Sida 1 av 1
Tömma eller inte tömma?
Postat: sön sep 18, 2011 9:35
av Mallgar
Hej på er!
Tänkte ha Vetten i kallgarage under vintern, uppvärmt bara när det blir skruva av. Nu undrar jag om man ska tappa ur kylvattnet, tänkte ändå spola rent systemet till våren, eller se till så det är en rejäl mix av glykol och vatten.
Har för mig jag har hört att det inte är så bra att den står "torr" på vatten/glykol men vad kan hända egentligen?
Re: Tömma eller inte tömma?
Postat: sön sep 18, 2011 10:21
av kungricky
glykolen blir rostfärgad om du fyller till våren igen utan att spola ur den före. nå annat borde inte hända då cheva har bakelit tätning i vattenpumpen å ingen gummipackbox
Re: Tömma eller inte tömma?
Postat: sön sep 18, 2011 11:48
av Mallgar
Kylarvattnet mitt är rostfärgat nu och det var därför jag tänkte spola ur systemet till våren. Fast det får nog vara fyllt under vintern ändå, lättare att spola och slaska utomhus sen. Kollade i dag och enligt "glykolmätaren" har jag skydd ner till ca -25, det borde väl räcka även om det skulle smälla till och bli kallare nån dag. Hur har ni det ställt med glykolen som har bilarna kallt på vintern?
Re: Tömma eller inte tömma?
Postat: sön sep 18, 2011 12:26
av Bred
Fördelen med att inte tömma är att du slipper ytterligare korrision som du annars får med oskyddad metall.
Dessutom är det mindre risk att tätningar och material torkar och spricker, så det är rekommenderat.
Beträffande glykolen så har jag lärt mig att om man bara har ett någorlunda skydd så räcker det långt. Skulle det bli kallare än -25 grader så ska det inte frysa till is om jag förstått det rätt, utan förvandlas till något grötliknande stadie som inte gör någon sprängeffekt.
Re: Tömma eller inte tömma?
Postat: sön sep 18, 2011 21:05
av StingrayRacing
Kom ihåg att lägst fryspunkt har du med 50/50 vatten/glykol. Slår du i för mycket glykol fryser det lättare igen.. låter konstigt men så är det tydligen...
//Lasse