Motorn spikar, hur justera tändningen bäst!
Postat: mån maj 09, 2011 11:09
Motorn spikar vid kraftigt gaspådrag från 2500 rpm och uppåt.
Jag har MSD mekanisk fördelare och alltså inget vacum tjafs!
Min setup var innan jag bytte vevaxel/svängningsdämpare:
-Två blå fjädrar och "all in" vid 2800 rpm
-Blå bussning (21° advance stopp).
Vilket då ger vid ca 18° förtändning (tomgång) ca 37° vid 2800 rpm.
Innan bytet funkade allt perfekt, men troligen så skiljer det en smula mellan de två olika vevaxlarna/dämparna.
Kanske är det kilspåren som diffar lite eller graderingarna på svängnings dämparna.
Vad är smartast att göra?
-Backa hela fördelaren i två graders steg tills spikningarna upphör.
-Byta till hårdare fjädrar för motvikterna i fördelaren, så att jag får all in vid t.ex 3200 rpm (kurva C).
-En kombination av bägge alternativen ovan.
Kurva D är vad jag har just nu.

Jag har MSD mekanisk fördelare och alltså inget vacum tjafs!
Min setup var innan jag bytte vevaxel/svängningsdämpare:
-Två blå fjädrar och "all in" vid 2800 rpm
-Blå bussning (21° advance stopp).
Vilket då ger vid ca 18° förtändning (tomgång) ca 37° vid 2800 rpm.
Innan bytet funkade allt perfekt, men troligen så skiljer det en smula mellan de två olika vevaxlarna/dämparna.
Kanske är det kilspåren som diffar lite eller graderingarna på svängnings dämparna.
Vad är smartast att göra?
-Backa hela fördelaren i två graders steg tills spikningarna upphör.
-Byta till hårdare fjädrar för motvikterna i fördelaren, så att jag får all in vid t.ex 3200 rpm (kurva C).
-En kombination av bägge alternativen ovan.
Kurva D är vad jag har just nu.

