Sida 1 av 1
Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: fre feb 15, 2013 19:05
av NiclasT
Hej!
Ny här på forumet och förhoppningsvis snart en Corvette-ägare (när jag hittat rätt bil) !
Jag har velat ha en C5 i 6 år och nu äntligen har jag möjlighet, men jag vill ju inte bli besviken. Har tidigare haft Camaro Z28 med LS1, Impala med BB och en Nova med 500 hk första vändan och 800 hk andra... Jag vill fortfarande ha prestanda, men också kunna använda bilen på långresor (kanske Nurburgring)...

Därför känns C5:an klockren!
Hur är prestandan i en original Corvette C5 LS1, handen på hjärtat? Är det något tryck?Räcker kalluftssystem och headers för att få den lite argare?
Jag antar att jag måste räkna med att köpa kam, insug och ev. toppar. Jag har ju aldrig varit beroende av några särskilda besiktningkrav då bilarna varit 60/70-talare så vad bör man tänka på? Var går gränserna? Kompressor hade ju varit bra men lite vågat kanske, alltid en chansning genom besiktningen.
Jag är inte ute efter något monster men det måste vara ett gott tryck i bilen (och gärna köra ifrån C6:or och annat)
Jättetacksam för svar och andra tips inför mitt köp !!
Mvh Niclas
Re: Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: lör feb 16, 2013 15:16
av Peter Anjou
Hejsan !
Problemet kan ju vara, ju nyare bil desto mindre kan man
göra om / trimma och fortfarande få den godkänd !
Kompressor ska man nog inte ha på när man tänker besiktiga !
Sen finns det ju alltid knep för att gå "runt" besiktningen !
Re: Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: sön feb 17, 2013 13:55
av NiclasT
Jo, det är jag medveten om. Men det borde ju finnas en viss nivå man kan uppnå utan att det blir problem vid besiktning. Vissa pratar attt vissa gränsen går vid viss duration på kam etc. Är det några som har lite bra tips?
Re: Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: sön feb 17, 2013 21:47
av Roddy c5
Hej
Jag märkte en stor skillnad när jag monterade
Headders och vararam filter men det
Jag inte gjorde va att anlita R-tune
För en Quick tune det skulle jag gjort
Då hade det nog blivit ännu bättre
Bilen andades på ett annat sätt mycket rappare
Rimliga pengar och rimligt roligt
Och jag personligen tycker att C5 går.
Vad hade du tänkt att lägga på bil och sen på trim
Alternativt på färdig bil ?
Mvh Roddy.....
Re: Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: tis feb 19, 2013 22:25
av NiclasT
Hej!
På bilen kan jag lägga vad en C5:a kostar, give or take;) . Trim beror ju på, det är över en lång tid eftersom jag tänkt ha bilen länge. Färdig bil är ju klart intressant men då är det ju ännu viktigare med specad historia. Verkar börja komma ut lite bilar på blocket nu så jag håller ju ögonen öppna.
Re: Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: ons feb 20, 2013 0:59
av Roddy c5
Om du ska börja från början så tycker jag att du ska fundera på
Vad du vill åka kompressor = mycket hästar = lite mer strul med besiktningen
Sugmotor är kanske lite lättare men det beror på kammen.....
Min rekommendationen till dig är kontakta Anders på R-tune han har bra idéer...
Sen så tänk på att hästar betyder också att man måste fortsätta med
Allt annat bromsar v-låda osv....
Förstärka en automat låda är ca: 35 lappar.
Automaten klarar runt 420-480hk i maskin beroende på skik.
Men så fort man trimmar ska man inte leka på driven för det håller det inte för...
Hoppas du hittar ett bra ex och ha inte för bråttom lycka till
Mvh Roddy
Love My vette.................

Re: Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: ons feb 20, 2013 17:49
av NiclasT
Besiktning går ju att lösa så länge bilen kan gå N/A på samma mapp, bara att plocka av. Har hört mycket gott om Anders och tänkte slå honom en signal när jag funnit rätt objekt!
Det jag räknar med att behöva byta till en början är koppling, jag kommer köpa manuell. Åkte tidigare automat-Camaro 99. Sedan får man ju ta allt eftersom, bromsarna skäms nog inte för sig original heller. Det hoppas jag med, får ha lite is i magen. Ligger en Z06 med 8k mil för 185 lappar ute nu men känns som jag såg den ute förra året, någon som känner igen den?
Re: Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: ons feb 20, 2013 21:46
av Ubbe
Hej!
Varför ska du byta koppling
Har man bara bytt kopplings olja ofta och den ska vara ljus och ren, den får ju inte slira förstås

så ska det inte behövas byta koppling.
Jag ska byta min till C6 z06 koppling med lättad svänghjul men det gör jag för att slavcylindern krånglade.(Det är lika mycket jobb

)
Ps Corvetten z06 -02 på blocket kostar 179000kr nu! kan vara värt att titta på.De kostar betydligt mindre en min
Lycka till med köpet
Du får räkna med att lägga ner stora pengar på väghållningen om du ska ha en bil som kan svänga

(Ett bra alternativ är att byta orginal motorn till en ny LS3 480 hk kostar 80,000kr? R-tune)
Re: Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: tor feb 21, 2013 20:41
av NiclasT
Nej det kanske man inte behöver, men den borde ju vara det som ryker först om man trimmar:)
LS3 är inte fy skam, det går också att titta på men då blir det ju stora pengar på en gång, som vanlig svensson:). Men hur blir det med original styrsystem, fungerar det om man mappar om?
179k det har du fan rätt i, ändå inte såld än. C6orna börjar gå ner i pris och C7an är på ingång, kanske bör man ha is i magen lite till
Edit: Väghållningen i en Z06 räcker nog en stund för mig som tidigare åkt rakt fram i 70-tals chassie

Re: Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: tor feb 21, 2013 21:25
av Ubbe
Hej! Om du vill ha en Corvette med racing stuk och med fina 60,70 tals linjer typ Viper så köp en C5 z06

När jag såg den här videon så var det kört (I love z06)
http://www.youtube.com/watch?v=UuS7iBcS ... re=related
Men som sagt! smaken är som baken delad
mvh Ubbe
ps Det bästa är nog att hitta en bil som har fått lite uppgraderng
Det blir bättre för plånboken

Re: Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: ons apr 17, 2013 18:19
av NiclasT
Tjena allihopa!!
Har ännu inte hittat "rätt" bil. Kikar en del på Z06:orna och det verkar vara bra med bang for the buck.
En lite sak jag är fundersam över är problemet med ventilfjädrarna, tydligen så är det en stor risk att dessa går av. Har det hänt någon av er? Känns ju lite halvt att inte kunna varva en bil på tomgång utan att ventilfjädrarna går åt skogen.
Om jag åker och tittar på en Z06, vad ska jag tänka på?
Re: Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: ons apr 17, 2013 18:42
av Ricky
Jag kör ju C3 och är långt ifrån någon specialist vad det gäller C5 men jag kikade på flera C5 innan jag till slut köpte min C3.
Dessa bilar omfattas ju av CarFax systemet och att kolla upp ALLA intressanta objekt där är nog absolut att rekommendera.
Där ser man om en bil varit krockad eller tillochmed avskriven/skrotad i ursprungslandet.
Bilar kan ha vart smällda men blivit seriöst reparerade och vara i skick som nya men "plumpen" i CarFax kommer alltid att följa med bilen.
I övrigt måste jag säja att C5 Z06 är bland det ballaste som rullar på våra vägar, helt i min smak med HardTop-Coupe taket, manuell låda, lägre bakaxelutväxling och 405hk maskin.
Jag tror att en helt standard sådan med bra däck är jäkligt rolig både på bana och väg.
//Ricky.
Re: Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: ons apr 17, 2013 19:38
av Ubbe
NiclasT skrev:Tjena allihopa!!
Har ännu inte hittat "rätt" bil. Kikar en del på Z06:orna och det verkar vara bra med bang for the buck.
En lite sak jag är fundersam över är problemet med ventilfjädrarna, tydligen så är det en stor risk att dessa går av. Har det hänt någon av er? Känns ju lite halvt att inte kunna varva en bil på tomgång utan att ventilfjädrarna går åt skogen.
Om jag åker och tittar på en Z06, vad ska jag tänka på?
Hej Niclas! Jag har blivit drabbad av det felet

Det där med ventilfjädrarna är inte jätte vanlig!Jag tror att det vara 2002 modell som har det problemet.
Köp den sista års modellen 2004 så ska det inte vara några problemas
men man ska aldrig varva v8 utan belastning.
Ett tips är att du åker på corvette träffar, där får du svar på många frågor och kan titta på bilen.
Lycka till Mvh Ubbe
Re: Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: tor apr 18, 2013 9:12
av Conan999
Hej Ubbe: Hur fixar du besiktningen när de står o varvar bilen på 2500 varv för avgasmätning? Du kanske menar bra mycket mer varvande, typ 4000-5000?
Re: Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: tor apr 18, 2013 17:06
av NiclasT
Ubbe, vad blev konsekvenserna av det? Var det bara att byta fjädrarna eller nuddade ventilen kolven etc? Om det bara är att byta ventilfjädern så är det ju ingen fara, värre om det skadar innanmätet
Re: Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: tor apr 18, 2013 20:46
av Ubbe
Hej! Jag hade tur att ventilfjädern gick av på rätt ställe.Ventilen förstörde inte kolven tack vare att fjädern gick av på den övre delen.
Den finns på R-tunes disk för beskådning

Nästa vecka kommer jag att byta alla ventilfjädrar.men jag har kört ett år utan problem.
Hittade en gammal tråd om problemet.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... der#p82202

Det gick inte att lägga in tråden! prova att sök på forumet på ventilfjäder.
Det ska vara från 2011.
Re: Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: fre apr 19, 2013 20:28
av NiclasT
Tack! Då får man väl ta det om det kommer. Måste vara ett konstruktionsfel från start, aldrig hört talas om tidigare. Stått och hållt min gamla 454 på 6000 varv fler gånger än jag kan räkna. Ska försöka läsa på lite mer och kanske man kan hitta ett par fjädrar som är bättre och isåfall försöka investera i det och ta en helg att byta.
Är fortfarande helt nerkärad i Z06........

Re: Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: mån maj 13, 2013 11:32
av NiclasT
Re: Corvette C5 - Frågor kring kam, insug och annat trim
Postat: ons maj 15, 2013 7:26
av Neeoo
Fan vad nice =)
Köpte själv min första corvette i förra veckan.. Hittade en oskruvad c5a -99 på 4500 mil =) sjukt nöjd..
tittar oxå på lite uppgraderingar.. men blir nog orginal i sommar i alla fall.. Men nya stötdämpare å fjärdrar hade inte skadat.. mjuk som sjutton.
Lycka till =)