Sida 1 av 2
Vanlig C5 vs Z06
Postat: sön dec 25, 2011 16:26
av Candoff
Hej!
När våren börjar närma sig ska min jakt på en C5(helst coupe+manuell eller Z06) börja. Men innan dess behöver jag lite mer info och råd från er på detta eminenta forum.
Den stora frågan är: Vanlig C5 eller en Z06(2002-2004)?
Hur mycket dyrare är det att äga en Z06?
Känns Z06 mycket snabbare och bättre väghållningsmässigt?
Är det något speciellt man ska se upp med när det gäller Z06?
Eftermarknadsheders och air intake som inte är monterade av fackman, är det något man ska se upp med?
Tack på förhand!
/Martin
p.s Jag är nog en sådan person som Gearbox skriver att han saknar i sin tråd "Vad i helvete är det för fel på forumet?"

Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: sön dec 25, 2011 17:32
av Ubbe
Hej!
Jag köpte min Z06 (2002) i somras och blev medlem då också.Hade lite problem med rattlås som låser sig +en ventilfjäder som gick av pga lite gasande utan belastning.
(Läs i forumet).
Har fått massor av tips genom att läsa,skriva frågor på forumet. Super trevliga evenemang som man kan åka på.
Du kan kolla på en video manual här som kan ge lite svar på dina frågor.
http://www.youtube.com/watch?v=FquFrOalAAY
Ps ska köpa ett väghållnings kitt nu,för att jag tycker den är lite svajig på vägen,annars är jag jätte nöjd med bilen.
Den är inte dyr i försäkring ca6000kr+att den drar lite bensin ca 0,90.J
Jag tycker att du ska köpa en z06,dom är inte så vanliga och kommer ha ett bättre andrahandsvärde,köp inte för billigt(man får det man betalar för).
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: sön dec 25, 2011 18:55
av Candoff
Jo, jag har läst lite om de vanliga C5 problemen rattlås, ventilfjäder(främst Z06 väl?), lösa och slitna stolar.
Hur är det med tillgången till reservdelar egentligen? Med en såpass ovanlig modell som inte såldes i Sverige lär det ju inte vara ett överflöd av delar direkt.
Jag skulle även vilja veta vilka felkoder som är "farliga". Felkoder har väl nästan alla C5, men det finns förmodligen några vanliga som man ska se upp för.
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: sön dec 25, 2011 20:47
av Ubbe
tillgången till reservdelar egentligen?
Det finns flera bra corvette företag som är kunniga och kan ta hem delar från USA,så att problem med reservdelar är inga problem.Man ska tänka på att det är ingen superkvalité på elsystemet,där ska man titta extra på och smörja upp jordpunkterna.
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: sön dec 25, 2011 22:25
av Ubbe
Grattis!!!!! C5Z06 du skrev det 10000 inlägget

Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: mån dec 26, 2011 0:42
av Candoff
Tack för alla svar!
Det där med elsystemproblem är jag lite rädd för. Det kan väl ofta vara svårt att hitta vad som är fel och dyrt att åtgärda?
Gällande felkoder: Ska man undvika en bil helt om den har felkoder?
Angående reservdelar så antar jag att man får acceptera att det inte går att få tag i delar med några dagars varsel. Men bilen kommer ju inte heller att gå som en vardagsbil så det är acceptabelt.
Just nu lutar det väldigt mycket åt Z06.
Denna är jag lite intresserad av:
http://www.garaget.org/?car=167088
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: mån dec 26, 2011 14:20
av Peter Anjou
Hejsan Candoff !
Det är klart att du ska köpa en Corvette !
Bestäm dig först för vilken modell du vill köpa,
köp en så sen modell som möjligt, då är chansen
större att du undviker "barnsjukdomar" !
Var kräsen när du tittar på objekt, det finns oftast
flera att välja på ! Välj en i så bra skick som möjligt
stirra dig inte blind på mätarställningen. Det finns
dom som har gått rätt så långt men är i ett utmärkt
skick, sen finns det dom som inte gått så långt och är
i ett uselt skick !
Ett tips kan ju vara att du tar med dig en kompis som
är Corvette ägare, och hjälper dig med "besiktningen"
av ditt ev, köp !
Lycka till med köpet, du kommer säkert inte att ångra dig !
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: mån dec 26, 2011 17:34
av Ubbe
Gällande felkoder: Ska man undvika en bil helt om den har felkoder?
Köp inte någon bil med felkoder,det är svårt att tyda felen och kan bli dyrt.Ta och provkör bilen på en långtur,Man har kanske gjort en reset innan du provkör.
Jag brukar gå på inredningen om den är hel och utan märken+rent motorrum,då brukar det vara en pedant som har haft den.Kolla även däcken (dom är dyra).
Lycka till
mvh Ubbe.s
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: mån dec 26, 2011 20:26
av Ubbe
Coolt

Vad vinner jag? En ny Zr1?
Hade du skrivit 10000 efter din signatur hade du vunnit
Man måste ha lite koll på reglerna

Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: tis dec 27, 2011 12:13
av Candoff
Peter Anjou skrev:Hejsan Candoff !
Det är klart att du ska köpa en Corvette !
Bestäm dig först för vilken modell du vill köpa,
köp en så sen modell som möjligt, då är chansen
större att du undviker "barnsjukdomar" !
Var kräsen när du tittar på objekt, det finns oftast
flera att välja på ! Välj en i så bra skick som möjligt
stirra dig inte blind på mätarställningen. Det finns
dom som har gått rätt så långt men är i ett utmärkt
skick, sen finns det dom som inte gått så långt och är
i ett uselt skick !
Ett tips kan ju vara att du tar med dig en kompis som
är Corvette ägare, och hjälper dig med "besiktningen"
av ditt ev, köp !
Lycka till med köpet, du kommer säkert inte att ångra dig !
Det jag letar efter är vanlig C5(coupe och manuell) 2001-2004 och Z06 2002-2004. Med dessa årsmodeller borde en del barnsjukdomar vara borta.
Jag själv är inte något vidare kunnig, men min far som är pensionerad bilmekaniker kommer att följa med när det blir aktuellt att titta på bilar. Han kanske inte kan så mycket om Corvette specifikt men en grundläggande bedömning kan han göra.
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: tis dec 27, 2011 12:23
av Candoff
Ubbe skrev:Gällande felkoder: Ska man undvika en bil helt om den har felkoder?
Köp inte någon bil med felkoder,det är svårt att tyda felen och kan bli dyrt.Ta och provkör bilen på en långtur,Man har kanske gjort en reset innan du provkör.
Jag brukar gå på inredningen om den är hel och utan märken+rent motorrum,då brukar det vara en pedant som har haft den.Kolla även däcken (dom är dyra).
Lycka till
mvh Ubbe.s
Bra att veta.
Angående en Corvette jag är intresserad av har jag fått svaret:
"Finns väldigt få c5or utan felkoder räcker att sätta i en diodlampa så får du felkod, men ingen felkod med betydelse i denna bil iaf."
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: tis dec 27, 2011 12:31
av Candoff
C5Z06 skrev:Ubbe skrev:Jag brukar gå på inredningen om den är hel och utan märken+rent motorrum,då brukar det vara en pedant som har haft den.Kolla även däcken (dom är dyra).
Lycka till
mvh Ubbe.s
Det är ett bra tips. Ett annan är att leta efter bilar i originalskick. Dom är alltid värda mer, och risken att någon klåpare varit där och "förbättrat" är minimerad.
Jag är övertygad att många av felen på bilarna beror på bristande underhåll och "fullösningar" från ägaraens sida. Det blir tyvärr bara värre och värre då fler som kanske inte riktigt har råd att köpa OCH underhålla en C5:a köper när priserna sjunker. Kolla efter bilar som har haft samma ägare en längre tid, brukar (nästan) alltid vara bättre.
Problemet är att jag helst skulle vilja ha en bil med eftermarknadsheaders och avgassystem, Sedan tycker jag C5 ser mycket bättre ut om den är sänkt.
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: tis dec 27, 2011 21:46
av 745
Candoff skrev:Den stora frågan är: Vanlig C5 eller en Z06(2002-2004)?
Hur mycket dyrare är det att äga en Z06?
Känns Z06 mycket snabbare och bättre väghållningsmässigt?
Är det något speciellt man ska se upp med när det gäller Z06?
Eftermarknadsheders och air intake som inte är monterade av fackman, är det något man ska se upp med?
Tack på förhand!
/Martin
p.s Jag är nog en sådan person som Gearbox skriver att han saknar i sin tråd "Vad i helvete är det för fel på forumet?"

Den vanliga C5an räcker långt på gatan och duger på banan men om du planerar att köra bana & kan leva med att du inte kan öppna taket köp en Z06.
Kostnaden för att köra en C5a beror mer på försäkring, däck, körstil än vilken model du väljer.
I Corvette Cup är nog C5Z06 den bil som ger bäst valuta för pengarna (men vi får avvakta resultaten) jag planerar själv att tävla med en C5Z06.
Jag tror att Z06 oftast är lite hårdare körda än dom vanliga C5orna mao kan slitaget vara större.
Headers & air intake / mappning har diskuterats förut på detta forum sök och bilda dig en egen uppfattning.
Alltid kul med trevligt folk som kan diskutera på forumet så du är välkommen

Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: ons dec 28, 2011 22:27
av 62an
1. Vad jag vet så är det inte fler fel på en Z06 än en vanlig Coupé. Ägandekostnaden bör inte skilja särskilt mycket.
2. Z06 är snabbare än en Coupé. 55 hk mer, styvare fjädrar, stötdämpare och krängare. Men detta kan man uppgradera ännu mer om man vill. Gränslöst nästan.
3. Felkoder får man på de flesta C5:or. Skriv upp dem och kolla vad de betyder. Var inte rädd för dem. Vilken C5:a är fri från felkoder? Bilen kan gå hur bra som helst, trots felkoder. Allt går att åtgärda. Det som kostar är motorras, men det kan man få trots avsaknad av felkoder.
4. De viktigaste reservdelarna finns i överflöd. De kanske får beställas från USA, men de finns.
5. Välj en 2002 eller senare. Mer effekt och problemet med oljeförbrukning är löst.
6. Byt oljor och vätskor oftare än vad serviceboken säger, så slipper du en massa besvär. Jag byter alla oljor och bromsvätska minst en gång per år. Min bil har hållit väldigt bra, trots hård bankörning.
Summering: Köp en Z06 om du gillar att köra hårt och på bana.
Lycka till med köpet!
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: tor dec 29, 2011 13:32
av Candoff
Någon bankörning kommer förmodligen inte bli aktuellt för mig, så i det avseendet går Z06 bort.
Min körning kommer med stor sannolikhet bestå av en stor del glidande/cruising värvat med lite hårdare körning på mindre landsvägar. Så jag kanske klarar mig med en vanlig coupe. Men samtidigt lockar den extra effekten och väghållningen i Z06.
Svåra beslut.
Men en sak är säker. Jag längtar till våren. För då börjar jakten!

Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: tor dec 29, 2011 13:56
av Mange_C5
Candoff skrev:Någon bankörning kommer
förmodligen inte bli aktuellt för mig, så i det avseendet går Z06 bort.
Min körning kommer med stor sannolikhet bestå av en stor del glidande/cruising
värvat med lite hårdare körning på mindre landsvägar. Så jag kanske klarar mig med en vanlig coupe. Men samtidigt lockar den extra effekten och väghållningen i Z06.
Svåra beslut.
Men en sak är säker. Jag längtar till våren. För då börjar jakten!

jo tjena

,
ett besök på tex KM och du är adrenalin junkie, hehe
En Z06:a är fixen du kommer att behöva framöver..

Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: tor dec 29, 2011 14:09
av 745
Candoff skrev:Någon bankörning kommer förmodligen inte bli aktuellt för mig
Har vi hört den förut

Välkommen ner i träsket.....
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: tor dec 29, 2011 14:18
av Candoff
Hehe, man vet aldrig vad som kommer att hända när corvetten väl står i garaget och hornen börjar växa i pannan

Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: tor mar 15, 2012 17:59
av Mac
Har du hittat någon Corvette än?
Själv har jag en "vanlig" C5:a som jag är riktigt nöjd med. Ända felet är att vi har vinter i Sverige..

Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: sön mar 18, 2012 12:17
av Candoff
Mac skrev:Har du hittat någon Corvette än?
Själv har jag en "vanlig" C5:a som jag är riktigt nöjd med. Ända felet är att vi har vinter i Sverige..

Nej jag har inte hittat någon ännu. Är helt inne på Z06 just nu och utbudet är inte stort.
Finns en i på Auto Classica
http://www.autoclassica.se/Bilar/Usa.aspx (blå Z06), men det är en sak jag undrar över:
Z06 såldes väl bara i USA?
Det konstiga är att denna har en km-graderad hastighetsmätare.
Någon som har ett bra svar på det?
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: sön mar 18, 2012 13:40
av Mange_C5
Candoff skrev:Mac skrev:Har du hittat någon Corvette än?
Själv har jag en "vanlig" C5:a som jag är riktigt nöjd med. Ända felet är att vi har vinter i Sverige..

Nej jag har inte hittat någon ännu. Är helt inne på Z06 just nu och utbudet är inte stort.
Finns en i på Auto Classica
http://www.autoclassica.se/Bilar/Usa.aspx (blå Z06), men det är en sak jag undrar över:
Z06 såldes väl bara i USA?
Det konstiga är att denna har en km-graderad hastighetsmätare.
Någon som har ett bra svar på det?
Z06 såldes iallafall inte i Europa så samtliga är import/flyttgods, men har också hört enbart USA (Canada?).
Finns sedan en knapp som man väljer km/h eller mph, hastighetsmätaren går då till 200km/h eller 200 mph beroende på knappinställningen, bara att testa.
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: sön mar 18, 2012 14:01
av MickeW
Candoff skrev:Mac skrev:Har du hittat någon Corvette än?
Själv har jag en "vanlig" C5:a som jag är riktigt nöjd med. Ända felet är att vi har vinter i Sverige..

Nej jag har inte hittat någon ännu. Är helt inne på Z06 just nu och utbudet är inte stort.
Finns en i på Auto Classica
http://www.autoclassica.se/Bilar/Usa.aspx (blå Z06), men det är en sak jag undrar över:
Z06 såldes väl bara i USA?
Det konstiga är att denna har en km-graderad hastighetsmätare.
Någon som har ett bra svar på det?
De Z06 som gjordes för Canada har metriska mätare för oljetryck, hastighetsmätare graderad till 300 km/h etc samt blockvärmare bl.a
mvh
MickeW
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: sön mar 18, 2012 14:14
av Racefactory
Min är till salu... Kolla under köp & sälj. Men den är anpassad för bankörning...
275000 kr
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: sön mar 18, 2012 15:48
av Candoff
De Z06 som gjordes för Canada har metriska mätare för oljetryck, hastighetsmätare graderad till 300 km/h etc samt blockvärmare bl.a
mvh
MickeW[/quote]
Aha, då är den kanadensisk. Tack!
Någon här som har varit och kollat på Z06:an hos Auto Classica?
Fin eller skrot? Visst kan man ringa och fråga säljarna, men de lär ju inte vara objektiva direkt.
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: sön mar 18, 2012 15:51
av Candoff
Racefactory skrev:Min är till salu... Kolla under köp & sälj. Men den är anpassad för bankörning...
275000 kr
Riktigt grym bil, men lite väl extrem för mina ändamål.
Lycka till med försäljningen!
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: mån mar 19, 2012 0:50
av Candoff
Tråkigt.
Får väl leta vidare. Utbudet är dock inte det största.
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: mån mar 19, 2012 10:44
av Wängis
Candoff skrev:Tråkigt.
Får väl leta vidare. Utbudet är dock inte det största.
Det som gjorde att jag köpte en "vanlig" C5 targa o inte en Z06 var att man kan kan plocka bort taket, samt att bagaget blir betydligt större. Med targan borta och sidorutorna nere är det nästan samma känsla som att åka cab.
Sen tycker jag den långa lutande glasbakluckan är snyggare än Z06:ans korta avslut. Men det är ju en personlig avvägning vad du vill ha...
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: mån mar 19, 2012 19:13
av 745
Candoff skrev:Någon här som har varit och kollat på Z06:an hos Auto Classica?
Fin eller skrot? Visst kan man ringa och fråga säljarna, men de lär ju inte vara objektiva direkt.

Ring & fråga om skicket på undersidan, aluminiumdetaljer & förarstolen samt be dom skicka bilder.
Du har glömt att skriva var du bor i din profil.
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: mån mar 19, 2012 22:46
av Candoff
Wängis skrev:Candoff skrev:Tråkigt.
Får väl leta vidare. Utbudet är dock inte det största.
Det som gjorde att jag köpte en "vanlig" C5 targa o inte en Z06 var att man kan kan plocka bort taket, samt att bagaget blir betydligt större. Med targan borta och sidorutorna nere är det nästan samma känsla som att åka cab.
Sen tycker jag den långa lutande glasbakluckan är snyggare än Z06:ans korta avslut. Men det är ju en personlig avvägning vad du vill ha...
Ta inte illa upp nu men jag tycker att targa känns lite för mycket 70-80-tal, fast jag ska kanske inte säga för mycket nu, man vet ju aldrig om det dyker upp en snygg targa inom kort. Stort bagage är inget jag har behov av. Jag kan hålla med om att coupeformen är snyggare, men Z06:an känns råare.
Re: Vanlig C5 vs Z06
Postat: mån mar 19, 2012 22:56
av Candoff
745 skrev:Candoff skrev:Någon här som har varit och kollat på Z06:an hos Auto Classica?
Fin eller skrot? Visst kan man ringa och fråga säljarna, men de lär ju inte vara objektiva direkt.

Ring & fråga om skicket på undersidan, aluminiumdetaljer & förarstolen samt be dom skicka bilder.
Du har glömt att skriva var du bor i din profil.
C5Z06 skrev:
Alla har väl olika syn på vad som är bra skick. Jag har tittat på den och skulle inte köpa den. För många varningsklockor som ringde. Det hade US-spec, inget metrisk kombiintrument. Leta vidare.
När C5Z06 skriver så blir jag lite orolig. Men det är klart att man kan ge det en chans. Förmodligen kommer jag inte ha tid att titta på någon bil förrän påskhelgen, så det kanske hinner dyka upp något annat.