Sida 1 av 1

Bakvagn

Postat: sön jun 24, 2012 11:39
av mpe
Hej,har en 2001 och har fått ett märkligt problem.Har byttat stötdämpare och krängnings hämare runt om i våras.Vid två tillfälle då vi kört i kraftigt regn väder så känns det och hörs i bak vagnen som om jag har fått punktering bak.Smäller som metall mot metall med hårt ljud och finns det ojämnheter i väg banan så känns det som om den spårar kraftigt bak,mycket obehagligt om man är i högre hastigheter.Detta fenomen som jag skrev innan har bara uppstått vid körning i kraftigt regn 2gånger,jag har kört mycket imellan i bra väder och då uppstår inte problemet.Någon som har någon ide eller ett tips vad jag skall kolla på?

Mats

Re: Bakvagn

Postat: sön jun 24, 2012 14:36
av vette.se
Jag har ingen lysande förklaring till något som skulle vara kopplat till fukt/regn ..... men om det vore min bil skulle jag:
1. Kontrolldra länkarna till krängningshämmaren
2. Kontrolldra fästet i vaggan för krängningshämmaren
3. Kontrolldra toe-stagets led vid spindeln, kolla även i vaggan
4. Kontrolldra övre och undre kulled till spindeln
5. Kontrolldra dämparens övre och undre fäste
6. Kontrolldra vaggans infästning till ramen
7. Kontrolldra diffens infästning till vaggan
8. Kontrolldra camberjusteringen i nedre a-armen
9. Kontrolldra övre a-arms infästning i ramen

det täcker väl i princip in allt som kan orsaka det du beskriver, lägg 5minuter i varje hjulhus så är det klart och du har uteslutet det mesta, trasigt hjullager tror jag inte sannolikt för det borde du höra när du kör.

Sen det vanliga förstås, känna på hjulet i horisontal och vertikalled om det är glapp nånstans (sliten led).

Jag antar att ingen ABS eller traction indikering kommer upp ..

Re: Bakvagn

Postat: sön jun 24, 2012 15:01
av mpe
Har precis varit nere garaget och kollat över alla bultar som jag hade av då jag byttade stötdämpare och krängnings hämmare.
Alla bultar sitter fast,däremot som du skrev ander så tändes traktion kontroll lampan en gång då det små regnade och har för mig det stod något om oppvärmd sen släckte jag den med reset knappen.En halv timme senare kom det riktigt med regn och det var då problemet uppstod.Det som förbryllar mig att det hänt en gång tidigare i just samma väder,vi har kört mycke imellan i bra väder och aldrig känt detta som är riktigt obehagligt,känns nästan som om hela bak vagnen skall hoppa av,men så fort det blir regn fritt märker man inget,mycke konstigt

Mats

Re: Bakvagn

Postat: sön jun 24, 2012 15:18
av vette.se
mpe skrev:Har precis varit nere garaget och kollat över alla bultar som jag hade av då jag byttade stötdämpare och krängnings hämmare.
Alla bultar sitter fast,däremot som du skrev ander så tändes traktion kontroll lampan en gång då det små regnade och har för mig det stod något om oppvärmd sen släckte jag den med reset knappen.En halv timme senare kom det riktigt med regn och det var då problemet uppstod.Det som förbryllar mig att det hänt en gång tidigare i just samma väder,vi har kört mycke imellan i bra väder och aldrig känt detta som är riktigt obehagligt,känns nästan som om hela bak vagnen skall hoppa av,men så fort det blir regn fritt märker man inget,mycke konstigt

Mats
Kolla även bultar/muttrar som du inte rört ... dvs allt i varje hjulhus.

Om allt sitter fast och det inte är något glapp någonstans så kan det inte vara något mekaniskt fel. Det som återstår är då att antisladd systemet går in men du borde få meddelande om det i displayen, inga felkoder under TCS ? Vilken däckstorlek har du fram/bak ?

Re: Bakvagn

Postat: sön jun 24, 2012 15:53
av Mange_C5
Har du kollat däcktryck och bakre toe?

Re: Bakvagn

Postat: sön jun 24, 2012 16:26
av mpe
Har precis kollat allt som du skrev innan Anders och allt var spänt,skall kolla upp om det finns något fel meddelande,återkommer med besked.Jag har bak 285/30/20 och fram har jag 245/35/19.

Mats

Re: Bakvagn

Postat: sön jun 24, 2012 16:28
av mpe
Hur kollar man bakre toe?Kan regn påverka om jag har fel däck tryck?

mats

Re: Bakvagn

Postat: sön jun 24, 2012 16:47
av Hans Wijk
För lågt lufttryck ökar risken för vattenplaning, men tror inte att det är det du upplever.
Mvh
Hasse

Re: Bakvagn

Postat: sön jun 24, 2012 17:05
av Mange_C5
mpe skrev:Hur kollar man bakre toe?Kan regn påverka om jag har fel däck tryck?

mats
Jag upplever att bilen spårar mer vid lågt däcktryck, märkbart vid blött men inte alltid vid torrt.

Ändrades höjden (rideheight) på bilen när du bytte?
Toe kollar man bäst vid en riktig hjulinställning, men man kan kolla hemma i garaget genom att ställa bilen plant och sedan spänna upp längsgående linor, linjaler eller laser parallell med bilens längsgående centrumlinje och sedan mäta skillnaden framkant-bakkant på respektive fälg i förhållande till bilens länggående linje.
Skillnaden (måttet) måste vara lika på höger-vänster sida. När bägge sidor är lika rätt eller fel i förhållande till längsgående centrumlinje så justerar man lika mycket på bägge sidor tills man har önskvärd toe.

Jag hade ett par skumma smällar när jag tappat låsbulten till framkrängarens armar och splinsen kuggade över vid belastning (Pfadt), kunde inte begripa vad det var innan jag kröp under och kollade.

Re: Bakvagn

Postat: sön jun 24, 2012 19:03
av mpe
Har kollat på fel koder men inga på tcm däremot på 10PCM p1133 H,C 10PCMp1153H,C och SCM b2860Hde två första är nog för jag satt på headers men den sista vet jag inte,säger det dig något Anders?Tog en tur i fullt ösregn på c,a 4-5mil men då uppstod inte det problem som jag haft tidigare konstigt nog,förutom en del känningar av vatten planing men det regnade rejält.Kollar luft trycket i veckan.Hans du som har samma storlek på däck o fälg som jag,vad skall det vara i däcken?



Mats

Re: Bakvagn

Postat: sön jun 24, 2012 19:19
av mpe
Skrev fel det skulle vara tcs inga felkoder.

mats

Re: Bakvagn

Postat: sön jun 24, 2012 21:55
av Hans Wijk
Hej Mats
För att du ska behålla samma bärighet med den nya storleken på däck som du har med original storleken behöver du höja lufttrycket.
Jag kör med 2,5 fram/bak, tror t om att man ska något mer för att ha samma bärighet.
Om man inte hade haft problem med varningssystemet för högt lufttryck hade jag kört med 2,7 fram/bak.
Nu kommer vissa att ha synpunkter på att detta inte stämmer med GM:s uppgifter, men ett däck är ett däck oavsett vad det sitter på för bil.
Monterar man ett däck med lägre bärighet så måste man kompensera med ett högre lufttryck.
Mvh
Hasse

Re: Bakvagn

Postat: sön jun 24, 2012 23:22
av Bengt
2,1bar/30PSI kalla däck på alla Corvetter sedan 1997 gäller som grund för gatdäck o icke tävlingskörning.
Finns inga andra bud som gäller.
Tror att om man kommer med andra ideér så skall det inte vara spekulationer utan backas upp med typ empiriska bevis.
Vad är "bärighet" ? Max load på ett däck kan inte översättas till lufttryck på våra bilar.

Re: Bakvagn

Postat: mån jun 25, 2012 9:18
av Hans Wijk
Hej Bengt och ni andra
Alla däck är märkta med en belastningskod / load index (det som jag lite slarvigt kallar "bärighet", kan vara Blekinge dialekt)

Original dimension C5
Fram: 245/45 17 Li 95 (690kg)
Bak: 275/40 18 Li 99 (775kg)

Mats bil:
Nya däck, fram: 245/35 19 Li 89 (580kg)
Nya däck, bak: 285/30 20 Li 95 (690kg)

Fakta har jag hittat i STRO boken, en Bibel för däck firmorna.

Monterar man ett däck med lägre load index så måste man höja lufttrycket för att däcket inte ska överbelastas ("höja bärigheten").
Det är luften som bär lasten/vikten på bilen, en "tumregel" är att man ska höja 0,1 för varje lägre Li.
Som jag svarade Mats: Original bakdäck, Li 99 nytt bak däck Li 95. M a o höja 0,4.

Så är det på en Volvo, BMW, Merca o s v så jag har lite svårt att förstå varför det inte ska vara så på en Corvette ??
Självklart är det upp till var och en vilket lufttryck man vill köra med, ett riktigt eller ett felaktigt.

Har pratat med Teknisk Chef på Continental ang detta så det är inget eget påhitt........

Empiriska bevis ? vet inte vad det betyder, kanske ensam om det :D

P.S Jag är inte ute efter att krångla till det - men får jag någon fråga så måste jag svara efter mina erfarenheter / kunskaper eller om man vill kalla det "empiriska bevis" !?

Mvh
Hasse

Re: Bakvagn

Postat: mån jun 25, 2012 17:02
av mpe
Har kollat luft trycket idag och det var lite lågt så nu är det 2,5 i alla 4 så nu är det klart återstår att se om problemet är kvar,fick som sagt inte fram det igår efter att jag kört i hellregn i 4-5mil,skumt.Har du några andra ideer Anders?

Mats

Re: Bakvagn

Postat: mån jun 25, 2012 19:22
av 745
mpe skrev:Har precis varit nere garaget och kollat över alla bultar som jag hade av då jag byttade stötdämpare och krängnings hämmare.
Alla bultar sitter fast,däremot som du skrev ander så tändes traktion kontroll lampan en gång då det små regnade och har för mig det stod något om oppvärmd sen släckte jag den med reset knappen.En halv timme senare kom det riktigt med regn och det var då problemet uppstod.Det som förbryllar mig att det hänt en gång tidigare i just samma väder,vi har kört mycke imellan i bra väder och aldrig känt detta som är riktigt obehagligt,känns nästan som om hela bak vagnen skall hoppa av,men så fort det blir regn fritt märker man inget,mycke konstigt

Mats
Om jag förstod det hela rätt uppstod problemet bara när det var rejält blött och inte när det var torrt, har du kollat allt när direkt när problemt uppstår och det fortfarande är plaskvått.
Det kan kanske ha oxiderat fast om du väntar med att kolla tills det är torrt.

Re: Bakvagn

Postat: mån jun 25, 2012 20:29
av mpe
Efter att detta problem uppstod så körde vi i c.a20min med att felet kom och försvann
,stannade sen en 1/2 timme och åt mat sen körde vi vidare och regnet hade slutat men bilen var fortfarande blöt men då funkade allt som vanligt,körde 6mil hem och utan problem.

Mats