Sida 1 av 1

Dålig lambdason?, 2a på bes.

Postat: ons apr 24, 2013 11:24
av turbo_kicken
Hej
Har en z06 -02 med A&A kompressor
Var o besikta (utan kompressorn) och fick 4 st 2 på avg värdena:

HC-Halt tomgång för hög
CO-Halt tomgång för hög
CO-Halt Förhöjd tomgång
Lambda-Värde Förhögt tomgång Felaktig

CO: 1.7 (0.5)
HC: 300 (100)
CO2500 varv: 3.3 (0.3)
Lambdavärde: 0.95 (0.96-1.25)

Kollade felkoderna och fick:
P0135 : Faulty Heated Oxygen Sensor (H2OS) Bank 1 Sensor (raderade den och den har inte kommit tillbaks)
P0133 : Faulty Front Heated Oxygen Sensor Bank 1 (raderade o den kom tillbaks)

Det sitter Lg långa headers med 2st lambda sonder, dom bakre är bortkopplade.
Sitter Nya Racekattar (100cell) men kanske skulle ha köpt 200 cells...

Sen vet jag inte om det har med någon lambda o göra med den är himla svår och hålla varvet på t.ex 2500 varv utan den rör sig mellan 2300-2600 varv kanske skit i gasspjälet?

Hur ska man veta vilken sond som är dålig, koden berättar ju inte vilken som är dålig. MVH j

Re: Dålig lambdason?, 2a på bes.

Postat: ons apr 24, 2013 18:18
av chevette
"Bank 1" talar om vilken sida det är. Nu kommer jag inte ihåg säkert men TROR att det är höger. Använd sökfunktionen eller Googla. Kör du på samma mappning som du hade med kompressor?

Re: Dålig lambdason?, 2a på bes.

Postat: ons apr 24, 2013 22:22
av turbo_kicken
Enligt ett amerikansk forum är bank 1 vänster sida, men det är ju bara o testa att byta ut den o se om koden försvinner.

Japp samma mapp som med kompressorn, med ska inte ställa till det vid besiktning.

Re: Dålig lambdason?, 2a på bes.

Postat: lör maj 04, 2013 13:00
av turbo_kicken
Det verkar vara ena lambdan som är dålig, ska testa och byta den.
Fick innan felkod P0133 (fel på vänstra lambdan) sen byte jag plats på lambdorna och fick istället koden P0153 (fel på höger lambda) och den "trasiga" lambdan var mycket mer sotigare än den som funkar. ( gjorde rent bägge lambdorna för en vecka sen)

Re: Dålig lambdason?, 2a på bes.

Postat: sön jun 02, 2013 16:03
av turbo_kicken
Har Fått bilen godkänd nu, men HC var på gränsen nu, men det beror nog på kalla racekattar.
Men jag får upp felkoden P0134: no o2 sensor activity, har det med att jag kör LG long headers eller han det vara på grund av typ avgasläckars?

har också fått upp den mindre roliga koden P0300: misständning. men det uppstår bara vid "hård körning" inget man märker, men är ju ingen kod man vill ha.

några idéer? kan det vara att det läcker i avgassystemet så det blir fel bränsleblandning? men då borde den ju inte gå igenem besiktningen?
Eller kanske tändstiftena som är slut/dåliga?

Re: Dålig lambdason?, 2a på bes.

Postat: sön jun 02, 2013 17:19
av axelg89
turbo_kicken skrev:Har Fått bilen godkänd nu, men HC var på gränsen nu, men det beror nog på kalla racekattar.
Men jag får upp felkoden P0134: no o2 sensor activity, har det med att jag kör LG long headers eller han det vara på grund av typ avgasläckars?

har också fått upp den mindre roliga koden P0300: misständning. men det uppstår bara vid "hård körning" inget man märker, men är ju ingen kod man vill ha.

några idéer? kan det vara att det läcker i avgassystemet så det blir fel bränsleblandning? men då borde den ju inte gå igenem besiktningen?
Eller kanske tändstiftena som är slut/dåliga?
Jag har också problem med lambdorna och får också upp p0300. Läste på ett amerikanskt forum att den koden kan komma pga dålig o2 kommunikation varpå motorn "missar".

Har själv inte löst det än men tänker själv försöka lösa mina o2 problem först och få bilen att gå som den ska i closed loop, sen får vi se om p0300 finns kvar.

mvh

Re: Dålig lambdason?, 2a på bes.

Postat: sön jun 02, 2013 17:31
av turbo_kicken
okej, hmm får kolla upp det lite, tack sålänge

Re: Dålig lambdason?, 2a på bes.

Postat: sön jun 02, 2013 18:00
av Ubbe
Hej! Har också fel koder Po 135c och fick en P0 300C en gång och som är nu Po 300h :( Koderna fick jag när jag bytte kam till DRM kam. Jag ska till r- tunes och mappa bort dom. Fick igenom bilen genom besiktningen men värdena var lite höga men det var på vinter bensinen sa hon?Tackar:)
Har kört hårt på banan och då blev det inga fel koder men däremot så får jag fel kod P0 135 när jag startar och kör långsamt.
Nu har jag fel kod P0 332 och det är inte roligt :( :( Sladdarna till olje givaren och knack sensorn har smält dom har legat i mot headers:(
Så nu kanske jag har brända kolvringar och ventiler:( Ps ska dit den 13 juni och då får vi se vad han behöver göra för att få bort koderna. Mvh ubbe

Re: Dålig lambdason?, 2a på bes.

Postat: sön jun 02, 2013 21:18
av Bengt
Blir nog bra Ubbe, inte har du brända ventiler. Jag har ställt ned känsligheten på mina LS1 sensorer, dessutom är de placerade på sidan av blocket(LS2 block) vilket medför att ingen i världen vet hur de skall trimmas in - man får bara undvika Mexikobensin på 88 oktan :mrgreen:

Re: Dålig lambdason?, 2a på bes.

Postat: mån jun 03, 2013 11:18
av Conan999
turbo-kicken: Så brukar bilen bete sej om det finns något luftinsläpp nånstans. Kolla igenom skarvar mm på avgassystemet en gång extra. Ju närmare lambdasonderna det läcker in desto känsligare är det.