DP vid lite längre resor, men det blev aldrig av. 2000:- skulle jag vilja ha. Tror att vakum-membranet läcker, men annars ska den vara schyst, så vitt jag vet. Har dock legat i ett skåp i ca 10 år.

Spec: http://www.summitracing.com/int/parts/h ... /overview/

Fjädersats medföljer: https://www.holley.com/products/fuel_sy ... arts/20-13

Bild

Re: Förgasarval.

Postat: sön feb 21, 2016 18:00
av Rosetta
Hmmm. Ingen idé sa du...men fasen vet.

Re: Förgasarval.

Postat: sön feb 21, 2016 19:25
av Rosetta
Den här sitter i min bil. MFD. By Carter. Quadra Jet. Tacksam för upplysning om vad det kan vara för nått........novis. :shock:
20160221_174703.jpg
Undrar också lite över tändningen.

Re: Förgasarval.

Postat: sön feb 21, 2016 23:10
av Corv1-Micke
Ser ut som original förgasare.

Re: Förgasarval.

Postat: mån feb 22, 2016 20:47
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jo, det är säkert en original förgasare eller liknande.. då bör det vara c:a 750 cfm, om det är så.. sedan är ju frågan om det är rätt bestyckat..
Är det brytarspetsar eller är det "elktronifierat"? Om det är brytare så byt till något hyfsat elektroniskt system t.ex. HEI så har du rätt inställt en 30 Gotlandsruss till!

Re: Förgasarval.

Postat: mån feb 22, 2016 21:01
av clwi
Om du vill ha en Rochester som funkar perfekt till din motor så kontakta Kent Olsson på kentsqjet@hotmail.com
Han byggde en förgasare till min 454:a som fungerar kanon!

Re: Förgasarval.

Postat: mån feb 22, 2016 21:56
av Corv1-Micke
Till Corvette -72 standard 200hk 350 motorn är originalförgasaren runt 600cfm om jag minns rätt.
De är dessutom spread bore (square bore passar inte rakt av).

Re: Förgasarval.

Postat: mån feb 22, 2016 22:51
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag har Googlat lite:
Till 200 hästarn användes en Holley, vet ej hur stor..
Till 255 hästarn användes Rochester Quadrajet som var mellan 750 - 800 cfm (flera olika uppgifter på nätet, eller fanns olika alternativ?).
Några andra alternativ fanns förmodligen inte..
Kan din MFD By Carter QuadraJet vara en ersättning för Rochester Quadrajet förgasaren? Eller är det en kopia? Eller vad?

Re: Förgasarval.

Postat: tis feb 23, 2016 0:06
av Corv1-Micke
Hej.

Du får Googla igen :)
Kolla här om du vill veta vilken förgasare du har:
http://corvettec3.ca/carb.htm#1972_Options

Min original förgasare till min 200hk 350 ser ut som din och är en liten Q-jet.
Den vassare LT1-motorn hade en riktig Holley.

Re: Förgasarval.

Postat: tis feb 23, 2016 0:41
av Corv1-Micke
Och för att komma on topic igen:

Den original förgasaren hade inte jag satsat pengar på till en 400hk maskin.
Köp en modernare och lite större (men inte för stor om du frågar mig)
Tänk på att köpa en spread bore om du vill det ska passa mot insuget.
Välj vacum sekundär om du vill ha bäst egenskap för gata, dubbelpump "DP" om du ska ha mer race.

Om du fortfarande kör med brytare till tändningen bör det bytas för din motor.

Men bästa tipset är att ta hjälp av någon som kan råda dig till val av förgasare (märke och modell som just han har erfarenhet av), och sedan hjälpa dig justera in den ihop med tändningen. (Ofta behövs andra bränsleanslutningar och packningar etc för att få ihop ett byte)

Re: Förgasarval.

Postat: tis feb 23, 2016 8:52
av Rosetta
Tacksam att ni tar er tid. Ja åker en sväng och snackar med Bosse på BL-motor i Växjö.