Sida 1 av 1
Kladdig block
Postat: ons aug 05, 2015 21:17
av heao
Är det möjligt att det kan läcka olja i bakkant mellan insuget och blocket, väntar om fördelarna? Det är tätat med silikon där vid montering. Jag kan inte se att det rinner när bilen står på tomgång men det det läcker sopas mycket så att det rycker om bandaget på hedersen. Motorn beter sig inget konstigt. 350 motor med rpm insuget.
Hälsningar Andreas
Re: Kladdig block
Postat: ons aug 05, 2015 21:42
av Meatos
Ja det är fullt möjligt om man inte lagt en rejäl sträng med packnings silikon. Kollat bakkant på ventilkåporna så det inte är därifrån?
Re: Kladdig block
Postat: ons aug 05, 2015 22:00
av heao
Det var min första tanke då jag har haft bort ventilkåpan ett antal gånger i sommar, men det är inte en fläck där.
Kan det komma så mycket olja om det läcker från insuget, det är väll inget tryck där? Det är blött precis bakom hålet där man kan sätta olje trycks givaren. Jag har en plugga i det anslutnings hålet och hoppas att oljan trycks upp där ifrån.
Jag har iallafall gjort en motor tvätt nu och kanske man kan se något efter några mil i morgon.
Re: Kladdig block
Postat: ons aug 05, 2015 22:24
av Meatos
För att vara säker är det bara att göra rent ordentligt som du gjort och ligga under och titta. Be någon om hjälp som kan gasa lite om det nu inte läckte på tomgång. Lycka till
Re: Kladdig block
Postat: ons aug 05, 2015 22:41
av heao
Behöver inte ligga under då det kommer uppifrån

Re: Kladdig block
Postat: tor aug 06, 2015 12:34
av stingray L46
Jag har samma problem och det är en läcka från slangen till oljetrycksmätaren, det kan var nipplen som har spruckit lite och då läcker det olja. Köp ny slang med nya kopplingar, det är det bästa att göra.
Re: Kladdig block
Postat: tor aug 06, 2015 13:27
av Chrippe
Jag uppfattar som att det är en -77a , då har han elektrisk oljetrycksmätare.
Då elgivaren sitter vid sidan på blocket med en elsladd till mätaren.
Pluggen för mekanisk oljetrycks givaren är kanske otät alt. Bakkant på insuget , kan även läcka där fördelaren är nedstucken i insuget.
Re: Kladdig block
Postat: tor aug 06, 2015 19:22
av heao
Olje trycks givaren var det första jag kollade då mestadels av oljan rann ut på den och droppade vidare på hedersen.
Såg i dag att det var olja på silikon strängen mellan insuget och blocket även på framsidan av insuget vid silikon packningen var det blött av olja.
Ska riva isär insuget nu under helgen och få på nya packningar och silikon.
Hoppas bara att all olja kommer där ifrån.
Någon som vet vilket moment insuget ska dras med?
Re: Kladdig block
Postat: tor aug 06, 2015 19:26
av Meatos
Vet att många, även jag inte använder packningar på kortsidorna av insuget utan ersätter det med en tjock värmebeständig silikonsträng för att det inte ska läcka. Vanligt att det inte blir tätt om man använder packningar men kanske funkar om du smetar dit silikon också
Gör så att du googlar moment dragningen så du får bild på vilken ordning bultarna på insuget ska dras är ganska viktigt att det blir rätt. Dra även i 3 steg upp till angivet moment
Re: Kladdig block
Postat: fre aug 07, 2015 2:15
av Chrippe
Googla : (Mecka själv) bygg en v8 med toppprestandad
Klicka på (motorinfo) där visar dom vilken tur ordning du ska dra bultarna.
Googla : ZZ4 intake manifold torque specs.
Scrolla : sen ner till (paceperformance.com) det är en pdf file med all data om ZZ4.
Re: Kladdig block
Postat: fre aug 07, 2015 12:20
av heao
Super tack för hjälpen.
Har två frågor till.
1.Läste någon stans att man ska ha silikon på bultarna, stämmer det?
2.Ska man efter dra topparna något?
Motorn är byggd på firma som ej existerar längre och jag har kört ca 150 mil sen dess. (ALU toppar).
Och kan det stämma att dom ska dras med 88nm?
Re: Kladdig block
Postat: fre aug 07, 2015 16:26
av Chrippe
Förutsätter att du har en Crate ZZ4 motor
Pratar du topplocksbultar = inte silicon
Finns speciell gängtätning på flaska pgr att några bultar går i vattenkanaler i blocket.
Laddade du ned pdf filen och läste 88Nm ; Ja
Om du kör med ZZ4 toppar , pdf filen är GMs som man fick med när man köpte motorn ZZ4 350/355hp
Topplocken drar man i 3 steg typ 30-50-88
Efter dra = nej
Insuget : lägg en fet sträng silicon typ 0, 5-1 cm utan gummi pakningen fram & bak , och se till att silicon överlappar insugets packning i hörnerna.
Re: Kladdig block
Postat: sön aug 09, 2015 14:19
av heao
Jo jag laddade ner pdf filen. Motorn är inte en köpt zz4 från fabrik utan ett bygge utav LJ trim i karlstad. Så om det är äkta zz4 topparna på är jag inte 100% säker på.
Tänkte bara om man skulle göra någon efterdfagning av bultarna då motorn inte har gått många mil.
Någon packning till insuget blev dessvärre inte bytt i helgen då jag inte kommer åt bultarna i mitten med min moment nyckel.
Men dessvärre märkte jag att jag kunde dra fast alla bultarna ca 1/2-1 varv innan jag kom upp i rätt moment, och nu blir det bara lite fuktat av oljan på gamla silikon fogen.
Förhoppningsvis får jag tag i en annan moment nyckel innan nästa helg.
Tack för alla tipps och råd angående detta.