Sida 1 av 1

Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Postat: tor mar 28, 2013 7:58
av velasoraptor
FÖRST DYNOKÖRNINGEN MED PFADT TRI-Y HEADERS I SVERIGE VAD JAG VET.Jag har nu monterat Pfadt Tri-Y headers på min Z06a.Dessa headers är till C6 Z06.Men vi fick bygga om dom lite för att passa en C5a. Det kommer troligen att komma ut TRI -Y headers för C5 längre fram. Anders på R-Tune vette.se har mer info om dessa headers till C5.Ni kan också läsa en hel del om dessa TRI-Y headers på hans webb sidor.Så jag tar inte upp vad som måste göras för att dom ska passa i denna tråd.

Jag hade som sagt bolt on prylar med LG street headers på min Ls7 motor som lämmnade exakt 463 rwhp och 603 rwnm vilket är helt ok.Jag bytte som sagt ut mina LG headers mot Pfadt TRI-Y headers. Vi bromsade bilen i går på Anders dyno.
Det blev hela 568 hp i motorn och HELA 480 rwhp på hjulen vid 5980 varv.Vridet var 614 rwnm.Så jag fick en ökning på 17 rwhp med Pfadt headers över LG street headers.Helt otrolig effekt ökning.Vridet under the curv låg en ca 15 rwnm hela vägen ifrån 3000v och upp till 7000v över LGs headers.

Så dessa headers rekomenderar jag verkligen. Det går allså att montera C6 och C6 Z06 headers på C5 och C5Z06 för er som vill. Men det blir en del modifieringar.

Anders på R-Tune är ju återförsäljare för dessa headers.Så kontakta honom för mera information.


Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568 hp (480rwhp 614 rwnm)

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Postat: tor mar 28, 2013 10:01
av Hejdarn
Är båda körningarna, före och efter på samma dyno?

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Postat: tor mar 28, 2013 10:01
av Ricky
Grattis Kenta. :)

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Postat: tor mar 28, 2013 10:53
av Ubbe
Hej Kenta :P
Nu börjar du få fart på motorn :P
Synd att du inte hade American Racing Headers innan, då hade man fått ett bättre jämnförelse mellan de bästa systemen.
Ps Nu kanske du slår min tid på Malmby :mrgreen:
Ubbe

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Postat: tor mar 28, 2013 15:29
av Jerka
Grattis Kenta skitballt 8) 8) 8)

Ska bli kul och se vad det räcker till :mrgreen:

/Jerka

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Postat: tor mar 28, 2013 17:07
av velasoraptor
Detta är före och efter körning på dynon!1

kenta C5 Z06 2004 ls7 568hp (480 rwhp 614 rwnm)

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Postat: fre mar 29, 2013 7:51
av velasoraptor
UBBE!! Det är ingen skillnad på effekt mellan LG och American racing headers.Det är bara det att American racing är något bättre gjorda och så finns dom i 2 tum. LG är även det ett mycket bra system.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp (480rwhp 614rwnm)

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Postat: fre mar 29, 2013 8:48
av Chrippe
Riktigt bra Kenta , kul !!!
Och det var lika kul att se glädjen i dig när du berättade för mig
i onsdags.

/Christer

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Postat: fre mar 29, 2013 9:18
av Ubbe
kenta! vad hade du för bensin i bilen Statoli (vallentuna) :?:
Kollade med statoil om dom har etanol i 98 oktan! Och svaret var tyvärr ja :twisted: Det gäller också jet 98 oktan upp till 5% :evil:
Men vid mappningen så är det kanske en fördel med lite etanol i tanken.
Har börjat med att tanka min (audi tt turbo) med 95 oktan ,jag vet inte om det är inbillning men det känns som bilen går bättre :shock:
Tankade w-power tidigare när det var 99 oktan och då gick den riktigt bra, nu har dom 98+etanol körde på den soppan i början på vinter sen gick jag över till 95 oktan.

Det skulle vara intressant om det blir någon skillnad mellan dom olika bensin sorterna ( 98 oktan+etanol och 98 oktan utan etanol om man skulle hitta det någon stans.,när det gäller mappning :wink:

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Postat: fre mar 29, 2013 10:05
av velasoraptor
Jag hade Statoil 98 oktan i tanken!! Då har dom börjat att ha etanol även i Statoils 98 oktan!! Det hade dom inte förra sommaren. TRÅKIGT!!! Då kanske W-Power med etanol är bättre. Kanske någon som har koll på detta!!

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568 hp (480 rwhp 614 rwnm)

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Postat: fre mar 29, 2013 11:13
av Ubbe
Hittade info från statoli 2013.
Kenta! Kan det vara så att du fick 5% etanol i din tank nu?
När ni kör mappningen tar man hänsyn till oktan talet och om det är etanol i bensinen.
(Är det inte så )Med mer Etanol blir det större risk för knackningar :?:

miles 98
miles 98 är en 98 oktanig bensin som rekommenderas till alla bensindrivna förbränningsmotorer.
Egenskaper
miles 98 är en blandning av många olika kolväten som ger det höga oktantalet och därmed stort motstånd mot knackning
i motorn, speciellt vid hård belastning som fullgas. Blandningen anpassas säsongsvis så att förångningen är tillräcklig för att
bilen ska starta vid varierande temperatur, men inte så stark att ånglås kan bildas under en varm sommardag.
miles 98 innehåller additiv som motverkar korrosion och avsättningar i motorns insugnings- och insprutnings-system.
miles 98 Miljöklass 1 innehåller 5 vol-% etanol. Etanolinblanding upp tilll 5 vol-% är enligt Svensk Standard SS 15 54 22 och
Europeisk Standard EN 228 bensin. Låginblandning med 5% bioetanol bidrar till att minska de fossila koldioxidemissionerna,
så kallade växthusgaser.
Användning
miles 98 är avsedd för katalysatorbilar och andra bilar med hårda ventilsäten som inte kräver ventil-smörjande medel.
Rekommenderas även till samtliga tvåtaktsmotorer.
Motorer som är tillverkade 1986 eller tidigare kan ha mjuka ventilsäten. De behöver då tillsatts av blyersättningsmedel i
bensinen för att skydda ventilsäten och ventiler mot slitage. Blyersättningsmedel med doseringsanvisning finns att köpa
på Statoils stationer.
miles 98 uppfyller kraven för Svensk Standard SS-EN 228:2013.
Enligt förordningen om brandfarliga och explosiva varor, klassas bensin som klass 1 – ”extremt brandfarligt” (F+).
Se säkerhetsdatablad för denna produkt.
03.12 Produktbeskrivning • Motorbränslen • Bensin
Typiska data
Enhet miles 98
Oktantal, Research (RON) 98,0
Oktantal, Motor (MON) 87,5
Densitet vid 15°C kg/m3 750
Aromathalt vol-% max 35
Bensenhalt vol-% max 1,0
Olefinhalt vol-% max 13,0
Destillation:
Förångat vid 70°C S/V vol-% 20-48/22-50
Förångat vid 100°C S/V vol-% 47-71/50-71
Förångat vid 150°C vol-% min 75
Slutkokpunkt °C max 205
Färg ofärgad
Korrosion, koppar Skala max 1
Svavelhalt mg/kg max 10
Oxygenater Mass-% max 2,7
Ångtryck (RVP) sommar kPa max 45-70
Ångtryck (RVP) vinter kPa max 65-95

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Postat: fre mar 29, 2013 12:04
av velasoraptor
Det va fan vad du var pålästa haha. Den lilla mängd etanol i soppan påverkar knappast effekten på Dynon. Det krävs mer etanol en så för att man ska kunna se en märkbarar minskning i hästar.

Det enda jag kan säga är att när dom fick etanol i V-Power så började min bil gå sämre. När jag sedan började tanka Statoil 98 så gick bilen bra igen.Det kan i och för sig göra en liten påverkning på hästkraft stinna bilar.Men inte för gemene man.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568 hp (480 rwhp 614 rwnm)

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Postat: fre mar 29, 2013 16:15
av Hejdarn
velasoraptor skrev:Detta är före och efter körning på dynon!1

kenta C5 Z06 2004 ls7 568hp (480 rwhp 614 rwnm)
Då är det ett grymt resultat. Grattis! :D

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Postat: fre mar 29, 2013 16:40
av Ubbe
Hejdarn skrev:<null>
Kenta det kanske var dom där 5% som gjorde resultatet hi hi hi Hejdarn är inte du på Elmia mässan? Du bor ju nästan vid mässan :)

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Postat: fre mar 29, 2013 19:11
av Bengt
Tur att man har LG PRO då så att man slipper köpa nytt :mrgreen:

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Postat: lör mar 30, 2013 12:05
av Hejdarn
Ubbe skrev:
Hejdarn skrev:<null>
Kenta det kanske var dom där 5% som gjorde resultatet hi hi hi Hejdarn är inte du på Elmia mässan? Du bor ju nästan vid mässan :)
Ja nästan. Bara en och en halv timme bort. 8)

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Postat: lör mar 30, 2013 17:07
av Jerka
1,5 h
Åker du diselbil :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
/Jerka

Re: Pfadt Tri-y headers nu dyno testade

Postat: sön mar 31, 2013 16:23
av Hejdarn
Mmmm, det finns ju inga snutar som gillar att sno lappen av hederligt folk på E4an... :evil: 8)