Sida 1 av 1

Välja toppar

Postat: tor jun 14, 2012 5:51
av hasseh
Jag har en något skrämd 350 i min bil idag. Topparna är Musse med 2.02/1.6 ventiler, kammen är en sk 350 hkr. Förgasare just nu är 600 Dp men även 600 och 750 vacuum finns och körs med till och från. Insuget är Edelbrock performer RHS. Komp enl tidigare ägare 10,5.
Nu finns tanken att byta till aluminium lock istället. Blir då inte riktigt klok på vad man ska välja vad gäller Intake Runner och Exhaust Runner.
En annan fundering är hur mycket jag vinner på att byta från Musse locken förutom massa vikt.

Någon som kan hjälpa mig här...... :roll:

Re: Välja toppar

Postat: tor jun 14, 2012 16:06
av BlueBull
Att hamna på runt 400-450hk med eftermarknads lock är inget svårt. Gäller bara att grejorna i bottendelen håller. En del lyckas kräma ut över 500hk ur en smallblock men då får man lägga ganska mycket pengar på bottendelen och likaså offra en hel del av körbarheten på gatan.

Bra lock är AFR, Edelbrock, Dart m.fl. De förstnämnda i en klass för sig. Det positiva är att smallblock toppar är hyfsat billiga. Att bara byta locken är ingen ide utan ett matchande insug ex. edelbrock RPM airgap och en matchande kam till kombinationen hör till.

Rullkam är att föredra om man vill kombinera prestanda med körbarhet men en moderat hydraulkam är gångbar också. Om du vänder dig till Compcams med dina uppgifter så kan de hjälpa dig med ett kamval.

Allt hänger ihop med vikt, utväxling och hur man vill använda bilen. Att ligga på 4000 varv för jämnan är inget kul.
Har själv kört me
/Emanuel

Re: Välja toppar

Postat: tor jun 14, 2012 16:36
av hasseh
Tack för svaret Emanuel men min fundering var i första hand vad som gäller Intake Runner och Exhaust Runner och i andra hand om det fanns något att vinna på alu-lock kontra det jag har.

Re: Välja toppar

Postat: fre jun 15, 2012 10:07
av Jake
Att välja rätt lock är inte helt enkelt, beroende på hur du vill ha karaktären i motorn.

Vad har du för värden på cammen? och hade du tänkt att behålla den? Ditt insug, är det ett RHS verkligen? RHS för 14 graders toppar och borde inte passa på mussetoppar :?.

Re: Välja toppar

Postat: fre jun 15, 2012 10:23
av peter.holm
Jag är ingen expert på detta men har läst att iom att aluminium gör sig av med värme på ett "bättre" sätt kan man ha lite högre kompression än med järntoppar. Borde också innebära att tändförtällningen kan ställas lite högre innan motorn spikar.

Peter

Re: Välja toppar

Postat: fre jun 15, 2012 11:03
av hasseh
Jake du har nog rätt ang. insuget det står nog EPS .
Har tyvärr inga data på kammen. Har försökt få tag i detta utan att lyckas. Det enda jag vet är att det är en sk 350 hp kam som om jag är rätt informerad fanns i början av 70-talet.
Det har sagts mig att denna kam ska kräva hyggligt komp dvs runt 10,5-11,5 och enligt föregående ägare så har jag 10,5 nu. Det är för övrigt han som satt ihop motorn men hade inga data kvar på kammen tyvärr.

Re: Välja toppar

Postat: fre jun 15, 2012 14:29
av BlueBull
Generell regel:
Högsta möjliga flöden kombinerat till den minsta möjliga portvolymen på insugssida är den bästa.
AFT 195 ger en bra balans på rimlig portvolym och höga flöden.

Ett förhållande mellan insug och avgas flöden runt 75-80% ger bra balans och man kan i sådana fall använda sig av en single pattern kam, dvs samma lift och duration på båda ventilerna.

/Emanuel

Re: Välja toppar

Postat: fre jun 15, 2012 19:09
av PG-son
Hej Hasse!
Du kan göra det enkelt för dig.
Detta kit kan jag rekommendera, funkar bra till vardagsäventyr. :D kit 2099.
http://www.edelbrock.com/automotive_new ... hevy.shtml
Jämför pris med "bara" toppar, så får du ett utprovat och bra fungerande paket.
http://www.summitracing.com/parts/EDL-2099/
Det enda du behöver köpa till är stötstänger.
Förgasare har du, 750:an blir bra.
Givetvis är det bra om din bottendel är i bra skick.
Skall du pyssla med den kan det bli en helt annan historia.

Re: Välja toppar

Postat: fre jun 15, 2012 19:36
av hasseh
PG-son skrev:Hej Hasse!
Du kan göra det enkelt för dig.
Detta kit kan jag rekommendera, funkar bra till vardagsäventyr. :D kit 2099.
http://www.edelbrock.com/automotive_new ... hevy.shtml
Jämför pris med "bara" toppar, så får du ett utprovat och bra fungerande paket.
http://www.summitracing.com/parts/EDL-2099/
Det enda du behöver köpa till är stötstänger.
Förgasare har du, 750:an blir bra.
Givetvis är det bra om din bottendel är i bra skick.
Skall du pyssla med den kan det bli en helt annan historia.
Jo bottendelen verkar vara helt OK. Motorn har inte gått mer än ca 1200-1300 mil, bra och stabilt oljetryck osv...
Har till och från tittat på just Edelbrocks paket samtidigt är det lite så att man tycker man har hyggliga grejor men vill ha det där lilla extra som alltid. Ig så kanske man skulle vara nöjd med det man har och bara åka nu när det mesta funkar som det ska :lol:

Re: Välja toppar

Postat: fre jun 15, 2012 19:57
av PG-son
Visst mycket vill ha mer faan vill ha fler :twisted:
Komplettera med lustgas då.

Re: Välja toppar

Postat: fre jun 15, 2012 21:15
av hasseh
PG-son skrev:Visst mycket vill ha mer faan vill ha fler :twisted:
Komplettera med lustgas då.
Jag vet inte ... det är nog det enda jag inte funderat på faktiskt.

Re: Välja toppar

Postat: lör jun 16, 2012 12:49
av Jake
hasseh skrev:Jake du har nog rätt ang. insuget det står nog EPS .
Har tyvärr inga data på kammen. Har försökt få tag i detta utan att lyckas. Det enda jag vet är att det är en sk 350 hp kam som om jag är rätt informerad fanns i början av 70-talet.
Det har sagts mig att denna kam ska kräva hyggligt komp dvs runt 10,5-11,5 och enligt föregående ägare så har jag 10,5 nu. Det är för övrigt han som satt ihop motorn men hade inga data kvar på kammen tyvärr.
EPS låter bättre :).
* insug är ett fint gat insug.
* Topparna har 62 eller64cc och ganska stora ventiler men strax under 160cc runners vilket är litet med dagens mått.
* cammen är okänd och troligtvis gammal.
(detta motsvarar troligtvis edelbrocks performekit, dvs väldigt snällt och gat vänligt)

för att göra ditt liv enkelt köp ett färdigt kitt med hela rasket, behåller du en av delarna så kommer den att strypa.
Edelbrocks RPM kit är fint.
Holley systemmax är ett annat
Trickflow har liknande kit
dessa kitt ger en oroligare tomgång, kommer inte att ha samma bottenvrid och vara lite klumpigare i stan. Dvs du behöver lite tillvänjning med bilen.

Om du har automat så bör du tänka på vad du har för stallvarv i turbin.

Re: Välja toppar

Postat: lör jun 16, 2012 13:35
av hasseh
Jake skrev: EPS låter bättre :).
* insug är ett fint gat insug.
* Topparna har 62 eller64cc och ganska stora ventiler men strax under 160cc runners vilket är litet med dagens mått.
* cammen är okänd och troligtvis gammal.
(detta motsvarar troligtvis edelbrocks performekit, dvs väldigt snällt och gat vänligt)

för att göra ditt liv enkelt köp ett färdigt kitt med hela rasket, behåller du en av delarna så kommer den att strypa.
Edelbrocks RPM kit är fint.
Holley systemmax är ett annat
Trickflow har liknande kit
dessa kitt ger en oroligare tomgång, kommer inte att ha samma bottenvrid och vara lite klumpigare i stan. Dvs du behöver lite tillvänjning med bilen.

Om du har automat så bör du tänka på vad du har för stallvarv i turbin.
Topparna är 64cc med 2,02/1,6 ventiler och lådan är manuell. Precis som du skriver så är kammen det okända. Föregående ägare och tillika den som satte ihop motorn sa att det ska vara samma kam som man satte i 350hkr motorerna runt 1970. Han hade inga data på kammen men jag fick tillverkare och nummer på den som jag givetvis har slarvat bort. :(

Problemet för mig idag är att jag har bra drag från ca 3000 och upp mot 6500 men vill ha mer bottendrag. I övrigt är jag nog iof ganska nöjd men som du vet helt nöjd blir man ju aldrig :lol:

Re: Välja toppar

Postat: mån jun 18, 2012 9:17
av Jake
Du har en för vass cam! byt till en som är bättre anpassad. Bottenvid och toppeffekt går inte att kombinera dina toppar och insuget passar från tomgång-5000 varv.

Re: Välja toppar

Postat: mån jun 18, 2012 9:55
av M Nordin
byt kam till ngt modernare och lämpligen en rullkam. I regel bättre körbarhet OCH mer mos än gamla sura originalslipningar.

MVH
MN

Re: Välja toppar

Postat: mån jun 18, 2012 14:09
av Ricky
M Nordin skrev:byt kam till ngt modernare och lämpligen en rullkam. I regel bättre körbarhet OCH mer mos än gamla sura originalslipningar.

MVH
MN
Och mera vacum. :)

Re: Välja toppar

Postat: mån jun 18, 2012 15:21
av hasseh
Jaha... ny kam var det ja.... :)
Då får jag ändra rubriken till vad föreslår ni för kam till en novis som mig

Re: Välja toppar

Postat: mån jun 18, 2012 16:45
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag har samma funktion på min motor också! Hasseh skrev: "Problemet för mig idag är att jag har bra drag från ca 3000 och upp mot 6500 men vill ha mer bottendrag". Dock har jag 1969 350" & TH400 låda.
Så nu är jag också intresserad av vad för kam det ska vara, rullkam? vilken då?

Re: Välja toppar

Postat: mån jun 18, 2012 16:59
av hasseh
Ser nog helst förslag på vanlig hydralisk för min del....

Re: Välja toppar

Postat: mån jun 18, 2012 18:25
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag har heller inget emot hydraulisk kam!

Re: Välja toppar

Postat: mån jun 18, 2012 19:17
av hasseh
Kan den här kammen vara något tro :roll:

http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... id=86&sb=2

Re: Välja toppar

Postat: mån jun 18, 2012 19:22
av Ricky
magnum skrev:Hejs

Jag har heller inget emot hydraulisk kam!
Hudrauliska rullkam tycker jag funkar bra men det blir ju en extrakostnad med bla lyftare jämfört med en flattappet.

Dock får man en mer effektiv kam som samtidigt som den ger en del effekt på högre varvtal (beror på vilken kam man väljer) även funkar hyffsat på de lite normalare varvtal som man oftast befinner sig på med en gatbil.

Och massor med härligt vakum till bromsservo, lykter och vindrutetorkare etc. :)

Re: Välja toppar

Postat: tis jun 19, 2012 3:37
av kungricky
själv har jag en viss allergi mot hydraliska kammar. dom funkar bra första året för mig. men andra året så har dom redan börjat tappa varv, tredje året så är det dåligt vaccum ännu lägre varvtalsregister. och det är inte för att kammen börjar vara sliten, utan för att lyftarna börjar fastna mer och mer. och då är det nollspel... javisst fungerar den fortfarande att köra med , men inte alls samma som när den var ny. satte sen i mekaniska lyftare till hydralkammen och då varvade den mer än den någonsin gjort tidigare. betydligt bättre vaccum också. nja fanns nog inget annat som blev till det sämre mer än att man ska ställa ventilerna kanske 2 ggr per år. och det tar ca1 timme per gång numera.
obs att mekaniska lyftare går att kombinera med hydralkam men det går inte att göra tvärtom

Re: Välja toppar

Postat: tis jun 19, 2012 10:16
av Ricky
Det känns ju som du har haft lite otur med dina lyftare, min cheva-pickis har snart gått 13.000 mil med samma lyftare utan problem. :)

Jag har faktiskt aldrig haft en raggarbilsmotor med något annat än hydraulkammar och de har allesammans funkat OK för mig.

Men smaken är ju som baken. :)

Re: Välja toppar

Postat: tis jun 19, 2012 21:01
av kungricky
jag har också en cheva pickis, å där fungerar det med, men inte på dom sakerna som man gillar att varva ut, och som man har lite hårdare ventilfjädrar i. att den dessutom står över vintersäsongen är inte heller nån höjdare. det är när man tar ut den på våren den inte velat gå som den ska. då har några lyftare fastnat. tror själv det är pga av den extra värmen vid hårdare körning dom krymper lite varvid att dom börjar fastna.

Re: Välja toppar

Postat: tis jun 19, 2012 21:06
av kungricky
fast hydralrulllyftare har jag aldrig provat bygga med. förrutom att jag har det i min nyare corvette, men inte heller den varvar ju desto mer.

Re: Välja toppar

Postat: tor jun 21, 2012 13:20
av hasseh
Ja då har vi diskuterat till en början lyftarna :wink:
Någon som har lite synpunkter på kammen jag föreslog ovan eller kanske förslag på någon annan :roll:

Re: Välja toppar

Postat: tor jun 21, 2012 14:10
av kungricky
nå kan tipsa dig att titta på lunatis sortiment. dom har ju typ kopierat lite av compcams lober fast gjort dom lite brantare, lite närmare rullkamslober, sen finns det lyftare som blöder lite på kammen som gör att livslängden ökar på dom

Re: Välja toppar

Postat: tor jun 21, 2012 20:38
av hasseh
Ok, blir ett lite större studium av deras sortiment .