Sida 1 av 1

man vs automat i bakhjulshästar?

Postat: tis mar 08, 2011 0:04
av GTA
någon som har koll på hur många bakhjulshästar en C5a har manuell / automat?

Re: man vs automat i bakhjulshästar?

Postat: tis mar 08, 2011 17:13
av TJ
Man 335, aut 355, ha ha ha

Re: man vs automat i bakhjulshästar?

Postat: ons mar 09, 2011 10:21
av GTA
va?

Re: man vs automat i bakhjulshästar?

Postat: ons mar 09, 2011 10:43
av TJ
Nej, skojar bara. De är rätt lika. Man är lite snabbare om du kan växla rätt, men det är inte många som klarar av :-)

Re: man vs automat i bakhjulshästar?

Postat: tor mar 10, 2011 9:57
av GTA
ingen som har testat på en rullande landsväg.
visst en iordninggjord automat är det ingen männinska i värden som växlar ifrån. men det skulle vara intressant hur mång hk en automat tar för att växla. har hört runt 10-20%mer än en manuell.

dvs 45% av motorkraften försvinner på en automat.
& 30% på en manuell

kan det verkligen stämma?

Re: man vs automat i bakhjulshästar?

Postat: tor mar 10, 2011 11:51
av vette.se
Förlusten i en modern drivlina är 7-10%, sen finns det diverse fantasisiffror som cirkulerar på nätet. Många av dem för att förklara varför en viss dyno inte mäter samma siffror som GM.....

Källan för 7-10% är Rototest som från början enbart jobbade med bilfabrikanter & racingteam, de har nog bra koll från allt som körts hos biltillverkare.

Om du tänker efter - om du skulle ha 20% förlust i en drivlina bakom en motor på 400hk skulle vi tappa 80hk dvs ca 60kW i värme i drivlinan :shock:

Re: man vs automat i bakhjulshästar?

Postat: tor mar 10, 2011 14:45
av Bengt
Anders, din röda kärra gav 718hk i bänk och 580hk på driven, det blir ganska nära 20%
???

Endast 20% av energin i bensinen utnyttjas, resten blir i princip värme...

Re: man vs automat i bakhjulshästar?

Postat: tor mar 10, 2011 15:22
av vette.se
Bengt skrev:Anders, din röda kärra gav 718hk i bänk och 580hk på driven, det blir ganska nära 20%
???

Endast 20% av energin i bensinen utnyttjas, resten blir i princip värme...
Den lämnade 586hk på bakhjulen, använder man sen 10% för att vara snäll blir det 650hk i maskin, använder man den faktor som blir mellan GMs siffror och verklig bakhjulseffekt (18%) så hade den 718hk som är en bättre skrytsiffra ;)

Re: man vs automat i bakhjulshästar?

Postat: tor mar 10, 2011 15:32
av Bengt
718 känns helt klart bäst :-)

En kul tråd i ämnet...
http://forums.corvetteforum.com/c6-corv ... -guys.html

Mycket att läsa bl.a..

"Using a percentage such as 15% to calculate loss of power between the flywheel and rear wheels is somewhat common even though it is incorrect. Calculating drivetrain loss between cars with different horsepower ratings has constant, linear, and exponential components but is closer to a constant number assuming peak power occurs at equal rpm and cars are equipped with the same transmission, differential, wheels, tires, tire pressure, etc. Beginning with the C4 Corvette and continuing with C5 and C6 Corvettes with T56 transmissions, the commonly accepted drivetrain loss was 60 horsepower or 15%. Those losses are no longer valid for LS3 Corvettes mainly because of a completely new and redesigned TR-6060 transmission. LS3s are experiencing drivetrain losses of roughly 50 horsepower or 11.5%."

Re: man vs automat i bakhjulshästar?

Postat: fre mar 11, 2011 22:21
av GTA
men är det någon skillnad på man & automat i HK syfte?