Sida 1 av 1

Hur ska manuella lådan vara i C5?

Postat: tis apr 16, 2013 20:14
av Sudden_sthlm
Letar Corvette och har tittat på en med manuell 6vxl låda där ettan kan vara svår att få i, dvs. man måste vara bestämd och lägga i den distinkt, annars kan man missa växeln. Bilen har knappt gått 5000mil, vad kan detta bero på?

Koppling och växellådsproblem är ju svindyrt på dessa bilar eftersom man måste byta svänghjul och koppling samtidigt enl. uppgift.

Ni som har manuella lådor eller har erfarenhet av dessa, vad ska man lyssna och känna efter? Hur ska de kännas om allt står rätt till? Lätt att lägga i växlar, eller är det lite speciellt på något sätt jämfört med "vanliga bilar"?

Tacksam för alla svar jag kan få!

Re: Hur ska manuella lådan vara i C5?

Postat: tis apr 16, 2013 20:42
av Ubbe
Hej! Nu är ju corvetten inte super smidig att växla den är ganska rå så man behöver växla distinkt.Har lite samma problem Det kan vara trögt att lägga i ettan :( Nu kommer jag att byta koppling nästa veckan och hoppas att det försvinner. Har short shift och den kan man behöva justera se trådhttps://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=5597. Satte på racing spak som är lite längre och fick smidigare växlingar. Med vänlig hälsning, Ubbe

Re: Hur ska manuella lådan vara i C5?

Postat: ons apr 17, 2013 7:35
av jörgen
Kan hålla med Ubbe!
Min har gått 2800mil och har en "short shifter".

I vardagsbilen (Saab) kan man slarvigt lägga in nästa växel och det fungerar ändå!
I corvetten så behöver man vara bestämd i sin växling. Inget mjukt följsamt utan en bestämd hand som visar vem som "bestämmer" :)
Ettans växel upplever jag däremot varken som något bättre eller sämre jämfört med dom andra växlarna.
Den enda skillnaden jag kan tycka avseende växlarna är backen som inte har riktigt samma disktinkta läge som 1-6.

H/Jörgen

Re: Hur ska manuella lådan vara i C5?

Postat: ons apr 17, 2013 17:01
av Sudden_sthlm
Tack för era tips, kanske inte är så illa då! :D

Är det någon annan som har mer att tillägga på mina frågeställningar ovan tar jag tacksamt emot fler synpunkter och tips.

Är det förresten några speciella årsmodeller som är att föredra rent generellt för C5:orna?

Re: Hur ska manuella lådan vara i C5?

Postat: ons apr 17, 2013 22:20
av Joggy
Som sagt det är oftast med bestämda rörelser man växlar en manuell Corvette, även på min, och just ettan och trean. Det finns ju lite åtgärder mot detta som man kan prova, t.ex. justera och byta bussningar i växelboxen.
Finns även en metod som kallas "Anti-Venom mod" där man helt enkelt skruvar ur en plugg utanpå växellådan och monterar en kopparbricka på för att göra växlingen till en enklare uppgift.

Det stora problemet med drivlinan i en manuell är att hydrauliken till kopplingen är helt kass, tycker jag då.
Längst fram på transaxeln, precis bakom kopplingen, precis ovanför grenrören, tyckte ingenjörena att det var en utmärkt idé att montera en slavcylinder av PLAST och aluminium på, som dessutom är nästan omöjlig att komma åt för att lufta, vilket man måste göra väldigt ofta pga. värmen. Man kan även bli tvungen att bråka med kopplingspedalen som inte vill komma upp från golvet...

MEN när det väl fungerar, då är det roligt med en manuell V8 bil :mrgreen:

Lycka till med Corvette letandet!