Sida 1 av 1
Drivknutar
Postat: ons apr 20, 2011 19:45
av vette427
Hej!
Skall byta drivknutar på vänster sida (superglapp)
Någon som gjort detta, och kan bidra med lite tips
om hur man går tillväga??
Mvh/Kenneth
Re: Drivknutar
Postat: ons apr 20, 2011 23:00
av StingrayRacing
Hej,
Rätt enkelt. Har för mej att jag bara gjorde så här..
Upp på pallbockar. Bort med hjulet. Domkraften under bladfjäderändan och avlasta lite medans du tar bort pinnbulten. Demontera knutarna.
Är du säker på att det är knutarna, så det inte är stickaxeln in i diffen som glappar? Det sitter i clips längst in på den som kan gå av eller att stickaxeln slippas ner så att clipset trilllar av.
//Lasse
Re: Drivknutar
Postat: ons apr 20, 2011 23:04
av StingrayRacing
Re: Drivknutar
Postat: tor apr 21, 2011 8:14
av vette427
jo, jag är rätt säker på att det är knutarna. Kan även va lite glapp i stickaxeln. Tips på hur man rättar till det vore heller inte fel.
Mvh
Kenneth
Re: Drivknutar
Postat: tor apr 21, 2011 17:28
av StingrayRacing
vette427 skrev:jo, jag är rätt säker på att det är knutarna. Kan även va lite glapp i stickaxeln. Tips på hur man rättar till det vore heller inte fel.
Mvh
Kenneth
Du märker felet med clipset genom att hjulet kan falla ut någon cm i överkant när du hissar upp bilen, då inte clipset hållet kvar stickaxeln i splinsen.
För att göra en lång histora kort, måste du först få ner diffen till marken (som fotot visar) och sen skruva bort bakkåpan för att sätta dit nytt clips eller byta stickaxlen.
Det är går att demontera och montera på ca 4 timmar. Om du inte ska byta lager i diffen på en gång också...
Svårigheterna ligger i:
- Få ner bärarmen, då de 2 stora gummibussningarna kan sitta rätt bra (se fotot). Du får använda kofot eller dyligt.. Låt bultarna sitta kvar på sista gängvarven när du bryter, så du inte tappar hela i golvet (den väger...)
- Komma åt att pressa ur lager
- Shimsa rätt om du byter lager...
- Tänk på hur excenter brickorna sitter på undre bärarm, så du kan få dit dem lika, och inte förstör hjulvinklarna allt för mycket.
Byt främre bussning (vid kardanen) när du ändå håller på.
Byter du lager så måste du ha en ny hylsa mellan främre och bakre pinjonglager (det förbrukas när du dra muttern på pinjong axeln.)
//Lasse
Re: Drivknutar
Postat: lör apr 23, 2011 0:58
av vette427
Tack skall du ha Lasse, för alla goda tips. Jag hade ett sjuhelvetes klonkande från någonstans vid gaspådrag. Bytte knutkors i vänster drivaxel, och.......simsalabim..allt oljud som bortblåst. Nu kan man sova gott nån natt till, till nästa fenomen uppstår. Än en gång. Tack Lasse.
Mvh
Kenneth
Re: Drivknutar
Postat: lör apr 23, 2011 9:30
av StingrayRacing
vette427 skrev:Tack skall du ha Lasse, för alla goda tips. Jag hade ett sjuhelvetes klonkande från någonstans vid gaspådrag. Bytte knutkors i vänster drivaxel, och.......simsalabim..allt oljud som bortblåst. Nu kan man sova gott nån natt till, till nästa fenomen uppstår. Än en gång. Tack Lasse.
Mvh
Kenneth
Skönt, då kan du njuta av våren och Corvetten nu.
//Lasse