Sida 1 av 1
Hur får man LS2 spjäll till en C5 att fungera?
Postat: ons aug 14, 2013 18:20
av Nutte2
Hur får man ett LS2 spjäll att fungera på en C5? Räcker det att byta map sensorn?

Re: Hur får man LS2 spjäll till en C5 att fungera?
Postat: ons aug 14, 2013 20:37
av Larzzon
Du behöver nån form av adapter kabel.
T.ex
"This plug-n-play harness extension will allow you to retrofit the GM LS2 electronic throttle body into your LS1 vehicle that came from the factory with an electronic throttle body. It can be used on 1997-2004 LS1/LS6 Corvettes."
/Marcus
Re: Hur får man LS2 spjäll till en C5 att fungera?
Postat: ons aug 14, 2013 20:44
av Nutte2
Jo det har jag redan, allt är monterat på bilen men lirar inte ihop med motorstyrningen.
Re: Hur får man LS2 spjäll till en C5 att fungera?
Postat: ons aug 14, 2013 23:29
av Bengt
Du måste ändra ETC Scalar med t.ex. Hptuners...
ETC Scalar :
MED Hptuners, ändra under "Engine/Idle/Airflow/General".
Ändra "ETC Area Scalar" från värde 0,0255 till 0,0192
Sen kan man köra en "idle relearn". Fast jag har aldrig märkt nån skillnad. Görs med varm motor.
Manual Transmission
Turn OFF the ignition.
Restore the PCM battery feed.
Turn OFF the A/C controls.
Set the parking brake and block the drive wheels.
Place the transmission in Neutral.
Start the engine.
Ensure that the engine coolant temperature is more than 80°C (176°F).
Allow the engine to idle for 5 minutes.
Turn OFF the engine for 30 seconds.
Re: Hur får man LS2 spjäll till en C5 att fungera?
Postat: fre aug 16, 2013 15:02
av Nutte2
Tack Bengt det ska testas :0)
Re: Hur får man LS2 spjäll till en C5 att fungera?
Postat: mån aug 19, 2013 21:35
av Nutte2
Bara slog mig ska man inte byta maf oxå??
Re: Hur får man LS2 spjäll till en C5 att fungera?
Postat: mån aug 19, 2013 22:15
av Bengt
Ska o ska, de har inget med varandra att göra på det sättet. Byter du MAF får du i de flesta fall kalibrera transferkurvan(rpm/Hz) för MAF:en från grunden. Hur kurvan ser ut beror på allt som sitter före o efter den, o vad man gjort med dem...(luftburk/slangtjocklek/MAF/Slang/Spjäll/Plenum/Toppar/kam/Avgas)
(edit)Går ju bra att plocka bort(eller bara inaktivera den) MAF:en också o köra Speed Density(SD). D.v.s. enbart på VE tabellen. Tar man bort MAF:en måste man se till att behålla tempmätaren för insugsluften, annars går det inte så bra !
Re: Hur får man LS2 spjäll till en C5 att fungera?
Postat: tis aug 20, 2013 12:30
av Corinthian
tror inte att du kan få det att fungera då styrdatorn i C5 inte lirar med C6 spjäll. iaf inte nick williams 102mm. där måste man ha deras C5 variant för att få det att lira utan "engine reduced power" felmeddelanden..
Re: Hur får man LS2 spjäll till en C5 att fungera?
Postat: tis aug 20, 2013 12:36
av Bengt
Ju ett vanligt LS2 spjäll funkar ju finfint. (Jag har ju ett i min bil)
Däremot vet jag inte om LS3 funkar.. Nick Williams är en annan historia
Kanske kan Anders reda ut begreppen !
Re: Hur får man LS2 spjäll till en C5 att fungera?
Postat: tis aug 27, 2013 21:23
av mse
Går inte bilen att köra överhuvudtaget med LS2 spjället innan man gjort inställningarna?
Det vore smidigt om man försiktigt kan köra till rototesten.
Re: Hur får man LS2 spjäll till en C5 att fungera?
Postat: tis aug 27, 2013 21:56
av Bengt
Går säkert bra, men perfekt går den väl inte. Så länge man inte gasar på så kan man köra, under låg belastning rasar ingen motor av dessa skäl.
Hptuners + "Russ K idle config file" är ett bra tips på vägen sen..
Re: Hur får man LS2 spjäll till en C5 att fungera?
Postat: ons aug 28, 2013 7:21
av Nutte2
Funkade utan problem att sätta dit och köra till mappning. Den gick orent mellan 2500-3500rpm sen gick den rent igen över 3500rpm så man tar sig någonstans :0)
Re: Hur får man LS2 spjäll till en C5 att fungera?
Postat: ons aug 28, 2013 21:43
av mse
Går säkert bra, men perfekt går den väl inte. Så länge man inte gasar på så kan man köra, under låg belastning rasar ingen motor av dessa skäl.
Funkade utan problem att sätta dit och köra till mappning. Den gick orent mellan 2500-3500rpm sen gick den rent igen över 3500rpm så man tar sig någonstans :0)
Tack för info!

Re: Hur får man LS2 spjäll till en C5 att fungera?
Postat: ons aug 28, 2013 21:49
av ak-racing.se
Fungerar utmärkt med LS2/LS3/LS7 spjäll som har silver/aluminum färgat spjällblad, de är från årsmodell 05-08.
Från 09 och framåt har de ändrat lite i spjället och de har också ett gul/guldfärgat spjällblad. De fungerar inte bra i C5an, har du inte redan fått det så får du förr eller senare reduced engine power pga felkoder från styrningen av spjället. Samma gäller NW102 spjället av C6 typ som sålts de senaste åren för de har motor etc som är från -09 och framåt.
Det NW102 spjäll som fungerar i C5an är de med den gamla C5 stilen med motor på ena sidan och givare på andra precis som C5an eller de tidiga C6 NW102 spjällen som är motor etc från de tidiga 05-08 spjällen.
Lite justeringar i mappen är att rekommendera för att det ska gå optimalt men bilen går att köra som det är, många kör med LS2/LS3 05-08 spjäll utan att göra nånting men som sagt .. de går inte optimalt.