Sida 1 av 1

styrsnäcka vs kuggstångsstyrning

Postat: tis sep 17, 2013 20:27
av fty
Hej,

Styrningen börjar bli bra glapp på min C3. Har tajtat till styrsnäckan tidigare med ok resultat, men nu börjar styrningen kännas glapp igen. Det är alltså dags att se över hela styrningen till nästa säsong.

Jag har aldrig gillat styrningen på C3an och det är den tveklöst mest störande/ dåliga delen av bilen. Taskig känsla, även helt utan glapp är den dålig. Dock är andra amerikanska bilar från samma tid ej bättre.

Jag letar alltså efter en styrningsuppgradering.

Valet står mellan en kuggstångsstyrning från Steeroids, eller en ny styrsnäcka från Borgeson.
Är ute efter bättre känsla och färre rattvarv mellan stopp till stopp.

Vad rekommenderas?

Re: styrsnäcka vs kuggstångsstyrning

Postat: ons sep 18, 2013 8:12
av Ricky
Jag har ingen erfarenhet av Borgeson styrsnäckan men har läst på amerikanska forum att de som har den är väldigt nöjda med den.

Dock har jag aldrig fått riktigt klart för mig hur mycket Borgeson-snäckan reducerar antalet rattvarv, men det kanske man kan läsa om på deras hemsida?

Jag kör med Steeroids servoassisterade kuggstång och tycker den funkar ypperligt, den reducerar rattutslaget med nästan ett helt varv och "känslan" är ljusår bättre än den gamla orginalsnäckan.

Man kan justera hur lätt styrningen ska vara genom att byta ventilen i servopumpen och min är inte jättelätt (inte Caddilac-lätt) under parkering etc men mycket stabil och "fast".

Med Steeroids kitet missar man lite styrutslag och bilen får något större vändradie. Detta är dock ingenting jag tänker på då jag kör.

Skillnaden och känslan då man kör på bana och får bakhjulssläpp som kräver snabb korrigering är enrom. :)

//Ricky.

Re: styrsnäcka vs kuggstångsstyrning

Postat: ons sep 18, 2013 17:58
av fty
Tack för infon,

Var får man tag på "ventil" till styrservot? Eller är det bara en enkel strypning man kan göra själv?

Borgeson styväxel ger samma rattutslag som steeroid kuggstångsstyrning, 2,5 varv fullt till fullt, eller om det var 2,75.

Dan på Van Steel rekommenderade Borgesson styrsnäcka istället för kuggstångsstyrningen, spontant hade jag tänkt på att det är kuggstångsstyrning som gäller nämligen.

Re: styrsnäcka vs kuggstångsstyrning

Postat: ons sep 18, 2013 19:33
av Chrippe
Odiskutabelt för min del , kuggstångstyrning är det som gäller.
Det sitter på alla nya bilar av en anledning , att det är den bästa
lösningen !

Re: styrsnäcka vs kuggstångsstyrning

Postat: ons sep 18, 2013 19:50
av Smuggler
Kuggstång fungerar extremt bra! Strypning för pumpen kan köpas på summit. Tror det är en Borgeson produkt. Har påsen till min kvar. Kan kolla.
Infästningarna i kuggstångssatsen är veka. Skall byggas om för säker funktion.
Kullederna är oskyddade och jag har monterat gummiskydd på mina.
Med strypningen monterad (man kan välja hur mycket det stryps) blir styrningen mycket exakt och min är "lagom" trög. Man får prova sig fram till en lämplig nivå.
Nedre lagringen på rattaxeln måste vara i bra skick. Jag har byggt om min med ett nållager som gör den glappfri.

Re: styrsnäcka vs kuggstångsstyrning

Postat: ons sep 18, 2013 20:12
av fty
Visst är det kuggstång som sitter på i princip alla moderna bilar, självklart är anledningen till det också att det är både billigt och bra.

Hur blir det med geometrin med kuggstångsstyrning på C3? Bumpsteer?

Åker ni alla med kuggstångsstyrning från Steeroids?

Re: styrsnäcka vs kuggstångsstyrning

Postat: ons sep 18, 2013 20:35
av Ricky
Det ingår hylsor för at justera för bumpsteer i Steeroids kitet. :)

Re: styrsnäcka vs kuggstångsstyrning

Postat: lör sep 21, 2013 14:24
av Punken
Helt klart kuggstångs styrning.
Byggde om en (vågar jag säga det här) Mustang från styrsnäcka till kuggstång blev som en ny bil i stryrningen.