Katech om orsaker till haverier
Postat: fre jan 06, 2012 14:21
Detta gäller dock bara C6 Z06 eftersom dom har mest med Ls7 att göra.Så haverier i andra motorfamiljer är ej medräknat.
MOST COMMONLY
1 Bearings faliure
From oil starvation on tack car with slicks,coilovers ect.
2 Piston faliure
From detonation,poor tuning,high duty cycle or simply to much horse power.
3 Valvetrain faliure
From poor VALVETRAIN DYNAMICS,improperty mach components and over-revs.(kan ju vara något för er som trimmar att tänka på)
I denna ordning upplever Katech haverierna ovan..Detta gäller främst på trimmade Ls7 motorer.Med dubbelfjädrar,stålventiler ect.Så ändras den dynamiska förutsättningen i motorn. Med haverier av olika slag till följd av detta.Dom anser att vid vass cam ska man behålla orginal ventilerna. Dom titan för insug och dom sodium fyllda avgas ventilerna ,samt använda sigelfjädrar.Då fungerar harmonin i motorn.Det finns sigelfjädrar som pallar en hel del.En stål avgas ventil börjar vobbla runt 6800v enligt Katech,En sodiumfylld avgas ventil är stabil vid 7500v.Dessa gubbar vet ju vad dom talar om.Så jag ville bara framföra deras undersökningar.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 715nm) (470rwhp 610rwnm)
MOST COMMONLY
1 Bearings faliure
From oil starvation on tack car with slicks,coilovers ect.
2 Piston faliure
From detonation,poor tuning,high duty cycle or simply to much horse power.
3 Valvetrain faliure
From poor VALVETRAIN DYNAMICS,improperty mach components and over-revs.(kan ju vara något för er som trimmar att tänka på)
I denna ordning upplever Katech haverierna ovan..Detta gäller främst på trimmade Ls7 motorer.Med dubbelfjädrar,stålventiler ect.Så ändras den dynamiska förutsättningen i motorn. Med haverier av olika slag till följd av detta.Dom anser att vid vass cam ska man behålla orginal ventilerna. Dom titan för insug och dom sodium fyllda avgas ventilerna ,samt använda sigelfjädrar.Då fungerar harmonin i motorn.Det finns sigelfjädrar som pallar en hel del.En stål avgas ventil börjar vobbla runt 6800v enligt Katech,En sodiumfylld avgas ventil är stabil vid 7500v.Dessa gubbar vet ju vad dom talar om.Så jag ville bara framföra deras undersökningar.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 715nm) (470rwhp 610rwnm)