Sida 1 av 1
Backspeglar och missljud från bakaxeln
Postat: sön okt 24, 2004 15:28
av 69
Halloj
Va ett tag sen man gjorde nåt på forumet men nu när bilen är nattad för vintern så är det dags att ta itu med saker...
Tänkte bla lyxa till med nya sidobackspeglar. Undrar därför om vetten hade 1 eller 2 speglar, har för mig att jag läst nånstans att den bara hade 1. Om den nu bara hade 1, vilken sida?
Sen skulle jag vilja ha några teorier på varför min bakaxel/diffklump låter illa när man svänger ibland. Det är tydligast när man står still och ska svänga ut på en väg. Hela bilen liksom hoppar till lite i sidled. Jag har bytt bakaxelolja och hällt i specialgegga från GM (anti-slip nånting hette det tror jag). Jag fyllde på till ca en centimeter under pluggen.
Postat: sön okt 24, 2004 17:55
av stingray350
Det lär vara vänster sida i så fall.
Jag har bara en monterad och det är på förarsidan.
Postat: sön okt 24, 2004 18:11
av 69
Jo, antog att det va vänster men man vet ju aldrig...frågan är då bara om vettarna såldes med bara 1. Har 2 nu men det är ju klart snyggare utan speglar och den högra har man ju inte mkt nytta av.
Postat: sön okt 24, 2004 19:03
av Bosse
Det är originalutförande med bara vänster backspegel. Var inte lag att ha på högersidan. Man kunde dock få på höger som extrautrustning.
Mvh Bosse
Postat: mån okt 25, 2004 10:58
av Björn Leidelöf
Överlag har många äldre amerikanska bilar bara backspegel på förarsidan.
Se upp lite om du har en backspegel monterad även på passagerarsidan på din Corvette för i många fall har den bara skruvats fast i glasfibern = lätt att bryta loss den och skada dörren. På förarsidan sitter den en plåtförstärkning på insidan av dörren för montering av backspegeln.
Oljud i bakaxeln: Det är nog helt enkelt så att lamellerna i diffbromsen börjar bli slitna. Då hjälper det inte att bara byta olja. Jag märkte en stor skillnad på min bil eftar att jag renoverat klumpen och bytt lameller mm. Inget "knakande" ljud alls efter renoveringen.
Mvh, Björn
Postat: mån okt 25, 2004 11:20
av 427-454
Björn har säkert rätt angående bakaxeln, Jag skickar med en länk på lite BRA bakaxel delar.
Lycka till med din renovering.
http://www.fastcorvette.com/Differentials.htm
Postat: mån okt 25, 2004 19:13
av 69
Tackar för alla svar, det här forumet är så jävla bra!
Björn: vi skulle ju träffats i somras men det blev aldrig av, får väl ta det nästa säsong.
Jag e ganska färsk när det gäller seriös mekning och mitt garage är ungefär lika stort som tummelisas skokartong så frågan är om man vågar försöka renovera diffen själv. Skall saker chimsas å grejjas eller klarar man av det med en bra guide och lite tålamod?
Postat: mån okt 25, 2004 22:06
av Björn Leidelöf
Hej igen!
Träffas: Ja, vi gör ett nytt försök då!
Renovering: Hmmm....att plocka bort själva diffklumpen är inte världens svåraste, men visst kräver det en del pyssel. Det krävs dock inte specialverktyg för att göra det. När det gäller renoveringen av själva klumpen avråder jag dock dig från att göra det själv. Det kräver både specialverktyg och vana/känsla och misslyckas man kan det bli dyrt. Jag har samlat på mig massor av verktyg (och en hel del erfarenhet!), men just bakaxelklumpen valde jag att lämna bort till en firma. Nu var det ett antal år sedan jag fixade min bakaxel, men kommer jag ihåg rätt var inte själva arbetskostnaden speciellt dyr.
Mvh, Björn
Postat: mån okt 25, 2004 22:09
av Peter
Kolla med "Stigs Axle and Parts" i Norrköping..Mycket bra att ha o göra med
