Sida 1 av 1

Track prep PDF

Postat: lör jan 03, 2015 9:45
av Bengt
Wohooo
GM vill att man häller i 15w-50 olja för bankörning.... :shock:

http://www.chevrolet.com/content/dam/Ch ... EP_v23.pdf

Re: Track prep PDF

Postat: lör jan 03, 2015 16:24
av Tersan
Rådet att hälla DOT4 i bromssystemet för bankörning och sen byta tillbaka till DOT3 efteråt kändes ju något märkligt... :?

Re: Track prep PDF

Postat: lör jan 03, 2015 17:58
av Bengt
Vi européer häller i DOT 5.1 och kör ännu fortare :mrgreen:

Re: Track prep PDF

Postat: lör jan 03, 2015 18:47
av Tersan
Sant! 8)

Re: Track prep PDF

Postat: mån jan 05, 2015 12:31
av Bengt
Om knappt någon reagerar över att GM för första gången i världshistorien rekommenderar 15w-50 olja - då är det DÖTT på forumet... :?

Det är intressant att det inte FINNS någon DEXOS godkänd 15w-50 olja...

Re: Track prep PDF

Postat: mån jan 05, 2015 13:31
av Tersan
Bengt skrev:...då är det DÖTT på forumet...
Också sant! :wink:

Re: Track prep PDF

Postat: mån jan 05, 2015 17:23
av Peter Anjou
Hejsan !

Att dom rekommenderar 15-50 olja kan ju bero på att det är betydligt varmare i USA än i Sverige !
Att det finns ett land som heter Sverige är det nog inte många % jänkare som vet ! :roll:
Sen att det finns folk som kör Corvette där också, då sjunker nog % ännu mer !

Re: Track prep PDF

Postat: mån jan 05, 2015 18:09
av Kjell.Magnusson
Hejs

Kan det vara så enkelt att det är större spel i nya LT1:an (heter den så?) än i dom äldre LS motorerna?
Därför används en något tjockare smörja..

Re: Track prep PDF

Postat: tis jan 06, 2015 20:13
av 745
Tersan skrev:Rådet att hälla DOT4 i bromssystemet för bankörning och sen byta tillbaka till DOT3 efteråt kändes ju något märkligt... :?
Nja dom sa att man skulle byta till GM godkänd bromsvätska innan man körde på gatan, vilket man förmodligen gör för att ha både hängslen & livrem gentemot oljeleverantörer, försäkringsbolag, myndigheter mfl.

Re: Track prep PDF

Postat: tis jan 06, 2015 20:19
av 745
magnum skrev:Hejs

Kan det vara så enkelt att det är större spel i nya LT1:an (heter den så?) än i dom äldre LS motorerna?
Därför används en något tjockare smörja..
Du har nog rätt, ny motorkonstruktion nya oljekrav om det sedan är mindre eller större spel vill jag inte uttala mig om.
Problemet med att det inte finns någon 15w-50 Dexos olja skjuter dom över på oljeindustrin/bilägarna :evil:

Re: Track prep PDF

Postat: tis jan 06, 2015 23:53
av Tersan
745 skrev:
Tersan skrev:Rådet att hälla DOT4 i bromssystemet för bankörning och sen byta tillbaka till DOT3 efteråt kändes ju något märkligt... :?
Nja dom sa att man skulle byta till GM godkänd bromsvätska innan man körde på gatan, vilket man förmodligen gör för att ha både hängslen & livrem gentemot oljeleverantörer, försäkringsbolag, myndigheter mfl.
Läs igen. :wink:

Re: Track prep PDF

Postat: ons jan 07, 2015 10:01
av Bengt
Kan inte tänka mig att det skulle vara större "spel" i nya motorn. Vad som är nytt är ju dock att oljepumpen även leverarar olja till den ställbara kamaxeln. Det kanske inte fungerar som det skall vid höga oljetemperaturer med 5W-30 olja ? Det är ju givet att man har nytta av en 50 olja när oljan blir varm. Finns flera problem med att köra med den på gatan. Här en del om det http://www.corvetteforum.com/forums/c7- ... vents.html

Re: Track prep PDF

Postat: ons jan 07, 2015 11:09
av Tersan
Bengt skrev:Finns flera problem med att köra med den på gatan. Här en del om det http://www.corvetteforum.com/forums/c7- ... vents.html
Oj, oljetrådar på amerikanska forum tycks inte vara ett dugg bättre än här hemma... :?

Re: Track prep PDF

Postat: ons jan 07, 2015 11:23
av Bengt
Hehe.. Det känns iaf som en nyhet att GM skriver i instruktionsboken att man skall köra med 15W-50 på bana :D
Jag har kört med 0W-40 men går väl upp ett steg till. Kör så lite på gata att man inte behöver tänka på att kattarna kanske tar stryk(?).

Re: Track prep PDF

Postat: ons jan 07, 2015 15:37
av Tersan
Bengt skrev:Hehe.. Det känns iaf som en nyhet att GM skriver i instruktionsboken att man skall köra med 15W-50 på bana :D
Jag har kört med 0W-40 men går väl upp ett steg till. Kör så lite på gata att man inte behöver tänka på att kattarna kanske tar stryk(?).
My lips are sealed. Nu blev det en oljetråd av det här också, och jag har lovat ungefär femtioelva gånger att jag ska hålla mig borta från såna...
:wink:

Fast min katt där hemma struntar högaktningsfullt i vad jag häller för olja i fordonen. Det enda han bryr sig om är om motorhuven är varm och go när husse kommer hem efter en tur... :D

Re: Track prep PDF

Postat: tor jan 08, 2015 14:05
av Bengt
Nån som har bra förslag på olja enligt ovan som säljs av http://oljefyndet.se ??
Som sagt, har kört med Mobil 0W-40 från dem. Bra priser iaf..

Edit : Kör nog vidare med Mobil 0W40...
http://www.corvetteforum.com/forums/c3- ... -0w30.html

Re: Track prep PDF

Postat: tor mar 05, 2015 22:30
av ak-racing.se
Viscosity Grade

Notice: DO NOT use other viscosity grade oils such as SAE 10W-30, 10W-40, or 20W-50.

Z51 Performance Package vehicles utilize the dry sump oil system. This vehicle will come with factory fill 5W-30 dexos1™ oil and an oil fill cap identifying that 5W-30 dexos1™ oil is recommended to top off the engine or for an oil change.
SAE 5W-30 is the best viscosity grade for the vehicle.

For cold temperature operation, where the temperature is colder than −20°F (−29°C), SAE 0W-30 may be used.
For track events or competitive driving, Mobil 1™ 15W-50 engine oil must be used.
Refer to this General Motors website for dexos1™ information about the different licensed brands that are currently available: http://www.gmdexos.com

Klintberg(GM sverige) säger 0W20 :shock: Jag ska dubbelkolla det med några andra källor.

Re: Track prep PDF

Postat: tor mar 05, 2015 23:51
av Bengt
Ju mer man läser om de nya LT motorerna ju mer leds man att tro att de blir varma som h-e och inte överlever en längre tid utan en 15W-50 olja på bana. Vad tro ni ?

Re: Track prep PDF

Postat: fre mar 06, 2015 8:54
av Tersan
Bengt skrev:Ju mer man läser om de nya LT motorerna ju mer leds man att tro att de blir varma som h-e och inte överlever en längre tid utan en 15W-50 olja på bana. Vad tro ni ?
Jag tror också nåt ditåt. Egentligen är jag lite förvånad över att 5w-30 är "normal"-olja i vad som marknadsförs som en prestandamotor.

Re: Track prep PDF

Postat: tor aug 11, 2016 15:24
av johced1974
Bengt skrev:Om knappt någon reagerar över att GM för första gången i världshistorien rekommenderar 15w-50 olja - då är det DÖTT på forumet... :?

Det är intressant att det inte FINNS någon DEXOS godkänd 15w-50 olja...
Hedin i Göteborg rekommenderade Mobil 1 15w-50 för bankörning. Dessutom behöver du inte byta tillbaka till 5w-30. Vi kör ju våra bilar på sommar halvåret och inte lika kallt som amerikanerna gör, därför räcker 15w-50 för oss.

Re: Track prep PDF

Postat: tor aug 11, 2016 15:25
av johced1974
Bengt skrev:Ju mer man läser om de nya LT motorerna ju mer leds man att tro att de blir varma som h-e och inte överlever en längre tid utan en 15W-50 olja på bana. Vad tro ni ?
De överlever egentligen bra, men för varje gång oljan blir lite för varm så blir den lite sämre. Byter du ofta (beroende på hur ofta du bankör bilen) så räcker 5w-30.

Re: Track prep PDF

Postat: tor aug 11, 2016 15:27
av johced1974
Tersan skrev:
Bengt skrev:Ju mer man läser om de nya LT motorerna ju mer leds man att tro att de blir varma som h-e och inte överlever en längre tid utan en 15W-50 olja på bana. Vad tro ni ?
Jag tror också nåt ditåt. Egentligen är jag lite förvånad över att 5w-30 är "normal"-olja i vad som marknadsförs som en prestandamotor.
Jag skrev ett annat inlägg om detta men anledningen är att amerkanerna kör på vintern och andra temperaturer än vad vi gör - 15w-50 funkar inte i kyla och därför rekommenderas 5w-30. För de av oss i Sverige som kör på banan ibland och bara på sommar halvåret så kan vi köra med 15w-50.