Motion/Förslag till instiftande av "självriskfond"
Postat: mån sep 09, 2013 12:28
(nedanstående är inskickat till styrelsen via mail inför årsmötet)
Motion/Förslag till instiftande av "självriskfond" för racing
Härmed föreslår jag Corvetteklubben skapar en "självriskfond" som kan gå in och hjälpa till att betala om ex. skada på anlägging uppstår vid trackday/dragrace etc.
Vid en eventuell avvåkning/brand med skada på anläggningen som resultat känns det olustigt att en ensam individ ska stå med hela skadeståndskravet från ägaren av anläggningen (Ex. Mantorp). Vid en sladd på dragracingen för några år sedan åkte ett ekipage in i räcket. Föraren fick sedan en dyr faktura för lagningen...
Jag föreslår att Klubben sätter upp en fond där alla som är med och kör Dragrace/racing/superstage/konbana etc. betalar ex. 1500:-/år (frivilligt).
Vid eventuell skada kan fonden gå in och hjälpa till med självriskeliminering/medel för återställande av anläggning, så slipper man så ensam med skadeståndskravet, förutsatt att föraren betalat in till fonden.
Rätt förvaltade kan denna fond växa till sig och förhoppningsvis kommer den aldrig behöva användas.
Det finns säkert medlemmar i klubben som har erfarenhet av kapitalförvaltning och liknande.
(om läsare av denna tråd/förslag tycker argumentet är vettigt får ni gärna post'a ett "bifalles" i tråden)
Motion/Förslag till instiftande av "självriskfond" för racing
Härmed föreslår jag Corvetteklubben skapar en "självriskfond" som kan gå in och hjälpa till att betala om ex. skada på anlägging uppstår vid trackday/dragrace etc.
Vid en eventuell avvåkning/brand med skada på anläggningen som resultat känns det olustigt att en ensam individ ska stå med hela skadeståndskravet från ägaren av anläggningen (Ex. Mantorp). Vid en sladd på dragracingen för några år sedan åkte ett ekipage in i räcket. Föraren fick sedan en dyr faktura för lagningen...
Jag föreslår att Klubben sätter upp en fond där alla som är med och kör Dragrace/racing/superstage/konbana etc. betalar ex. 1500:-/år (frivilligt).
Vid eventuell skada kan fonden gå in och hjälpa till med självriskeliminering/medel för återställande av anläggning, så slipper man så ensam med skadeståndskravet, förutsatt att föraren betalat in till fonden.
Rätt förvaltade kan denna fond växa till sig och förhoppningsvis kommer den aldrig behöva användas.
Det finns säkert medlemmar i klubben som har erfarenhet av kapitalförvaltning och liknande.
(om läsare av denna tråd/förslag tycker argumentet är vettigt får ni gärna post'a ett "bifalles" i tråden)