Sida 1 av 1

Motorproblem 350

Postat: ons maj 13, 2015 8:28
av Don Tomaso
Hej alla!

Har skrivit innan om min motor som dra olja. Har nu troligen kommit på vad som är fel. (borde kommit på det tidigare men :oops: ) Blocket har blivit honat och deckat när tidigare ägaren av motorn renoverade den.
Jag tror att tack vare deckningen (vet inte hur mycket som är borttaget) så kommer insuget för lågt (eller tänker jag fel och det blir för högt?) när jag monterar det med rätt packningar för insuget (packning Edelbrock 7201) med påföljd att det inte tätar mot lyftargalleriet och olja sugs in i insugskanalerna. Bytte packningar senast förra sommaren och då var insugskanalerna dyblöta av olja.

Vad skall jag göra?

Behöver aldrig byta olja längre då den drar 1l/20-25 mil :wink:

Re: Motorproblem 350

Postat: ons maj 13, 2015 12:01
av kungricky
testa lossa på insugsbultarna lite å försök få bort tätningarna mellan block och insug, fast du kanske måste tappa ur vatten först.
sen är det bara försöka komma åt med trasa att få bort olje hinnan. sen sätter du silicon dit istället. sen låter du den torka. sen måste du försöka pressa ner insuget på nåt sätt. fast med nå plankbitar på insuget å så ett spännband runt motornsen kan du ta bort en bult från varje sida och bända genom hålet insuget neråt medans du dra åt lite bultarna på var sin sida om hålet. sen är det bara göra det på andra sidan lika.. sen drar du åt insuget som man ska... på det sättet brukar funa om man inte har lust att byta insugspackningar... men byter du insugspackningarna så skippa tätningen mot blocket... andvänd bara silicon istället

Re: Motorproblem 350

Postat: ons maj 13, 2015 12:07
av kungricky
även om du byter insugspackningarna så kan du försöka pressa ner insuget då du ska skruva åt... på en lös motor brukar jag alltid andvända 2 stora tvingar som drar ner insuget... och det brukar alltid funka

Re: Motorproblem 350

Postat: ons maj 13, 2015 16:58
av peter.holm
Antar att du uteslutit att det är vipparmsbultarna som läcker in olja? Om blocket är toppdeckat borde insuget hamna för högt och då borde väl även insuget planas?

Jag limmar alltid mina insugspackningar mot topparna och sedan kör jag en tunn sträng med Silicon i nederkant på insugskanalerna mot insuget.

Peter

Re: Motorproblem 350

Postat: ons maj 13, 2015 23:33
av Corv1-Micke
peter.holm skrev: Jag limmar alltid mina insugspackningar mot topparna och sedan kör jag en tunn sträng med Silicon i nederkant på insugskanalerna mot insuget.
Samma här, men jag tar även lite försiktigt med silicon runt hela insugskanalen (utan att där blir risk att det smetar ut en "kant" som hindrar luftflödet), samt runt vattenkanalerna.
Brukar kännas säkrast så när man vet att insuget inte helt är plant mot topparna...
/Micke

Re: Motorproblem 350

Postat: tor maj 14, 2015 9:04
av Smuggler
Är kanske läge att försöka mäta sig fram till insugets läge i förhållande till topparna innan man går lös med stora silikonsprutan?

Re: Motorproblem 350

Postat: tor maj 14, 2015 10:21
av PG-son
Hej!
Är du säker på att det är rätt packning.
Till mitt RP kitt 2099 skulle det vara denna
http://www.summitracing.com/int/parts/edl-7235
Den är dubbelt så tjock, men du kanske har ett annat kitt.

Re: Motorproblem 350

Postat: tor maj 14, 2015 14:59
av kungricky
pg det låter ju som om din packning har för små kanaler till dina toppar... är du säker på att du har den packningen? vilket insug har du då isåfall?

Re: Motorproblem 350

Postat: tor maj 14, 2015 20:51
av PG-son
Nää då inga misspassningar.
Allt enligt de artiklar som tillhör 2099 kittet.
Vilket kitt har du?

Re: Motorproblem 350

Postat: fre maj 15, 2015 2:11
av kungricky
nå jag gjorde mina egna packningar på det senaste... jag tänkte bara att den packningen du säger att du har är väl typ för smallport och topparna dina är mediumport. men dom kanske är gjorda efter ditt insug. men antagligen skulle du få ut ytterligare kusar ut om du skulle porta insuget då

Re: Motorproblem 350

Postat: fre maj 15, 2015 16:42
av Don Tomaso
Vipparmsbultarna åtgärdades får två år sedan och det sitter nya ventiltätningar.

Silicon mellan block och insug har jag alltid kört med, dessutom lite silicon på insugspackningarna. Bytte packningar senast förra sommaren och det höll väl i 10 mil sedan började oljetörsten igen så nånting är det som inte stämmer.

Är inte 2099 kittet som jag har, utan till mina delar skall det vara 7201 packningar.

Skall försöka mäta upp insugets läge m.m.
Svärsonen skall låna hem ett endoskop så att jag kan försöka kika in genom insuget mot topparna för att se hur det ser ut.

Re: Motorproblem 350

Postat: fre maj 15, 2015 19:49
av PG-son
Hej!
Lite funderingar.
Ditt oljeproblem har ju hängt med ganska länge nu, och nått fel är det ju.
Har kikat i dina trådar och svar, för att försöka hitta nån infallsvinkel.
En första undran är ju vilket RPM kitt du har, och har du rätt grejer till det.
När jag läst verkar det som om du köpt ett hopplockat kitt, och förädlat.
Du har skrivit att du bytt en Comp kam till Edelbroks RPM kam.
Vidare verkar det som om du använder vipparmar med större utväxling, om jag läst rätt.
Har du rätt ventilfjädrar och vipparmar till EDL kammen, ock topplocken?

Många block toppdeckas, och många topplock planas, det brukar dock inte medföra att insugpackningarna inte passar, då måste nog ganska/väldigt mycket tas bort.

Re: Motorproblem 350

Postat: mån maj 18, 2015 8:13
av Don Tomaso
PG-son skrev:Hej!
Lite funderingar.
Ditt oljeproblem har ju hängt med ganska länge nu, och nått fel är det ju.
Har kikat i dina trådar och svar, för att försöka hitta nån infallsvinkel.
En första undran är ju vilket RPM kitt du har, och har du rätt grejer till det.
När jag läst verkar det som om du köpt ett hopplockat kitt, och förädlat.
Du har skrivit att du bytt en Comp kam till Edelbroks RPM kam.
Vidare verkar det som om du använder vipparmar med större utväxling, om jag läst rätt.
Har du rätt ventilfjädrar och vipparmar till EDL kammen, ock topplocken?

Många block toppdeckas, och många topplock planas, det brukar dock inte medföra att insugpackningarna inte passar, då måste nog ganska/väldigt mycket tas bort.

Har inte ett komplett kit på den, köpte ju en beg. motor som hade topparna monterade redan (60899) och RPM insuget (inte airgap). bytte kam till den RPM kam som fanns att köpa för 5 år sedan, monterade tillbaka Edelbrock ventilfjädrarna som jag fick med när jag köpte motorn och bytte till rullvippor med 1,6 utväxling. Att utväxling 1,6 i stället för 1,5 skulle ge denna oljetörst tror jag inte på.

Blocket (corvette 84 som gått 11.000 mil) är ju inte borrat utan bara honat + deckat och detta är tydligen gjort av Tommy Flitt ( som jag inte hört direkt positivt om).

Hur som så är insugskanalerna i topparna blöta av olja och det skall de ju inte vara.

Re: Motorproblem 350

Postat: mån maj 18, 2015 13:50
av PG-son
Hej!
Japp, det var det jag hade för mig.
Det är säkert som du säger, tar mig ändå friheten att klippa in nedan text hämtat härifrån http://www.summitracing.com/int/parts/e ... structions

och ur pdf en.

CAMSHAFT:Performer RPM Hydraulic • CATALOG #7102 • ENGINE:Chevrolet 262-400 c.i.d.V8 • RPM RANGE:1500-6500 • CAUTION:Do not use dual valve springs. Use only recommended Edelbrock Sure Seat Valve Springs #5703. Use stock ratio rocker arms only.

Kanske bäst att kolla upp, så att du har rätt, lirande grejer, hela vägen.

Bara en tanke.

Här är "specen" på i paketen ingående detaljer
http://www.edelbrock.com/automotive/mc/ ... uide.shtml

Den hadde säkert koll på det redan.

Re: Motorproblem 350

Postat: tis maj 26, 2015 11:17
av M Nordin
provat att dra vevhusvent till en flaska som test?

mn

Re: Motorproblem 350

Postat: fre aug 14, 2015 7:15
av Don Tomaso
Har tittat lite i insuget via liten USB kamera och vad jag kan se så kommer insuget 2-3 mm för högt i förhållande till topparna så ett par tunnare insugspackningar kanske fungerar. Har inte kört så mycket med bilen då jag numera har en 92:a också.

Re: Motorproblem 350

Postat: tis feb 16, 2016 13:49
av Don Tomaso
Lite bilder på insugspackningarna. (Edelbrock 7201)
Olja i samtliga insugskanaler, insugets hål är ca 4 mm lägre än topparna (verkar som tidigare ägare portat lite i topparna).
Limningen mot topparna var tät, läckaget är mellan packning och insug.
Av avtrycken i packningarna att döma så verkar det som att det tätar som det skall men det gör det ju bevisligen inte.
Kan vevhusventilationen spöka så mycket så att packningarn går sönder? Allt kopplat som det skall med ny pcv ventil till förgasarens vakum och andra sidan till luftfilterburken.
Vad gör jag?
Varför läcker det?
Varför läcker det?
Här syns oljan tydligt i nederkant av alla portar, likadant på båda sidorna.
Här syns oljan tydligt i nederkant av alla portar, likadant på båda sidorna.
Packning gick sönder när jag lyfte insuget.
Packning gick sönder när jag lyfte insuget.
Varför läcker det?
Varför läcker det?
Här är det ganska tydligt varför det läcker
Här är det ganska tydligt varför det läcker
Innan demontering av insug.
Innan demontering av insug.

Re: Motorproblem 350

Postat: ons feb 17, 2016 9:38
av M Nordin
Var är PCV ventilen? Är det oljefälla i ventilkåpan där slangen är ansluten? Är oljepåfyllningen (locket) tät eller ventilerad? :shock: Är det så illa som man kan gissa enligt sista bilden så förstår jag varför den drar olja.

Köp bra packningar och använd inget silikonklägg!

Märkligt att folk skall på och "porta" i en topp där det gör minst nytta.

MN

Re: Motorproblem 350

Postat: ons feb 17, 2016 10:02
av Don Tomaso
PVC ventilen sitter på vänstra ventilkåpan med en enkel oljefälla, oljepåfyllningen är kopplad till basen på luftrenaren.
Det knepiga är att det inte bara vid den tydligt trasiga delen av packningen läcker in olja,utan samtliga insugskanaler har en oljehinna.

Re: Motorproblem 350

Postat: ons feb 17, 2016 10:15
av M Nordin
Vad sitter då i framkant på v. ventilkåpa?
Och hur är det med locket?

M

Re: Motorproblem 350

Postat: ons feb 17, 2016 10:29
av Don Tomaso
M Nordin skrev:Vad sitter då i framkant på v. ventilkåpa?
Och hur är det med locket?

M
Det är PCV ventilen som sitter i framkant på v. ventilkåpa.
Locket är ventilerat med slang till basen på luftrenaren.

Re: Motorproblem 350

Postat: ons feb 17, 2016 20:09
av Kjell.Magnusson
Hejs Thomas

Du har säkert redan testat detta.. har du provat att ta bort vevhusventilation och PCV ventilen från luftburk/förgasare och istället bara rakt ut i luften?
Är du helt säker på att undersidan på insugskanalerna verkligen ligger an mot packningar/toppar? Konstigt att packningen spruckit om det är tight där och dessutom åt "fel" håll.. "baktändning"?

Re: Motorproblem 350

Postat: ons feb 17, 2016 20:52
av Don Tomaso
Hej!

Har inte provat med att släppa vevhusventilationen till det "fria" men hittade att from 68 så är det sluten vevhusvent på csb där pcv-ventilen kopplas med slang in under förgasaren för (lågvarv) och andra sidan (oljepåfyllningslocket) med slang till basen på luftrenaren (högvarv).

Är inte säker på om det ligger emot som det skall, vi har ju med amerikanska eftermarknadsdelar (halvfabrikat med andra ord)att göra, men tycker det syns "avtryck" i packningen runt om. Fast något är ju bevisligen fel då den drar runt 1l olja på 25 mil.

Får prova att lägga på insuget och försöka mäta med bladmått om det ligger som det skall eller har ni något annat förslag. (mer än ett nytt block)

Re: Motorproblem 350

Postat: ons feb 17, 2016 22:20
av Kjell.Magnusson
Hejs igen

Vad jag menade var att det kanske kommer i olja i insuget via dessa slangar till förgasare och insug..
Jo, kolla du upp anliggningsytorna! Kan löna sig..

Re: Motorproblem 350

Postat: ons feb 17, 2016 22:42
av Don Tomaso
Via slangarna kommer inget då insuget är rent och fint under förgasaren, det är via lyftargalleriet det kommer in insugskanalerna i topparna.

Re: Motorproblem 350

Postat: ons feb 17, 2016 23:52
av Meatos
Ta lite lera eller liknande i upp och nederkant på topparna och och dra dit insuget litegrann så ser du hur mycket det skiljer som det antagligen borde göra eftersom du får in olja där. Funkar att mäta quench på detta sätt då borde funka bra

Re: Motorproblem 350

Postat: fre feb 19, 2016 7:29
av M Nordin
Så alla portar i topparna är oljekläggiga pga otäta packningar? Att det är rent under förknasaren är inte så konstigt då det i princip spolar soppa över ytorna där...

Varför inte dumpa vevhusventen i en flaska/dunk i felsökningssyfte istället för en massa mätövningar? Detta skadar inte motorn.

För att kolla passform på packningar kan man måla ytorna och montera för att se vilka avtryck man får på packningarna.

Ventilkåporna ser ut som de gamla M/T och de var helt rena på oljefällor invändigt. Kolla insidebilden här hur det borde se ut https://www.holley.com/products/accesso ... ts/241-134

M

Re: Motorproblem 350

Postat: fre feb 19, 2016 8:43
av Don Tomaso
M Nordin skrev:Så alla portar i topparna är oljekläggiga pga otäta packningar? Att det är rent under förknasaren är inte så konstigt då det i princip spolar soppa över ytorna där...

Varför inte dumpa vevhusventen i en flaska/dunk i felsökningssyfte istället för en massa mätövningar? Detta skadar inte motorn.

För att kolla passform på packningar kan man måla ytorna och montera för att se vilka avtryck man får på packningarna.

Ventilkåporna ser ut som de gamla M/T och de var helt rena på oljefällor invändigt. Kolla insidebilden här hur det borde se ut https://www.holley.com/products/accesso ... ts/241-134

M
Skall prova att dumpa vevhusventilationen och leta andra ventilkåpor som är tillräckligt höga och med riktiga oljefällor.