Sida 1 av 1
CSB 383 vs CSB 421
Postat: ons jan 06, 2016 13:15
av Red Corvette -76
Hej
Har nu kört med en CSB 383 i två år som jag har fått till att gå helt ok på gata. Har även kört en del 201m lopp o fick bästa tid 8,2 med 145 i sluthastighet. Som vanligt vill man nu ha mer och har då fått möjlighet att köpa en CSB 421 med Dart block och AFR toppar som är seriöst byggd skall vara ca 600HK i denna.
Fortfarande skall den köras mest på gatan men det skall väl även bli några 402m race.
Har i dag TH350 som renoverad med TCI Pro kit. Har även en Bowtie 2004R level 2 låda men misstänker att jag i så fall måste byta utväxling eftersom jag har 3,43 i dag. Vad jag kan se har jag redan dom grövre varianten av drivaxlar.
Har inte tänkt köra med så breda däck, max 255 men typ ET Street radial.
Vad skulle jag behöva uppgradera för att klara 421 an ? Vad är dom svaga punkterna ?
Re: CSB 383 vs CSB 421
Postat: ons jan 06, 2016 18:57
av StingrayRacing
Skoj,
Jag skulle börja med att komplettera med en kardanring, för att vara lite mer på säkra sidan. (Om du inte redan har en förstås).
https://www.google.se/search?q=c3+drive ... 20&bih=942
En sån här byggde jag. Som tur är har jag sluppit kolla om den är bra nog...

Re: CSB 383 vs CSB 421
Postat: ons jan 06, 2016 20:29
av Kjell.Magnusson
Hejs Stingrayracing
Fin främre kardanring! Har du en i bak också?
Re: CSB 383 vs CSB 421
Postat: ons jan 06, 2016 21:42
av Red Corvette -76
Låter vettigt, borde vara något man kan knåpa ihop.
Re: CSB 383 vs CSB 421
Postat: ons jan 06, 2016 23:00
av StingrayRacing
magnum skrev:Hejs Stingrayracing
Fin främre kardanring! Har du en i bak också?
Nix, har inte sett nån sån på C3:an, har du? Kanske skulle vara nåt.
Kardanen är dock rätt kort, så det är möjligt att den jag har kan hålla i då också.
Re: CSB 383 vs CSB 421
Postat: tor jan 07, 2016 8:46
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ä, jag har ju bara en liten mopedmotor i min bil så jag har ingen kardanring.. än..
Men om jag skulle hitta lite hästar så vore det väl inte helt fel att gardera sig med en kardanring eller två!
Re: CSB 383 vs CSB 421
Postat: tor jan 07, 2016 23:54
av Corv1-Micke
Jag hade nog också uppgraderat med solida knutkors och investerat i en riktigt bra och för din bil/kombination anpassad converter.
Glöm inte heller se över bränslesystemet så att det levererar vad som krävs.
Jag kör en 434:a csb och kan bara rekommendera att gå upp i storlek.
/ Micke
Re: CSB 383 vs CSB 421
Postat: fre jan 08, 2016 18:45
av Red Corvette -76
Hej
Jag har redan en Holley Blå elpump ,den tror jag räcker men däremot är jag lite mer tveksam till bränsleledningen från tank o framåt, den ser lite klen ut. Är förmodligen en hel del jobb att uppgradera detta. Man måste väl plocka ned tanken osv.
Converter har jag en B o M Holeshot 3000 stall. Kanske kan funka även för 421 an ?
Solida drivknutar, vad är det ??
Re: CSB 383 vs CSB 421
Postat: fre jan 08, 2016 22:13
av Corv1-Micke
Bra med elpump till så många hästar i en smallblock!
Då är det även enklare att testa också (ifall du vill). Kör pumpen med regulatorn på rätt tryck ner i en hink/dunk en viss tid, räkna med ca 35-40 liter/h per 100hk i motorn om du vill vara säker att du har tillräckligt flöde. (240 liter / timme i ditt fall om du vill vara säker).
Vad gäller convertern kan du ju alltid testa. Kan ju bli hur bra som helst, men också att du inte får ut den kraft/karaktär du vill åt.. Kolla med någon som kan eller bygger convertrar, finns flera i Sverige. Var beredd på att svara på information om motorn så som komp,kamaxel, insug, toppar och avgassystem, samt låda, utväxling och bakdäck. Och inte minst bilens vikt och vad du ska ha den till primärt.
Solida knutkors är dem utan smörjnippel. De är starkare.
Men vad vet jag, bara en glad amatör

.
Lycka till, blir en riktigt vass bil!
Re: CSB 383 vs CSB 421
Postat: sön feb 14, 2016 15:12
av Red Corvette -76
Testade pumpen o ledningen som den är i dag. Den fixade 5 liter på 50 sek. Då gick den via regulator o två filter.
Borde teoretiskt räcka om det räcker med 40 liter/h / hundra hästar.
40 liter borde motsvara 0,66cl/min x600 hästar = 4 liter/min