Sida 1 av 2
Daytime running lights
Postat: mån apr 04, 2011 20:39
av Kjell.Magnusson
Hejs
DRL på en 1980, 1981 eller 1982? Var ska man montera dom? Någon som vet några små och snygga?
Ha de!
Kjell
Re: Daytime running lights
Postat: fre apr 08, 2011 10:50
av Ricky
Han som jag køpte min 72:a av hadde kopplat de gula blinkerslamporna i fram som "daytime running lights".
Dessutom var de kopplade som halvljusautomatik tillsammans med bakljuset.
Jag vet inte hur han kopplat det men antar att han anvænt en sockel før typ bromsjus før 2-polig glødlampa och sedan kør "daytime running lights" på en lite svagare tråd i glødlampan och blinkers i en starkare tråd.
Tyværr ær jag inte hemma och kan kolla detta men det vore ju ett enkalt sætt att løsa det på.

Re: Daytime running lights
Postat: fre apr 08, 2011 15:24
av Kjell.Magnusson
Tack Ricky
Ska fundera på detta, får dom vara gula?
Ha de
Re: Daytime running lights
Postat: fre apr 08, 2011 16:46
av Ricky
magnum skrev:Tack Ricky
Ska fundera på detta, får dom vara gula?
Ha de
Har faktiskt ingen aning, jag har inte besiktigat min bil ænnu.

Re: Daytime running lights
Postat: fre apr 08, 2011 16:59
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky
Då får vi hålla tummarna mitt i handen för dig...
Informera gärna hur det går hos våra kompisar bilprovningen.
Ha de & Lycka till!
Kjell
Re: Daytime running lights
Postat: fre apr 08, 2011 17:37
av Peter Anjou
Hejsan !
Jag tror att dom måste ha "vitt" ljus framåt !

Re: Daytime running lights
Postat: fre apr 08, 2011 18:44
av Ricky
Gillar dom inte gult ljus så kan man bara pilla ut sækringen så dom blir glada igen.

Re: Daytime running lights
Postat: fre apr 08, 2011 20:17
av Smuggler
Någon som har erfarenhet av DRL på en 69:a med de små runda ljusen i nedre grillen som denna modell har? Duger de eller måste jag ha halvljuset ständigt tänt??
Blev stoppad i Sommras av polisen då jag hade de små runda tända framåt men inte halvljuset. Fick en uppsträckning där jag fick veta att jag var en stor trafikfara. Samtidigt kröp aspiranten (av åldern att döma) omkring på alla fyra och talade om för mig att det saknades E-märkning på lamporna... När jag upplyste killen om att det inte existerade -69 såg han riktigt förvånad ut
Jag slapp dock böter och blev schysst behandlad.
Re: Daytime running lights
Postat: fre apr 08, 2011 20:22
av Ricky
Det ær lag på halvljus, æven på Corvetter Daniel.
Men det ær ju så lætt att glømma att fælla upp dom..

Re: Daytime running lights
Postat: fre apr 08, 2011 20:44
av Kjell.Magnusson
Hejs
Nej, pojkar det är inte lag på halvljus!
Däremot måste man använda någon form av godkänt ljus t.ex. varselljus, halvljus eller det nya DRL.
Ingen som har koll på DRL, små & lätta att gömma?
Ha de!
Kjell
Re: Daytime running lights
Postat: fre apr 08, 2011 23:54
av Bred
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... g5_feb.pdf
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... anguage=sv
http://www.vt-pool.com/download_publ.as ... t_ID=33639
Stämmer det, men jag förstår inte vad som räknas som varselljus /varsellykta.
Enligt mig så tycker jag att parkeringsljuset (som är en separat lykta) bör ses som en varsellykta. Skulle detta stämma så gäller det att koppla belysningen så att man endast kan tända de lyktorna. Men, som sagt, misstänker att det inte är godkänt.
Re: Daytime running lights
Postat: lör apr 09, 2011 0:01
av Kjell.Magnusson
Hejs ännu en gång
Varselljus eller vad det nu kan kallas måste vara minst 20W eller motsvarande Led (tror jag i alla fall, var så när det infördes i Sverige på 1970 talet) och placeringen måste vara godkänd, kan inte detta med placering så bra!
Även dimljus är i dom flesta fall ok.
Ha de
Kjell
Re: Daytime running lights
Postat: lör apr 09, 2011 0:36
av Bred
Hittade lite info här om varselljus i alla fall.. Står även om dimljus mm i den tredje länken jag la in i tidigare inlägg.
Varsellykta
Övergripande krav
57 § Bil får ha två varsellyktor som avger vitt eller gult ljus
framåt.
Ljuset från varsellykta skall ha sådan ljusstyrka att det vid
dagsljus och klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m.
58 § Varsellykta på bil av 1984 eller senare års modell skall
1. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 87, eller
2. vara typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.
Installationskrav
59 § Varsellyktas placering i sidled på bil av 1979 eller senare års modell får vara högst 400 mm. Avståndet mellan de
inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara
minst 600 mm.
60 § Varsellyktas placering i höjdled får vara lägst 500 mm
och högst 1 500 mm. På fordon av 1985 eller tidigare års
modell får varsellykta placeras lägst 250 mm.
61 § Varsellyktas geometriska synbarhet på bil av 1979 eller
senare års modell skall vara 15 uppåt och 15 nedåt samt 80
utåt och 80 inåt.
136 VVFS 2003:22
62 § Varsellykta
1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
2. får kombineras med annan lykta eller strålkastare,
3. får bilda flerfunktion med framåtriktad strålkastare
och annan lykta än körriktningsvisare.
63 § Varsellykta på bil av 1979 eller senare års modell skall
vara så ansluten till fordonets elektriska system att den inte
kan lysa utan att föreskrivna lyktor baktill (utom skyltlykta,
trots kraven i 3 kap. 68 § trafikförordningen (1998:1276)) och
på sidan samtidigt lyser.
Anslutning av varsellykta skall vara så utförd att den inte
orsakar nämnvärt spänningsfall i bilens elektriska system när
bilens hel- eller halvljus används. När sådant ljus inte används
får dock anslutningen orsaka ett spänningsfall av högst 1,0 V.
Som jag tolkar dessa regler så bör jag kunna använda min positionslykta som varselljus ifall det är synligt på 150 meters avstånd. Dessutom måste jag koppla det så att jag kan tända dessa 2 separat utan övrig belysning (det är en 75:a jag har). Får väl kontakta transportstyrelsen i nästa vecka, blev lite nyfiken själv. Alternativt kan man kanske borra in ett par dioder i parkeringslyktan och enbart ha dessa tänt. Hade varit skönt att slippa fälla upp ljusluckorna.
Re: Daytime running lights
Postat: lör apr 09, 2011 11:55
av Ricky
Bred skrev:
Som jag tolkar dessa regler så bör jag kunna använda min positionslykta som varselljus ifall det är synligt på 150 meters avstånd. Dessutom måste jag koppla det så att jag kan tända dessa 2 separat utan övrig belysning (det är en 75:a jag har). Får väl kontakta transportstyrelsen i nästa vecka, blev lite nyfiken själv. Alternativt kan man kanske borra in ett par dioder i parkeringslyktan och enbart ha dessa tänt. Hade varit skönt att slippa fälla upp ljusluckorna.
Haha, då ær ju mina ljus næstan lagliga då.

Re: Daytime running lights
Postat: lör apr 09, 2011 17:45
av Kjell.Magnusson
Hejs igen
Tack Bred, nu är det bara frågan om hur man ska tolka svamlet!
LED i park/blinklamporna kanske funkar.
Ha de
Kjell
Re: Daytime running lights
Postat: lör apr 09, 2011 17:51
av Kjell.Magnusson
Ja igen, hejs
Glömde... varselljusen som man monterade på 70-talet genom att borra 12 - 14 mm hål i sina fina kromade stötfångare (stollerier) var ju gula!
Ha de
Kjell
Re: Daytime running lights
Postat: tis apr 12, 2011 15:18
av Bred
Har inte talat med transportstyrelsen än, men har dock pratat lite med en kompis som är polis.
Nämnde då detta med Daytime running lights och han berättade då att han precis gått en kurs inom polisen gällande detta.
Enligt honom är endast bilar av 2011 års modell eller senare godkända för Daytime running lights. Om det är riktigt eller ej vet jag inte, då poliser tidigare har haft fel, men jag tycket att de borde lära ut rätt på kurser.
Dock så är ju dimljus, reducerat halvljus eller varselljus godkänt (som det står i mina tidigare länkar).
Re: Daytime running lights
Postat: tis apr 12, 2011 19:15
av Kjell.Magnusson
Hejs
Endast 2011 års modell... så dumma kan väl inte ens en myndighet vara eller....
Jag ska nog prova med DRL i alla fall, måste ju vara bättre än att öppna luckurna dom är ju faktiskt en skaderisk, om man skulle råka köra på någon fattig som inte har bil... he he.
Så jag kör med trafiksäkerhets grejen!
Ha de!
Kjell
Re: Daytime running lights
Postat: tis apr 12, 2011 20:11
av Bred
magnum skrev:Hejs
Endast 2011 års modell... så dumma kan väl inte ens en myndighet vara eller....
Jag ska nog prova med DRL i alla fall, måste ju vara bättre än att öppna luckurna dom är ju faktiskt en skaderisk, om man skulle råka köra på någon fattig som inte har bil... he he.
Så jag kör med trafiksäkerhets grejen!
Ha de!
Kjell
Som sagt, det verkar ju som att det är lagligt, men se till att kalla det varselljus då farbror blå stoppar dig, alternativt dimljus (om jag förstod kompisen rätt, lämnar dock inga garantier

).
Re: Daytime running lights
Postat: ons apr 13, 2011 9:56
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ja just det ja, jag kallar dom varselljus, smart Bred!
Ha de!
Kjell
Re: Daytime running lights
Postat: sön maj 06, 2012 10:47
av Bred
Re: Daytime running lights
Postat: sön maj 06, 2012 11:57
av Kjell.Magnusson
Hejs
Tack Bred! Jag har löst detta med att byta till klar plexi i blinkerslamporna fram samt monterat en 12 volt ac diod spotlight för inohusbruk i blinklamporna och efter som bilen har dc så går diodlamporna bara på "halvfart" vilket är fullt tillräckligt, tror jag! Jag har inte stött på länsman än... Funktionen är så att när generatorn börjar ladda så tänds ledlampor, sido & bakljus. Skulle jag då blinka så blinkar ledlampan. Drar jag igång p-ljus, halv eller helljus så släcks ledlampor och om jag i detta läge blinkar så blinkar ledlamporna dessutom har jag 4w lampor i framblinkersarmaturen bara för utseendet. Det gick åt 9 reläer... efter som jag inte är så duktig på elektronik..
Re: Daytime running lights
Postat: sön maj 06, 2012 13:07
av Bred
Ok, låter spännande.
Var det bökigt att byta till klart plexiglas?
Re: Daytime running lights
Postat: sön maj 06, 2012 14:51
av C3 454-72
Hej!
Så här står det i Vägverkets författningssamling:
57 § Bil får ha två varsellyktor som avger vitt eller gult ljus framåt.
Ljuset från varsellykta skall ha sådan ljusstyrka att det vid dagsljus och klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m.
Varsellykta:
Lykta avsedd att öka fordons syn-barhet vid körning i dagsljus.
Här är länken till Vägverkets författningssamling:
http://www.vt-pool.com/download_publ.as ... t_ID=33639
Mvh/ Guy Ejremyr
C3 454-72 med M21 låda
Re: Daytime running lights
Postat: sön maj 06, 2012 16:41
av Kjell.Magnusson
Hejs
Guy: Det syns defenitivt på 150 meters håll, tack.
Bred: Ja, det var lite bökigt, sågade bort det gula mellan ribborna, sprättade i sär huset där det var ihop limmat, tog ett glas från en taklysrörsarmatur som är lite "knöggligt" och sågade en bit som jag limmade fast bakifrån med det knöggliga bakåt.

Re: Daytime running lights
Postat: sön maj 06, 2012 21:21
av Bred
Ja de lät onekligen lite tidskrävande, men du tycks ju uppnått ett bra resultat

Re: Daytime running lights
Postat: sön maj 06, 2012 21:40
av Kjell.Magnusson
Hejs Bred
Tittar man inte för nära så ser det bra ut

Re: Daytime running lights
Postat: mån maj 07, 2012 15:13
av Bred
Förresten Kjell, vad är det för årsmodell du har? Är det 1981 som det står i din signatur?
Blir lite fundersam då mina lampor fram har vit plast..
Mvh Martin
Re: Daytime running lights
Postat: mån maj 07, 2012 18:01
av Kjell.Magnusson
Hejs Bred
Jodå, det är en -81:a! Tyvärr har jag aldrig sett en -80 - 82 med någon annan färg än den tråkiga orangea, finns heller inget annat att köpa vad jag hittat

Re: Daytime running lights
Postat: tis maj 08, 2012 21:02
av Bred
Ok, var de orangea orginal i staterna också då alltså?