Sida 1 av 1
Tank givare.
Postat: lör maj 05, 2012 8:26
av gunmetalgrey
Hej, har haft krånglande tankgivare ett längre tag nu, har provat med
complete system cleaner ett antal gånger verkar inte fungera på min
bil, så nu tänker jag byta givare,, någon som vet vilken sida på tanken.
De finns ju 2st armaturer, har fått för mig att de e den vänstra!!
någon som vet!! Ha en go sommar

Re: Tank givare.
Postat: lör maj 05, 2012 18:03
av C5LKPG
Det finns en programvara som man kan uppdatera bilen med.
Jag har en instruktion på detta som jag kan maila om du vill.
Har samma problem men har inte tagit tag i det än.
Re: Tank givare.
Postat: lör maj 05, 2012 19:06
av C5LKPG
C5Z06 skrev:C5LKPG skrev:Det finns en programvara som man kan uppdatera bilen med.
Jag har en instruktion på detta som jag kan maila om du vill.
Har samma problem men har inte tagit tag i det än.
Menar du den uppdaterade från GM? I så fall, hur skall man kunna göra det själv med hjälp av en instruktion?
Ja jag menar den från GM!
Jag kanske var otydlig men skrev inte att man kunde göra detta själv.
Instruktionen kan göra det lättare för aukt verkstad att gå rakt på problemet.
Re: Tank givare.
Postat: lör maj 05, 2012 20:02
av velasoraptor
Detta är tyvärr en vanligt fel på C5 och även en del C6.Det blir oksid på kontakten till soppagivaren.Man måste hälla i medel som tar bort oksid.Jag hade samma problem för någort år sedan.Det som fungerar är ST1 rengöring.Det kan du köpa på Mekonomen.Du kan få hälla i flera gånger innan givaren börjar fungera igen.Till 75% så brukar det fungera.Men gör det inte det måste givaren tyvärr bytas.Inga stora problem på 1997-2003 halva året.Resterande år av 2003 och 2004 sitter givaren uppe på ena tanken (den högra som brukar strula).Tankarna måste då monteras ner.Vilket INTE är kul.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470rwhp 612rwnm)
Re: Tank givare.
Postat: mån maj 07, 2012 9:23
av gunmetalgrey
Har kollat felkoder men finner inga gällande tank givare!!
Har även provat stp gråa flaskan ca4-5 tankar, bytt tankställe
men allt utan resultat, när jag har fulltankat varnar den för låg bränsle
nivå, när man börjar närmasig halv tank så fungerar mätaren korrekt igen

!!!
Re: Tank givare.
Postat: mån maj 07, 2012 23:30
av Ralph
Hej, hade samma problem! Provadse diverse mirakelmedel men inget funkar ngn längre tid.
Jag plockade ut armaturen ur vänstra tanken (förarsidan) och gjorde ren den lindade motståndsspiralen...jag använde en bomullstops och WD40!!
Min var helt svart av oxid!
Inte speciellt svårt men !! passa dig bara så du inte sätter fyr på bil och garage, sug först ut all bensin ur tanken via ledningen, det finns oftast en hel del kvar

så det är rätt meckigt men inte speciellt svårt om du tar bort hjulet och lyfter bakänden så högt som möjligt.
Det är special skruvar som håller armaturen i tanklen, de säger man skall byta ut dem efter demontering, jag gjorde inte det men se till att packningen är hel och ren så funkar det igen.
Lycka till Mvh Ralph
Re: Tank givare.
Postat: tis maj 08, 2012 9:32
av gunmetalgrey
Tack fört tipset skall prova med det innan jag byter givare

Re: Tank givare.
Postat: sön maj 27, 2012 10:52
av gunmetalgrey
Härligt, va glad jag blev soppamätaren fungerar som den ska
Tog ut armaturen en bit ur tanken, sprayade med bromsrengörning,
Och använde topps som rekomenderades, de fanns lite oxid,smuts där.
Tack för tippsen Hälsningar Håkan.
Re: Tank givare.
Postat: sön maj 27, 2012 19:22
av Ubbe
Hej! Har samma problem som er
Har inte kollar var givaren sitter ännu,Måste man tömma tanken på bensin
Satt givaren på sidan eller under tanken

Re: Tank givare.
Postat: sön maj 27, 2012 21:38
av gunmetalgrey
Hej, den sitter på vänster sida, ta bort vä bak hjul + alu skyddet så ser du armaturen.
lossa skruvarna dra ut den en liten bit så ser du vart du ska göra rent!!
jag körde tills färdatorn visade tom tank, sedan hissade jag upp bilen bak så mycke de bara gick!!
lycka till.
Re: Tank givare.
Postat: mån maj 28, 2012 16:54
av Ubbe
gunmetalgrey skrev:Hej, den sitter på vänster sida, ta bort vä bak hjul + alu skyddet så ser du armaturen.
lossa skruvarna dra ut den en liten bit så ser du vart du ska göra rent!!
jag körde tills färdatorn visade tom tank, sedan hissade jag upp bilen bak så mycke de bara gick!!
lycka till.
Tack för info
ööööööööö du skrev"jag körde tills färdatorn visade tom tank" Hur gör man det när tankmätaren visar noll

Re: Tank givare.
Postat: mån maj 28, 2012 18:14
av C5LKPG
Hej!
Skönt med fungerande tankmätare!
Har gjort en rengörning av kontaktytorna på min bil också.
Det sitter en tankmätare i både höger och vänster tank.
Enklast var det på höger då det inte sitter någon pump där.
Det var även lättare att dränera den på bensin.
Satte på en slang på den grövsta anslutningen och använde hävertprincipen.
På vänster gick det trögare då bensinen måste gå genom pumpen.
En stor balja rekommenderas om man inte kört torrt.
Om man vill ta bort den stora aluminiumplåten för att lättare komma åt bör man nog stödja upp tanken med något då plåten även håller tanken.
Har man tillgång till ett mätinstrument kan man kontrollmäta givarna innan man sätter tillbaka dem.
40 ohm är tom tank och 250 ohm är full.
I instruktionen står det att det finns en sil i vänster tank som är engångs i den bemärkelsen att om man haft den ur tanken vecklar den inte upp sig igen efter att den varit i kontakt med bensin.
Det går att komma åt givaren utan att ta ut hela innanmätet och då slipper man köpa ny sil för 900 spänn och 14 dagar leveranstid.
Med vänlig hälsning, Göran
Re: Tank givare.
Postat: tis maj 29, 2012 9:26
av gunmetalgrey
Hej Ubbe, min tankmätare fungerade från halv tank till tom!!
så de va inga problem oooo

.
Re: Tank givare.
Postat: tis maj 29, 2012 15:53
av Ubbe
gunmetalgrey skrev:Hej Ubbe, min tankmätare fungerade från halv tank till tom!!
så de va inga problem oooo

.
Hej! Och min från full till halv tank
Är det givaren på andra sidan då?
Re: Tank givare.
Postat: tis maj 29, 2012 19:26
av Zeb
När vi ändå är inte på bensintanken.
Nån som har en ritning på den? Eller vet hur den är uppbyggd? Big fat övre del å tiny winy nedre del?
För jag kommer ca 400km på första halvan ( när jag kör motorväg) men inte mycket mer än 100-200km på sista halvan.
Går iallafall väldigt fort från halv tank till tom.
Re: Tank givare.
Postat: fre jun 01, 2012 16:27
av dlund
Kanske inte relevant i ditt fall, men jag har samma strul och så länge jag kör på V-Power fungerar givaren som den skall.
Re: Tank givare.
Postat: mån jun 04, 2012 19:25
av velasoraptor
Min tankmätare gick ifrån full till lite under halv tank innan mätaren gav med sig och gick ner på 0.Jag hade detta problem i nästan hela första sesongen jag ägde Vetten.Men jag körde sedan med St1 (finns hos mekonomen som jag sagt tidigare)i kanske i 10 tankningar.Men sedan började tankmätaren fungera.Den har nu gjort det sedan dess utan problem.Ha tålamod.Man måste fylla på Redline St1 för oxid i en 3-10 tankningar om det är illa.Fungerar det inte efter så många påfyllningar så måste givaren bytas.ST1 är till för att ta bort oxid.Detta är det enda kända medlet som jag vet fungerar och som säljs i Sverige.Jag kör också på V-power och har så alltid gjort.Så detta är absolut värt att prova.Lycka till!!
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470rwhp 612rwnm)
Re: Tank givare.
Postat: mån jun 25, 2012 23:25
av patric.bystrom
Tjena, mitt första inlägg, Hurra!!

Jag har också samma problem och tänkte köpa St1 som ni rekommenderar, men jag hittar det inte på Mekonomens hemsida. Kan du, eller någon vara snäll och länka till den specifika produkten så kan jag dra och handla!
velasoraptor skrev:Min tankmätare gick ifrån full till lite under halv tank innan mätaren gav med sig och gick ner på 0.Jag hade detta problem i nästan hela första sesongen jag ägde Vetten.Men jag körde sedan med St1 (finns hos mekonomen som jag sagt tidigare)i kanske i 10 tankningar.Men sedan började tankmätaren fungera.Den har nu gjort det sedan dess utan problem.Ha tålamod.Man måste fylla på Redline St1 för oxid i en 3-10 tankningar om det är illa.Fungerar det inte efter så många påfyllningar så måste givaren bytas.ST1 är till för att ta bort oxid.Detta är det enda kända medlet som jag vet fungerar och som säljs i Sverige.Jag kör också på V-power och har så alltid gjort.Så detta är absolut värt att prova.Lycka till!!
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470rwhp 612rwnm)
Re: Tank givare.
Postat: tis jun 26, 2012 13:12
av malte
Art nr vid Mekonomen 41-10010 (Red Line produkt)
Re: Tank givare.
Postat: tis jun 26, 2012 20:08
av MickeLina
Ingen som kör m BG44K längre?
Fungerade perfekt på min C5:a då tankmätaren började strula, kör nu i en burk ibland på C6:an i förebyggande.
Re: Tank givare.
Postat: sön sep 09, 2012 17:36
av aja794
Zeb skrev:När vi ändå är inte på bensintanken.
Nån som har en ritning på den? Eller vet hur den är uppbyggd? Big fat övre del å tiny winy nedre del?
För jag kommer ca 400km på första halvan ( när jag kör motorväg) men inte mycket mer än 100-200km på sista halvan.
Går iallafall väldigt fort från halv tank till tom.
Hej!
Har du fått ordning på bilen, jag har samma problem.
0737841725 Stefan Daun Medl.nr 3718
Re: Tank givare.
Postat: ons sep 12, 2012 9:07
av FLNZ
Fick problem på min C6:a vid 1200mil med att tankmätaren plötsligt dog och visade noll samt "Service fuel system" i DIC´en.
Återställde felkoden och slog i en flaska RedLine SI-1 och problemet har inte kommit tillbaka under de senare 300 milen.
Tips inför vinterförvaringen är att tanka full tank innan avställningen, en del slår även i en ½ flaska bränsletillsats också men jag vet inte hur bra det är med bränsletillsatsen stående i tanken i 6 månader, kanske finns risk för att den angriper visa delar i tanken vid långvarig exponering?
GM har en egen flaska
samt en bulletin på problemet
Service Information 2005 Chevrolet Corvette | Corvette (VIN Y) Service Manual | Document ID: 2061828
--------------------------------------------------------------------------------
#05-00-89-078B: GM Fuel System Treatment PLUS, Fuel Sending Unit Corrosion and Fuel System Deposits - (Feb 6, 2008)
Subject: GM Fuel System Treatment PLUS, Fuel Sending Unit Corrosion and Fuel System Deposits
Models: 2008 and Prior GM Passenger Cars and Trucks (including Saturn)
2008 and Prior HUMMER H2, H3
2005-2008 Saab 9-7X
--------------------------------------------------------------------------------
This bulletin is being revised to add model years. Please discard Corporate Bulletin Number 05-00-89-078A (Section 00 -- General Information).
--------------------------------------------------------------------------------
Important : The GM Fuel System Treatment PLUS is not recommended for use with diesel fuel. The GM Fuel System Treatment PLUS is specially formulated for use in gasoline and/or E85 fuels.
GM Fuel System Treatment PLUS
GM Fuel System Treatment PLUS, P/N 88861011 (for U.S. ACDelco®, use 88861013) (in Canada, 88861012), is now available for use in gasoline engines.
Added Benefits and Uses
The PLUS portion of GM Fuel System Treatment PLUS is the addition of a filmer additive that, when used regularly, can protect fuel system sending units from the corrosive effects of certain sulfur contaminants found in some of today's gasoline.
Sulfur contamination can disrupt electrical continuity of certain fuel sending units and lead to erratic or false fuel gauge readings. With scheduled usage, GM Fuel System Treatment PLUS protects against the effects of harmful sulfurs in gasoline.
The Four Benefits
Just pour in one bottle of the GM Fuel System Treatment PLUS into the fuel tank when refueling around each oil change interval:
• Cleans -- Sulfur corrosion from fuel gauge sending units.
• Prevents -- Harmful sulfur components from attacking sensitive fuel system electronics.
• Protects -- By coating metallic surfaces of the fuel system.
• Removes -- Engine deposits left from use of poor quality fuels.
Parts Information
Part Number
Description
88861011 (for U.S. ACDelco, use 88861013)
(in Canada, 88861012)
GM Fuel System Treatment PLUS
GM bulletins are intended for use by professional technicians, NOT a "do-it-yourselfer". They are written to inform these technicians of conditions that may occur on some vehicles, or to provide information that could assist in the proper service of a vehicle. Properly trained technicians have the equipment, tools, safety instructions, and know-how to do a job properly and safely. If a condition is described, DO NOT assume that the bulletin applies to your vehicle, or that your vehicle will have that condition. See your GM dealer for information on whether your vehicle may benefit from the information.
WE SUPPORT VOLUNTARY TECHNICIAN CERTIFICATION
© 2009 General Motors Corporation. All rights reserved.
Re: Tank givare.
Postat: tor sep 13, 2012 10:10
av Ubbe
Nu har jag kört ett år med en trasig tankmätare.
Så här i efterhand skulle jag nog bytt den på en gång
Jag har nog tankat med st1 röd ca 20 flaskor=3500kr
Jag fick den att fungera ganska bra när man körde på lång resa och tankade ofta.
Det jag tycker är konstigt är när man tar bort fel koden så fungerar det på en gång utan problem
Givaren värkar inte fastna, den värkar tappar kontakten med datorn.
Det här får bli ett höst jobb för nu skiter jag i St1 och alla andra tillsatser
