Sida 1 av 1
Måla motordelar/detaljer!
Postat: lör okt 16, 2004 18:00
av Christian Larsson
Har tröttnat på att kromet ser allt för dåligt ut på mina ventilkåpor/luftrenare samt mitt bromscylinderlock. Det verkar ganska attackerat av rost:
Har funderat både på omkromning och att köpa nya men tänkte först pröva med att måla om dom med någon form av värmetålig färg, helst silver eller aluminium-liknande färg. Har sett motorrum med dessa detaljer målade silver och det såg riktigt fint ut, ganska nära utseendet av aluminium!
Har ni några tips på vilka färger/märken som man ska använda?
Hansen säljer VHTs färger, kanske något att ha. Skulle gärna få en glansig yta, går det att klarlacka värmetåligt?
När det gäller dessa delar, är det bäst att slipa bort kromet och sedan bara köra på med färgen, eller behöver man vara mer nogrann och t ex blästra och grundmåla?
POR-15 får mycket bra kritik bland annat på corvetteforum.com, deras produkter kanske inte främst är för detta ändamål men vet någon om de har svenska återförsäljare? Hittar ingenting på deras hemsida.
Deras färger skulle jag vilja använda vid renoveringen av framvagnen.
Tacksam om någon har några tips!
Tänkte ta och fräscha upp lite i motorrummet i vinter!
Postat: sön okt 17, 2004 16:58
av Jake
Jag har målat plenum, ventilkåpor generator osv på min 85'a.. Vågar knappt säga ved jag ahr haft för färg

... Hagmans fälgfärg, Blir skeetbra resultat på den grova gjutytan..

Postat: sön okt 17, 2004 21:07
av Christian Larsson
Jake skrev:Jag har målat plenum, ventilkåpor generator osv på min 85'a.. Vågar knappt säga ved jag ahr haft för färg

... Hagmans fälgfärg, Blir skeetbra resultat på den grova gjutytan..
Det där såg ju faktiskt riktigt fint ut! Och fälgfärg borde ju vara ganska tålig, men det låter inte som om den ska vara framtagen för att klara av hög värme?
Hur länge har du haft delarna målade sådär? Färgen har inte förändrats av värmen eller så?
Postat: mån okt 18, 2004 22:28
av Jake
Jag frågade på den lokala speedshopen ang färgval.. den ska vara stabil till 150-200 grader (har jag för mig att dom sa).. kåpor och plenum blir inte så varma så tempen e inget problem.. men det duger inte för att måla tex toppar/blocket.. Har inte kört så mycket med det målat, men jag hade gjort samma sak på risbrännaren jag hade.. och det höll bra..
Men tänk på att det är svårt att få en fin, blank och jämn yta.. så det passar bäst för sand gjutna detaljer..
Postat: mån okt 18, 2004 22:40
av Christian Larsson
Ok tack för svaret Jake!
Då får jag nog skippa den färgen för kåporna och luftrenaren eftersom jag gärna vill ha blank finish på dom.
Ingen som har andra tips? På färg eller värmetålig klarlack?
Eller sett någon återförsäljare för POR-15?
Mailade dom nyligen för att se om dom har koll på återförsäljare men inget svar än.
Postat: tis okt 26, 2004 18:21
av Christian Larsson
Har nu testat att försöka slipa bort kromet utan att lyckas, dock fick jag en mycket jämn yta där det förut varit rostigt. Testade att lägga ett lager färg på ytan men det fick inget fäste alls, kan skrapa bort den med nageln.
Läste på corvetteforum.com att man kunde använda en svag syra för att få bort den hårda/blanka ytan och sedan använda speciell grundfärg, kanske tvåkomponents för att få fäste på kromet. Någon som vet något om detta?
Postat: tis okt 26, 2004 19:03
av Peter
CRC har en "färg"som kallas Alu HT. Samma stuk som kallgalv fast med Alupigment. Ser mycket bra ut samt att det gulnar inte och tål höga temperaturer.
Postat: fre okt 29, 2004 14:56
av janbanan24
Christian Larsson skrev:Har nu testat att försöka slipa bort kromet utan att lyckas, dock fick jag en mycket jämn yta där det förut varit rostigt. Testade att lägga ett lager färg på ytan men det fick inget fäste alls, kan skrapa bort den med nageln.
Läste på corvetteforum.com att man kunde använda en svag syra för att få bort den hårda/blanka ytan och sedan använda speciell grundfärg, kanske tvåkomponents för att få fäste på kromet. Någon som vet något om detta?
Vidhäftning är inte det lättaste, men du borde kunna slipa ytan matt, det räcker. Nästa steg är att ytorna är rena. Sen är det bara att grunda med en grundfärg med bra vidhäftningsförmåga. (Och som innehåller zink om du vill slippa rost)
Mvh. Janne
Postat: tis dec 21, 2004 8:34
av Terner
Peter skrev:CRC har en "färg"som kallas Alu HT. Samma stuk som kallgalv fast med Alupigment. Ser mycket bra ut samt att det gulnar inte och tål höga temperaturer.
Kan man använda den på headers?
/Terner
Postat: tis dec 21, 2004 9:30
av Lars J
Terner skrev:Peter skrev:CRC har en "färg"som kallas Alu HT. Samma stuk som kallgalv fast med Alupigment. Ser mycket bra ut samt att det gulnar inte och tål höga temperaturer.
Kan man använda den på headers?
/Terner
Jag har sett headersen och avråder från något starkt på dem!
GOD JUL önskar Lars

Postat: tis dec 21, 2004 9:52
av Terner
Haha Lasse, de va ju meningen att jag skulle smeta på nåt så dom håller ihop ju !
/Terner
Postat: ons dec 22, 2004 19:21
av Terner
Lite info om CRC färgen, ser väldigt intressant ut:
http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA ... 0ALUHT.htm
Står uttrycckligen att den är lämplig för headers !!!!!!!!!
/Terner
Postat: tor dec 23, 2004 23:27
av vett74
Äre den färgen det står Värmerostskydd på burken Peter?
Står nått om att den innehåller alupigment
Postat: fre dec 24, 2004 0:01
av Peter
Ang burken så står det "ALU HT" samt att det e ett avgassytem på dekalen..Om jag kommer ihåg rätt dvs

Postat: fre dec 24, 2004 0:27
av Terner
Postat: fre dec 24, 2004 11:27
av vett74
Kanske är samma som denna?

Verkar vara samma bild på burken
Postat: sön dec 26, 2004 16:27
av Terner
Ska göra ett test på en bit gammalt avgas som jag ska göra rent sen spraya och sen värma med hetluftpistolen så får vi se hur det blir.
Såg i användarbeskrivningen att det ska sprayas på i flera tunna skikt aldrig tjocka lager. Undrar om man ska värma emellan påsprayningen av skikten eller vänta tills man har en fin yta först?
Alltid kul att testa blir det bra lägger jag ut en bild
Oj har jag blivit fanatiker nu oxå....aldrig gillat den beteckningen haha
/Terner
Postat: mån dec 27, 2004 16:48
av Terner
Ough burkarna kostar 150 spänn styck är ganska små och uppskattar att det går 3-4 burkar för 2 headers.
Men resultatet verkar lovande, får väl se hur det blir när dom varit i bilen ett tag.
Akta er att läggapå för tjockt bara det är lätt gjort ! Drt ska stå ALU HT på burken den andra är något annat !
/Terner