Sida 1 av 1

tripak bensinboster

Postat: ons jun 06, 2012 11:48
av kungricky
Jag har byggd mig en ny 383 som jag ville ta ut max med mekan flatkam, så jag har gått emot alla å ökat på allt för att jag gillar att prova det som ingen gjort tidigare.
jag sträcker gränserna för varje motor. koceptet är scat roterande kit med givetvis 6 tumsstakar och som blir så lätt som möjligt.... afr 220 toppar old design som är portade till 235. tillsammans så ska dom ge 12 i kompförhållande.
en lunati voodo mekkam 249/257 vid 0.05 lyft 540/560 i lyft. som ger ca 9,5 i dynamiskt komp... kompressionstrycket med mätare ligger på 225 psi alt 15,5 bar. maxtrycket för macksoppa enligt jänkarna ska vara 200 psi.. och givetvis till det så har jag ju gjort ett avgassystem med 2 tumsprimärrör 4 tumskollektorer och 3tums resterande.
tändstiften är såkallade snöskoterstift bpr9es som är riktigt kalla ena.
problemet har ju givetvis varit det höga kompet som gjort att jag fått glödtändning när jag släcker , och spikning vid starögonblicket vid varm motor.
stiften har varit oläsbara pga den fetablandningen jag varit tvungen att ge ända till jag testat tripak bensinboster =)
numera har jag varken glödtändning , spikning. men fått i det närmaste perfekt färg på stiften till priset av 200 kronor utspätt på runt 150 liter soppa. =)
om jag ångrar det höga kompet.. nää.... funkar tripak? jo långt över förväntan för mig
har även provat stp bensinboster som var verkningslös för mig.....gissa om jag är nöjd att allt verkar fungera klockrent tillsamman,
och ni med högt komp så rekomenderar jag verkligen att testa tripak

Re: tripak bensinboster

Postat: ons jun 06, 2012 13:54
av axelg89
Hej,

Detta ska jag lägga på minnet. Står snart i lite av samma situation (11:1, 235/241 duration)..

Har du några siffror på vad motorn ger? Det var en mycket interessant uppsättning delar :) Vad ska du ha bakom den?

Mvh

Re: tripak bensinboster

Postat: ons jun 06, 2012 16:26
av kungricky
jag hoppas på över 500 men tror runt 550 med tanke på att alla delar individuellt ska klara ge över 600 + att jag varvat 6700 hitills, och då släppte jag gasen när jag såg varvräknaren. jag är ju på inkörningsperioden än.
jag tror toppeffekten hamnar på runt 6500 eller över.
en sinterlamell och knutar är det enda som jag fått byta upp mig på för att dom inte pallat trycket riktigt