Mycket intressant ämne!
"En bil är väl bara i orginalskick så länge som den är orenoverad.
Renovering är väl en definition av att "återställa" till det skick/utrustning som just den aktuella bilen kom från fabriken.
Customizering är väl en definition när den som utför det gör enligt egen smak.
Matching numbers är när delarna är dom rätta för den aktuella bilen. Det är många nummer som skall vara rätt. Chassienummer, gjutnummer, gjutdatum, datumkoder, motornummer, partnummer.
Motor, växellådan, "bellhousing" till manuella lådan, bakaxelklumpen, generatorn, vattenpumpen, kylaren, fördelaren, insuget, förgasaren, topparna, grenrören." (ovanstående är fritt översatt efter att ha läst en artikel från en amerikansk hemsida i diskussion om matching number).
Jag har "snöat" in på en matching number renovering (Corvette Coupe 68 ) eftersom min bil hade allt utom förgasaren med rätt nummer, rätt datum och rätt gjutnummer. Det som jag tycker är roligt är att försöka få till allt som det såg ut när bilen lämnade fabriken med rätt färg, ytbehandling, rätta inspectionsmärkningar etc. Jag har lärt mig otroligt mycket under renoveringens framskridande. Det som också har varit väldigt frustrerande är att leta delar typ förgasaren eftersom den inte finns i så många exemplar, jag har letat i Usa och Sverige utan resultat. Men en dag såg jag en annons här i Sverige på lite Corvettedelar (ej förgasare) ringer till killen och pratar en stund och han berättar att han haft en 68 cab för ett antal år sedan och jag frågor om han har kvar förgasaren?? Han skall kolla och även kolla numret, Ja han hade förgasaren kvar och numret stämde!! Det var lycka och tillfredsställese efter fyra års "jagande".
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@