Sida 1 av 1

oljetrycksgivare

Postat: ons jul 13, 2011 17:05
av bengtpetter
Måste man ta av insugningsröret för o byta oljetrycksgivaren på en c-5 -02
trycket är 430 innan jag startar motorn

Re: oljetrycksgivare

Postat: ons jul 13, 2011 19:04
av vette.se
tyvärr måste du ta bort insuget, det går inte att komma åt annars.

Re: oljetrycksgivare

Postat: ons jul 13, 2011 21:41
av vette.se
C5Z06 skrev:Den här liraren verkar klara det utan?
Jag skulle inte ta risken att skada något ......

Re: oljetrycksgivare

Postat: tor jul 14, 2011 8:30
av VettePartsSweden
Enklast är att borra ett 50 mm hål rakt över givaren, då kommer du enkelt åt kontakt och givaren med en lång hylsa. Ta bort vindrutetorkarna först, sedan plastlocket över torpeden.

När du monterat ny givare, tejpar du igen hålet med gaffatape.

Tar 30 minuter max första gången, sedan byter du oljetrycksgivaren på bara 10 minuter.

Be smart and cool!

Robert

Re: oljetrycksgivare

Postat: tor jul 14, 2011 12:30
av goa2head
Har bytt mer oljetrycks givare än vad jag kan räkna hehe, och det är OFTA skitigt bakom motorn och runt givaren. Risken är stor att skit kommer ner i hålet om man borrar hålet eller använder metoden på filmen. Vilket jag inte rekomenderar. Det är inget stort och svårt jobb att lyfta på insuget;)
Det är sällan bra att ta genvägar när man skruvar med motorer bara för att spara lite tid, som i detta fall 30-40min..

Re: oljetrycksgivare

Postat: tor jul 14, 2011 15:50
av Kjell.Magnusson
Hejs

Blåsa rent med tryckluft innan givaren lossas?

Ha de!

Kjell

Re: oljetrycksgivare

Postat: tor jul 14, 2011 22:56
av VettePartsSweden
goa2head skrev:Har bytt mer oljetrycks givare än vad jag kan räkna hehe, och det är OFTA skitigt bakom motorn och runt givaren. Risken är stor att skit kommer ner i hålet om man borrar hålet eller använder metoden på filmen. Vilket jag inte rekomenderar. Det är inget stort och svårt jobb att lyfta på insuget;)
Det är sällan bra att ta genvägar när man skruvar med motorer bara för att spara lite tid, som i detta fall 30-40min..
Vi har också bytt ett antal...

Risken vid demontering av insuget är mycket större för att få in smuts i motorn och hur många har inte missat den sekvensiella momentdragningen av insuget - vilket leder till insugsläckage - bara att göra om arbetet. Och ni byter väl inte insugspackningarna samtidigt - extra kostnad???

Självklart blåser vi rent med tryckluft innan vi demonterar givaren - man ser rätt bra ner genom hålet!

Be quick and cool!

Robert