Sida 1 av 1
Hjälp med Misständning P0300
Postat: tis aug 12, 2014 12:10
av turbo_kicken
Har lite problem med min C5 som misständer..
Håller man varvet på ca 3000 varv stillastående så börjar den bluddra lite lätt och gula CHECK lampan blinkar (ger p0300 kod)
kopplar man bort luftmängdsmätaren så händer detta inte.. kan det vara luftmängdsmätaren som get upp?
Luftmängdsmätare: Granatelli MAF Sensor
Stift: NKG TR6 0,8 glap
Tändkablar: MSD 8.5mm
stift och kablar är ny byta och efter någon vecka efter bytet så misständer den även när man ska starta bilen.. tändkablarna sitter på plats ordentligt och detta kom som sagt nån vecka efter bytet..
Stiften ser lite konstiga ut också, rena o fina men det är en brun liten fläck på varje stift.. se bild:

Re: Hjälp med Misständning P0300
Postat: tis aug 12, 2014 14:11
av Bengt
Bara 0300 ?
Luftmängdsmätare kan man ju låna en o testa.
Med EFILIVE eller HPTUNERS kan man ju undersöka lite mer, om man har tillgång till dem..
Man kan också få 0300 om en ventilfjäder är av...

Re: Hjälp med Misständning P0300
Postat: tis aug 12, 2014 14:49
av Ubbe
Jag hade den felkoden när en av mina ventilfjädrar var av.
Är inte helt ovanligt fel på årsmodell 2002 C5 z06.
Fjädern gick av när jag små gasade utan belastning,
efter det gasar jag bara med belastning

kolla ventilfjädrarna innan du går vidare;)
ps Det behöver inte vara en fjäder som är av men det är inte bra att kolla upp;)
Re: Hjälp med Misständning P0300
Postat: tis aug 12, 2014 15:46
av turbo_kicken
Ja bara p0300 koden..
Sen har jag också p1340 men det beror nog på LG långa headers..
Okej, hmm kan nog vara så att det är ventil/fjäder.. För det låter som ett litet missljud ibland..
Vet att besiktningsmän har varvat ur den för o få katterna varma... Inte okej..
Hur kostsam / svårt är det att felsöka / byta ventilfjädrar?
Mvh johan
Re: Hjälp med Misständning P0300
Postat: tis aug 12, 2014 16:46
av Bengt
Ta av ventilkåporna och kolla, kostar inget !
Re: Hjälp med Misständning P0300
Postat: tis aug 26, 2014 11:56
av turbo_kicken
Var ingen ventilfjäder iallafall..
men skumt är det helt klart, för nu när man startar den så spikar den under starten, så startmotorn "skriker" till, låter som startmotor är slut liksom, men det har med spikningen att göra..
Ingen som har haft problem med MSD tändkablar, tänkte om det är dom som spökar?
Går ju hur fint som helt på tomgång o under färd..
Re: Hjälp med Misständning P0300
Postat: tis aug 26, 2014 14:39
av Ricky
Vatten i soppan? (som man ibland kan få från mackarna)..
Re: Hjälp med Misständning P0300
Postat: tis aug 26, 2014 16:33
av puramuk
Knacksensorn??!! Jag fick lite problem med spikningar och kollade upp sensorn ...den ena såg ut som 7svåraår
Re: Hjälp med Misständning P0300
Postat: tis aug 26, 2014 16:52
av Bengt
MSD må vara bra, men inte till nya Corvetter. Deras tändspolar är kända för att vara sämre än orginal-97 ->)
Vilken åm har du.
Re: Hjälp med Misständning P0300
Postat: tis aug 26, 2014 17:51
av Bengt
Åm ?
Har du gamla LG så hade de keramiska kattar, en av mina kollapsade, har metalldito nu. Du kan ju ha det problemet eller igensatt kattar. Lambda sensorerna..
Tar du bort maf så failar den och slutar att gå i closed loop. Tyder på lamdasensorer( brända kablar) eller fel på kattarna...eller fel på maf.
Häpp ser nu att du har en Granatelli maf, inget att rekommendera ! De är inge bra. Ersätter du dem med en orginal så behöver du troligen mappa om transferkurvan för maf:en...
Re: Hjälp med Misständning P0300
Postat: tis aug 26, 2014 18:27
av sunkan
Hej vet inte om det har någon betydelse men i min Svenska manual till min Svensksålda C5/2001 står det:
Tändstift PTJ16R15** gnistgap 1,52mm. ** = DENSO artikelnummer.
sunkan
Re: Hjälp med Misständning P0300
Postat: tis aug 26, 2014 18:29
av Bengt
sunkan skrev:Hej vet inte om det har någon betydelse men i min Svenska manual till min Svensksålda C5/2001 står det:
Tändstift PTJ16R15** gnistgap 1,52mm. ** = DENSO artikelnummer.
sunkan
Han har kompressor...

Re: Hjälp med Misständning P0300
Postat: ons aug 27, 2014 10:46
av turbo_kicken
Ricky: vatten är det nog inte, har testar 2 olika ställen
puramuk: ja kanske är värt o kolla upp, sitter den 2 st en på varje sida eller? Borde man inte få en felkod på knacksensorerna om nån skulle vara dålig?
Bengt: jag har en -02, kattarna är nya sen förra året och är hela o sina, har kollat i dom.. får inga felkoder på lambda (förutom P1340) men kanske kan vara nåt fel på kablarna ändå?, maf har jag varit inne på lite också, kanske är den som spökar..
sunkan: tack, men som sagt så kör jag med kompressor så då ska det vara lite mindre avstånd
Tack för svar o funderingar.. får kolla över knacksensorerna, maf och lambla..
MVH j
Re: Hjälp med Misständning P0300
Postat: ons aug 27, 2014 10:50
av Bengt
Re: Hjälp med Misständning P0300
Postat: ons aug 27, 2014 20:58
av puramuk
tror inte du får nån kod på sensorn! när jag mappade bilen så spikade den rejält och drog tillbaka tändningen...... kollade upp sensorerna och den ena var helt ärgad! bytte den och problemet var löst. han som mappade (för övrigt erkänd som den bäste

) sa då inget då om att han såg något om sensorn men men ......kan vara värt att kolla ialf
Re: Hjälp med Misständning P0300
Postat: ons aug 27, 2014 21:01
av puramuk
Btw är det min gamla bil du har tro?

Re: Hjälp med Misständning P0300
Postat: fre aug 29, 2014 10:52
av turbo_kicken
okej, får ta en titt på dom
japp det tror jag det är
