Sida 1 av 1

Problem automatlåda

Postat: tor nov 20, 2003 0:42
av Bosse
Hej.
Äger en 72-a automat med 400-låda.
Vid kickdown så växlar den inte ner som den brukar göra. Den
ligger kvar i "trean" och ökar på som en vanlig manuell.
För övrigt så funkar lådan mycket bra. Växlar mjukt o fint, inga oljud.
Någon som vet vad som är fel?
Mvh
Bosse[/b]

Postat: fre nov 21, 2003 0:31
av Corv1-Micke
Hej
Har du kontrollerat oljenivå samt vacumslangen?
Eller rent av kabeln till kickdownkontakten?

/ Micke

Postat: fre nov 21, 2003 12:09
av zappa
Hej!
Jag har sett flera 400lådor med samma problem, till att börja med så är kontakten till kicken ingen höjdare. Den sittter under instrumentpanelen vid gaspedalen en klump av plast och plåt. Det går två kablar till den och den funkar som en tryckströmbrytare koppla på en vanlig tryckströmbrytare på den och aktivera med stömmen påslagen det ska då höras ett svagt klickande från solenoiden i växellådan. Om inte kolla kablar och kontakt vid lådan, de blir ofta dåliga av värme och olja.
om det fortfarande inte hörs något klickande när du aktiverar brytaren får du öppna lådan och byta solenoid. Det är inga problem görs enkelt i samband med filter och olje byte. Solenoiden sitter endast med 2 skruvar se till att det blir tätt vid kabelgenomföringen. Priset på en beg solenoid ligger runt ett par hundringar.

Lycka till Zappa/

Postat: fre nov 21, 2003 22:16
av Bosse
Tusen tack för tipsen! Oljenivån kollade jag tidigare.
Får ta en koll på övriga tänkbara felkällor som jag fått av er.
Mvh Bosse

Postat: mån nov 24, 2003 1:23
av Björn Leidelöf
Det stämmer att det brukar vara kontakten vid gaspedalen som krånglar. Den är av en självjusterande typ. Man "nollställer" den genom att skjuta den åt ena hållet, och när man sedan trycker till på gaspedalen så ställer den in sig automatiskt så att den aktiverar kickdown vid fullgas. Det är lite svårt att beskriva exakt hur det funker, men är du medveten om den här funktionen så tror jag nog att du listar ut hur det funkar. Problemet är att med åldern så brukar dom kunna ställa om sig ibland + att det kan räcka med att en lite tjockare golvmatta halkar lite snett så att gaspedalen inte går riktigt lika långt ner för att kickdownen inte ska funka. Innan jag bytte till min 6-växlade manuella låda, så brukade jag få "nollställa" min brytare någon gång eller två per sommar. På min 74:a så styr kontakten även luftintagsluckan i motorhuvens bakkant, så det hörs väldigt tydligt med motorn avstängd om den funkar eller inte!

Men, gör som ovanstående svar föreslår, koppla en en vanlig brytare, eller till och med dra en 12V direkt ner till lådan och lyssna om det klickar från solenoiden (givetvis med motorn avstängd!).

Mvh, Björn

Postat: ons jul 25, 2007 20:50
av Dav7812
Visserligen ganska gammal tråd..

För att justera kickdownkontakten är det bara att dra hårt eller ska man släppa på nån skruv eller så? Kände på min idag och kunde inte rubba den en mm.

Testade med pedalen i botten så hade tryckknappen flyttat sig ungefär halvvägs av den maximala slag/trycklängden, fanns ca 1 cm kvar att trycka ner. Borde detta räcka för att aktivera solenoiden?

//David